Sida 2 av 2
Postat: 5 maj 2006, 16:49:53
av Elektro88
med pulser, menar ni fyrkantspulser eller någon annan typ av puls?
Postat: 5 maj 2006, 18:35:38
av JimmyAndersson
mullemeck: Berätta gärna vad du hittar. Har också en Saab 900 (89) som nog skulle gilla en digital hastighetsmätare.

Postat: 5 maj 2006, 19:58:45
av maha
Håller faktiskt för tillfället på att bygga en digital hastighetsmätare. Eller egentligen är det en omvandlare för signalen från en induktiv givare på ett framhjul som ger fem pulser per varv --> RPM-signal.
En av mina kamrater ska sätta in varvräknare och hastighetsmätare i sin bil men den hastighetsmätare han ville ha (med digital ingång) kostade 300 euro. Däremot kostade motsvarande varvräknare en bråkdel så han köper två varvräknare och gör en ny mätartavla istället. Så då frågade han mig om jag kunde göra en omvandlare åt honom. 200 km/h ska alltså motsvara 8000 rpm i detta fall. Den induktiva givaren satte vid dit för ett tidigare projekt, en prestandamätare som loggar diverse data.
Som vanligt kunde jag inte hålla mig och så blev det både knappar och en display fast det egentligen bara skulle vara en omvandlare...
Funktionaliteten är ungefär den samma som på en cykeldator, dvs man kan ställa in däckomkrets i millimeter och så vidare. Använder en AVR Mega88 mikrokontroller som jag kör på 2.4576 MHz för att smidigt få fram en interrupt varje hundradels sekund. Mätaren har nämligen en sådan finess att man kan ställa in den i ett timerläge då den automatiskt startar tidtagning när bilen rullar iväg och stannar tidtagningen då man kört 402 meter, plus minus 30 centimeter ungefär. På en av bilderna nedanför så visar den hastighet men den kan också visa sträcka.
Blir egentligen lite sugen på att bygga en till och sätta i min egen bil. Så jag håller med Jimmy, vi vill gärna höra vad mullemeck hittar...har själv en Saab 900 ( 88 ).
Borde köpa mig kretskortstillverkningsutrustning... Börjar bli riktigt trött på Veroboard. Har studerat 9 år på skolor där jag haft möjlighet att tillverka kretskort så då var det ju inget problem men nu är det ett år sedan jag haft den möjligheten. Ni ser ju själva vilket råttbo kretskortet är, speciellt på undersidan. Ett under att det fungerade på första försöket...

Postat: 6 maj 2006, 03:05:24
av Henry
Ser inte så dåligt ut.
Har själv lärt mig under alla år att så länge som man drar ledningar och så noggrant så kan det i princip se ut hur f-n som helst för det fungerar alltid ändå.

Postat: 6 maj 2006, 20:57:14
av Miraculix elektronikdruid
Man kan tänka sig en diggital voltmeter där man använder ett spänningsintervall för att visa hastighet?! Då slipper du iallafall dutta med microkontroller!
Mvh Mirre
Postat: 7 maj 2006, 14:56:18
av mullemeck
ska undersöka bilen idag.
Kan man se den tänkta wiren/sladden utan att behöva demontera allt för mycket av bilen?
Postat: 7 maj 2006, 18:45:46
av Icecap
Jag brukar öppna huven o kolla.....
Postat: 7 maj 2006, 19:07:58
av Loial
På våran -92:a (saab 900T) är det i alla fall hastighetsmätarwire fram till instrumentpanelen. Så det borde vara likadant innan också.