Sida 2 av 3

Postat: 31 januari 2004, 14:01:45
av Hedis
Bäst är ju som sagt att manipulera givarpulsen in i CDI boxen men det är ju oxå svårast. Troligtvis så skulle den enklaste lösningen på detta vara att lämna över arbetet åt en microdator.

Simplast är att helt enkelt dra dödarens ingång till jord med visst mellanrum. Då funkar ju 555-kopplingen som ni pratade om förut.

Postat: 31 januari 2004, 14:24:08
av NSR_Martin
Då får det bli den simplare lösningen

Men jag fick ingen klarhet i hur jag ska koppla 555an?

Nån som har nån länk elelr så som beskriver hur jag ska koppla det isf?

Postat: 1 februari 2004, 00:15:20
av VikHe
sånna här "blackboxar" klipper varannan tändpuls ungefär vilket gör att det inte blir så ryckigt.. borde väl funka med en mikroprolle..
först måste man ha rpm signal, det tar man från givaren tändninden använder.
då vet uCn hur fort motorn snurrar sen är det "bara" att göra så den dödar varannan impuls.. :)

Postat: 1 februari 2004, 10:41:17
av erixon
Något så här hade jag tänkt att man skulle koppla 555...
Bilden kommer från AoE 98 nr9...
Det ska dock noteras att ingånen på 555 är kopplat till en liten spole på tändkabeln. Den spolen ska vara 25varv...
lite udda lösning men den fungerar :)

Bild
Bild

Postat: 1 februari 2004, 12:00:32
av Robert Nielsen
Erixon> Du har inte allt om elektronik nr 1 1998?

Ifall du har den kan du väll scanna in artiklen om Inbrottslarm, och maila den till mig.

Postat: 1 februari 2004, 14:29:13
av NSR_Martin
Hmm okej...

Men, om man hade haft en PIC, då hade allt varit mkt enklare va?

Måste sätta mig in i det, kan inte få programeraren o funka bara... ska kolla på det...

Postat: 2 februari 2004, 14:14:36
av Baalzamon
Är det förgasare på cykeln, eller insprutning? Annars vore det ju smartare att strypa bensintillförseln. Har man katalysator, men det är väl kanske inte så vanligt på en 125:a, så mår den inte bra av en varvtalsregulator som klipper tändningen. Då hamnar alla oförbrännd bränsleblandning i avgassystemet, och katalysatorn brinner upp. Men har man en regulator som bara tar bort varannan gnista borde det funka fint.

Postat: 2 februari 2004, 15:30:34
av NSR_Martin
Förgasare är det.

Katalysator vet jag ärligt talat inte! Jag har det på crossmoppen, så det är inte omöjligt att det sitter nån på hojen, men jag vet inte, kan kolla det..

Min kompis har köpt en, så jag skulle hjälpa han o koppla in den, så då kan man kolla hur en ska kopplas in osv...

Postat: 4 februari 2004, 00:20:17
av VikHe
är nog inge vidare att klippa bränsle försörjningen heller... om den får för mager blanding skär den troligvis efter ett tag.. inte så kul kanske :)

Postat: 4 februari 2004, 09:52:55
av NSR_Martin
Min kompis har som sagt köpt en, vi ska koppla in den på torsdag...

Jag har kollat lite hur den ska kopplas...

Den kopplas mellan plus o minus, och sen så sitter det väll nån pulsgivare, som ger en signal till CDI boxen om vad kolven befinner sig, o räknar då ut var den ska tända...

Den blackboxen han har köpt, den funkar som så att man kopplar den mellan pulsgivaren(kallas pick-up), och CDI boxen, så jag tror den funkar som så att blir det för högt varv, så jordar den pulsen från pickupen... så borde det funka va?

ISF borde det nite vara allt för svårt att bygga nån liten blackbox va?

Postat: 4 februari 2004, 13:32:12
av danei
Att klippa varannan tänd puls borde bara en bra ide. Koppla in dig på sladden till tändspolen. Om det nu inte är magnettändning. där kan man se varvtalet. om det är för högt är det bara att kopplabort tändspolen varannan puls.

Postat: 4 februari 2004, 14:47:28
av NSR_Martin
mm...

Men hur ska jag koppla?

Jag har en puls, som går till en annan... typ såhär

Kod: Markera allt

[Pickup-puls]--->----------------->----------->--------------[CDI-Box]
                                                 |
                                           [mojjäng]
                                                 |
                                           [Jord]
om pulsen från pickupen blir för hög, så gör "möjäng" så att signalen jordas istället för att gå till CDI-boxen... Kan man göra en sån på nått smidgt sett?

Postat: 4 februari 2004, 15:17:46
av VikHe
den blir inte för hög, däremot för snabb :)
tycker det borde bli lättare att istället för att jorda signalen direkt, "klippa" den som går vidare , när vartalet blir för högt. på så vis har man kvar insignalen till varvtaltspärren och den kan släppa fortare så det inte blir så hackigt typ :)
bara en tanke

Postat: 4 februari 2004, 16:50:12
av danei
Om man gör så så tappar tändnings boxen varvtals infon också. det är nog bättre att gå på innan tändspolen

Postat: 4 februari 2004, 18:37:59
av VikHe
danei skrev:Om man gör så så tappar tändnings boxen varvtals infon också. det är nog bättre att gå på innan tändspolen
mjo funderade på det med, klippa den som går från CDIn till spolen :)