Sida 2 av 4
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 9 juni 2023, 16:02:10
av robowich
Vad är det för mätare du har? Skulle vara kul att skaffa en sån
Det finns ju en uppsjö av relän med fördröjning på frånslaget men det finns nästan inga med fördröjt tillslag. Ypperligt vore att kunna justera tillslaget en minut eller så.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 9 juni 2023, 17:09:19
av LeCanard
Ursäkta en dum fråga, men är det inte fältlindningens matning, DF,man ska försöka fördröja ?
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 9 juni 2023, 20:38:09
av MiaM
robowich skrev: ↑9 juni 2023, 16:02:10Vad är det för mätare du har? Skulle vara kul att skaffa en sån

Nu är det inte jag som har amperemätare i bilen, men kan tipsa om att vissa bilar löser detta genom att helt enkelt mäta spänningsfallet över någon kabel som är gemensam för hela elsystemet, typiskt pluskabel från batteriet till allt utom startmotorn. Funkar såklart inte när man hänger på tillbehör direkt från batteripolskon.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 10 juni 2023, 10:31:51
av Nerre
robowich skrev: ↑9 juni 2023, 16:02:10
Det finns ju en uppsjö av relän med fördröjning på frånslaget men det finns nästan inga med fördröjt tillslag.
Visst gör det det? Tillslagsfördröjning är ju enklaste grejen att lösa, frånslagsfördröjning kräver ju antingen en extra matning eller typ en supercap som håller draget till det ska slå från.
Så det finns antagligen betydligt fler reläer för tillslagsfördröjning än frånslagsfördröjning.
Googlade lite snabbt, detta finns visserligen inte i lager, men det klarar 12-240 V även på matningen, verkligen universellt.
https://www.malmbergs.com/Products/4097602
Googla på "tillslagsfördröjd" så hittar man massor.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 10 juni 2023, 10:59:00
av säter
LeCanard skrev: ↑9 juni 2023, 17:09:19
är det inte fältlindningens matning, DF,man ska försöka fördröja ?
Då fördröjs ju all laddning.
Även till bilens vanliga batteri.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 10 juni 2023, 12:42:41
av mrfrenzy
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 10 juni 2023, 21:46:43
av robowich
Asså jag är så trög
Jag hade inte ens tänk på att det kunde finnas 12V relä med DIN-montering.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 10 juni 2023, 22:38:38
av MadModder
Det enda som prismässigt skulle kunna tävla med ett hembygge är ju den från automation24.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 11 juni 2023, 06:18:59
av robowich
Ja det var ju inga billiga saker

Men jag är i första hand smed och ska jag slänga ihop ett hemmabygge med domnade händer och syddig syn så kommer det se ut som *** och troligen har relät en helt annan funktion än avsett också

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 11 juni 2023, 07:49:10
av MadModder
https://www.fruugo.se/12v-fordrojningsr ... -384197215
Enligt reläets datablad är det växlande, så det ska finnas en NO-utgång. Dock är det max 20 sekunder.
Och en redigt saftig frakt såg jag nu så det blir ju ingen besparing.
Annars har aliexpress, t.ex denna (välj 5m-modellen, och lägg till sockeln om du inte vill löda)
https://a.aliexpress.com/_mNXcvku
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 11 juni 2023, 10:13:01
av GFEF
Laddnings strömmen till ett fritids batteri är garanter större än vad kontakter i ett tidrelä tål.
Fodras ett bil relä för likström som klara stora strömmar som effekt relä efter tidreläet.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 11 juni 2023, 10:17:47
av MadModder
Jag antar att laddaren sköter det där själv och bara behöver en 12V-signal för att starta.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 11 juni 2023, 20:33:53
av robowich
Exakt det är bara signalen att tändningen är på. Så om jag fördröjer den signalen ett par minuter så har generatorn kommit igång riktigt innan laddström går via de grova kablarna.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 11 juni 2023, 20:35:58
av MadModder
Fast igen, tändningen och D+ är inte samma sak.
Tändningen är på så fort du vrider om nyckeln, och D+ först efter att generatorn börjat ladda.
Du hittar dem på varsin sida om laddningslampan. När du vrider på tändningen, och motorn inte är på, så är D+ jord. Det är därför lampan lyser.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Postat: 11 juni 2023, 23:19:21
av MiaM
Bonus: D+ är också aktiv på vissa (ofta äldre?) fordon om generatorn fortsätter ladda när man slagit av tändningen, t.ex. om man av nån anledning motorbromsar och slår av tändningen. Kanske ganska ointressant specialfall, men det är ju bra att veta att ifall man av nån anledning får för sig att göra en lång motorbromsning med tändningen avstängd så kommer även bo-batteriet laddas medan man gör detta.
Man känner igen fordon som funkar så på att laddningsvarningslampan lyser om man motorbromsar med tändningen avstängd. Då lyser varningslampan av omvänd anledning mot normalt, d.v.s. generatorn ger full spänning på D+ medan tändningen ligger på nära 0V varpå lampan lyser. Den vanliga orsaken är att tändnignen har spänning och D+ nära 0V.