Sida 2 av 6
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 17:48:46
av Mizzarrogh
Jaha, går det ut tappar man fäster den på då?
Edit, de gamla mekaniska med spak gjorde det, men detta är inte en sådan, de är mycket större och har en stor kona som sticker ut en bra bit från motorns bakstycke.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 17:50:34
av säter
Jag tror att det ser ut ungefär så här.
autofrenante-500x200.jpg
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 17:58:13
av SeniorLemuren
Den svarta klumpen kan man kanske
hitta här.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 17:58:51
av mrfrenzy
Såhär skulle det kunna vara:
Svarta boxen är en likriktare 230VAC -> 230VDC
Blåa kabeln kopplas till nolla, likriktaren får då 230VAC eftersom andra kabeln på den är ansluten till en av faserna.
Nu skickas 200+VDC till bromsen via svart och röd kabel.
Förmodligen bryter kontaktorn till denna motor bara två faser, så den tredje för bromsen är ansluten innan motorn får ström att börja snurra.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 18:03:48
av säter
Det sitter en 2-ledare med gul och röd ansluten i sockerbiten.
Jag gissar att den går till bromsen.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 18:25:11
av Mizzarrogh
Säter, då är vi nog väldigt överens om hur det borde se ut, jag kanske misstolkade ditt förra inlägg...
Edit, likriktaren är nog, som jag antog, till magneten och eventuellt också frånslag av motorns driftfaser.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 18:32:27
av säter
PP3DP_SE skrev: ↑26 september 2023, 17:05:38
den brummar bara med UVW inkopplat
Du måste nog koppla in den blåa nollan också.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 18:38:40
av Mizzarrogh
Ja, hur blir det nu, motorn behöver ingen nolla, men magneten gör väl det tror jag?
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 18:59:03
av säter
mrfrenzy skrev: ↑26 september 2023, 17:58:51
Förmodligen bryter kontaktorn till denna motor bara två faser, så den tredje för bromsen är ansluten innan motorn får ström att börja snurra.
Jag har sett motorer där man klipper i alla faser samtidigt med bromsen.
Det verkar fungera ändå.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 19:13:34
av PatrickOhlson
Spännande, ska mecka isär mer imorgon
Fortsätt spåna, upskattar

Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 19:16:30
av Mizzarrogh
Ja, bromsen är väl (i allafall de jag sett av gamla modellen) gjord som så att magneten öppnar och låst läge sas är per default. (sagt med reservation att jag inte sett just denhär modellen men det brukar vara gjort så av säkerhetsskäl så att lasten inte skall komma farande okontrollerat om det skulle bli strömavbrott någonstans, tex någon som råkat dra ur fel kabel på bygget eller liknande...) de bör väl vara så att om magneten släpper så låser det, till exempel om någon öppnar säkerhetsbommen när last är på väg upp eller ned så att ingen får nedåtgående last i nacken...
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 19:23:08
av Prins Valiant
Jag har jobbat mycket med bromsmotorer. Med stor sannolikhet sitter den mellan fläkt och motor. Vanligast är att det är 1-fas DC matning. Med största sannolikhet finns matningsspänning instämplat på själva bromshuset.
Troligtvis är det en så kallad skivbroms med en magnetspole som drar bromsen.
På likriktaren finns siffrona 150/300 nämnda. För att snabba på en skivbroms är det vanligtvis att man matar med fullvågsbrygga, för att efter 1 sekund gå över till halvvåg. Detta styrs oftast av ett yttre tidrelä.
Men börja med att lossa kåpan, det finns inte så många tillverkare av skivbromsar av denna typ. Namnet skivbroms är lite missledande, men används. Det brukar vara en roternade skiva som kläms mellan bromshus och ett ankare manövrerat av en ingjuten rund magnet.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 26 september 2023, 19:48:33
av Prins Valiant
Jag har nu tittat på Temporeti, som likriktaren heter. Detta är även en italiensk tillverkare av skivbromsar av den typ som som jag beskrev. Ser ut som kopia på tyska KEB.
Troligtvis kopplas bromsen mellan fas och motorns Y-punkt. Därmed får man 230VAC. Detta likriktas, antingen fullvåg eller även halvvåg och går vidare som DC till bromsen.
Det är alltså en skivbroms som är låst i spänningslöst tillstånd. När matning till spolen kommer, lättas ankaret och skivan kan rotera fritt.
Skall bli intressant att se vilken beteckning du hittar på Temporeti. bromsen, så kan vi hitta fakta på deras hemsida.
Obs! Kör absolut inte motorn utan att du hör klicket att bromsen lättar. Bromsbeläggen på en sådan här broms eldar du på 10 sekunder.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 27 september 2023, 09:27:11
av PatrickOhlson
Så, bromsen satt där
Då är frågan, hur testar jag den enklast
Svarta klumpen är ju kopplad till en fas
Förvirrad

Re: Äldre 3fas motor med broms
Postat: 27 september 2023, 10:40:23
av säter
Om du vill testa bara bromsen, kan du sätta en vanlig stickpropp på ingående kablar till den svarta modulen.