Sida 2 av 18

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 11:57:22
av säter
Teknikern skrev: 3 januari 2024, 12:37:38 Cromax 38mm
Finns det som standard-dimension?
Jag kollade i katalogen och hittade 38.1mm som närmast.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 12:47:25
av Biker
Teknikern skrev: 4 januari 2024, 09:44:55 Belysningssystemet behålls intakt, nya reflektorer finns när dom här tagit slut, resten fukttätas och eftersom jag sällan eller aldrig är ute och åker på natten så finns det ingen anledning till modernisering mer än det som redan är gjort, det sitter redan H4-insatser i strålkastarna.

Kromen ska blästras och lackas med pulverlack, idag finns det pulverlack som kan ersätta krom, det har hänt massor vad det gäller pulverlackering och är ett fullgott "substitut" till äkta krom, som är svindyrt att få gjort. Nya kofångare finns att köpa men är inte prisvärda, det finns annat att lägga pengarna på.

Angående "tidsplaner" så är alla sådana av ondo, skapar stress, slarv och tillför inget, när jag börjar med ett projekt slutför jag detta och tar en bit i taget tills det är klart och enda avbrottet blir när det blir vår och byggnaderna fortsatt ska renoveras när vädret tillåter.
Finns o köpa gula klassiker dimljus , sök hella yellowfoglight , tror Talmu är ultra nostalgimärke på dessa - annars kan du renovera dom.

Plastpolering med klarlack kit finns o köpa

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 13:10:54
av cittra49
Annars kan du svarva kolvar till oken av rostfritt, en arbetskamrat gjorde det till sin 740 och den hade han i 10+ år efter modifieringen. Ska bli kul att följa projektet :D , skivorna till 240 har inte samma delning på bultkransen som duetten men antar att du har koll på det. Har ett svagt minne att amazon skivor fram och bak gick att få dit ganska enkelt ` :humm:

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 14:16:24
av Teknikern
säter skrev: 4 januari 2024, 11:55:27
Palle500 skrev: 3 januari 2024, 21:50:55 20" fälgar var för att få plats med servot (markfrigång) så att Säter blev nöjd.
Minnet har bleknat lite, det är nästan 40år sedan jag sålde min Duett.
Huvudcylinder sitter tydligen uppe på torpeden.
20190217_185242-768x432.jpg
Det ser ut som hydraulisk koppling.
Det har jag inga minnen av på min.
Såhär ser denna ut och det skiljer sig en hel del, bla. sitter ju värmepaketet ivägen men kommer att flyttas som på din bild, våtkoppling blir det också eftersom jag redan har en cylinder och kolv går ju att ta från vad som helst med våtkoppling. Fördelen med att bygga eget är att det inga begränsningar finns.
20240104_130403.jpg

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 14:19:31
av Teknikern
säter skrev: 4 januari 2024, 11:57:22
Teknikern skrev: 3 januari 2024, 12:37:38 Cromax 38mm
Finns det som standard-dimension?
Jag kollade i katalogen och hittade 38.1mm som närmast.
38 är dagens standard, 38,1 är tumstorlek, dock är minsta leveranslängd 3 meter och lång väntetid så nu blir det rostfria syrafasta kolvar och 40 finns på hyllan hos verkstan jag handlar material hos.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 14:24:28
av Teknikern
cittra49 skrev: 4 januari 2024, 13:10:54 Annars kan du svarva kolvar till oken av rostfritt, en arbetskamrat gjorde det till sin 740 och den hade han i 10+ år efter modifieringen. Ska bli kul att följa projektet :D , skivorna till 240 har inte samma delning på bultkransen som duetten men antar att du har koll på det. Har ett svagt minne att amazon skivor fram och bak gick att få dit ganska enkelt ` :humm:
Det finns fräsmaskin, rundmatningsbord och borrande pinnfräsar i huset så delningen är ett icke-problem, bara att göra ny uppsättning hål mitt emellan, det är enklast och snabbast och framförallt billigast men inte sämst. Hade jag inte haft borrande pinnfräs och rundmatningsbord hade det varit en smal sak att fräsa nuvarande hål ovala, det påverkar ingenting.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 14:29:04
av säter
cittra49 skrev: 4 januari 2024, 13:10:54 Har ett svagt minne att amazon skivor fram och bak gick att få dit ganska enkelt ` :humm:
Fanns det Amazon med skivor bak?

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 14:31:45
av säter
Teknikern skrev: 4 januari 2024, 14:16:24 Såhär ser denna ut och det skiljer sig en hel del, bla. sitter ju värmepaketet ivägen men kommer att flyttas som på din bild
Undrar om det där på min bild är original?
Kanske en modifiering?

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 14:38:10
av Teknikern
Pv-n som farsan hade var identisk med min i motorrummet och den var av årsmodell 62, den på din bild är antingen modifierad eller troligen av sista årsmodellerna.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 14:39:54
av säter
Vilken årsmodell är det på din?

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 14:46:34
av Teknikern
65

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 15:17:19
av säter
Teknikern skrev: 3 januari 2024, 21:38:02 trumpetfästet blir en senare fråga
Menar du den mellan servo och torpeden?
Så här ser det ut på Amazon med 2-krets.
Ganska lång strut, det verkar trångt mot rattstången.
DSC05763-scaled.jpg

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 15:42:49
av säter
Teknikern skrev: 4 januari 2024, 14:38:10den på din bild är antingen modifierad eller troligen av sista årsmodellerna.
Den måste vara modifierad.
Så här ser det ut på Duett 1968.
mdTyxIPZfkX6M0plnK8NOJquzhgWewDj.jpg

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 4 januari 2024, 22:55:45
av ajje
Jag hade en 67ans Duett (A-traktor), och där är jag bergsäker på att det var stag för kopplingen.

Råkade nämligen ut för att dåliga motorkuddar tillät motorn att röra sig tillräckligt mycket för att en stagaxel skulle hoppa ur sin bussning.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 00:15:45
av Teknikern
Gamla Saabarna hade ju våtkoppling och burken på bilden ser ut att komma från en Saab 93-95-96, min första bil var en 96 med 2-taktsmotor och den hade våtkoppling.

Jag har förresten aldrig sett en PV eller Duett med våtkoppling, dom hade, som du Ajje skrev, stag och leder.

Vad det gäller pedalställ så blir det hängande pedaler, jag ska ju ha den som bruksbil och vill ha nåt jag trivs med och inte nåt stenålderssystem, jag var evigt less på pedalerna i farsans PV dom få gånger han lånade ut sin "altartavla" eller när jag på nåder fick övningsköra för TÄNK om den blev smutsig av vägdamm, det var för honom ett öde värre än döden. :doubt: