Sida 2 av 3
Postat: 20 april 2006, 22:16:21
av SlotH
Om ni läser tråden från början så ser ni att jag hade tänkt att använda ett litet batteri. Men nu blev det ju lite svårigheter när jag behöver 12V. Hade tänkt mig ett litet batteri.
Postat: 20 april 2006, 22:29:55
av bearing
Jag ska själv bygga en avgastempmätare till min motorcykel, så jag ställs inför samma problem.
Om batteriet är litet måste det ju laddas ofta. Tror jag vill ha en mer fast installation. Kanske går att bygga ett enkelt switchat spänningsaggregat med transformator som isolerar?
Postat: 21 april 2006, 01:14:44
av SlotH
bearing skrev:Jag ska själv bygga en avgastempmätare till min motorcykel, så jag ställs inför samma problem.
Om batteriet är litet måste det ju laddas ofta. Tror jag vill ha en mer fast installation. Kanske går att bygga ett enkelt switchat spänningsaggregat med transformator som isolerar?
Möjligt. Saken är den att jag ska ha mätaren på en snöskoter, och temperaturen kan ibland sjunka till -30C (extrema fall), och det är inte speciellt många komponenter som tål den kylan. Därför hade jag tänkt att göra mätaren portabel, och endast lämna givarna med kontaktdon ute i kylan och förvara resten inomhus medans skoter inte används.
Postat: 21 april 2006, 01:30:31
av bearing
Hur små måste batterierna vara?
9-10 st R03 på 700 mAh blir inte så väldigt stort och borde räcka länge om din display inte drar för mycket ström.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=86162
Postat: 26 april 2006, 16:45:34
av BEEP
Vad är det för fel med den gamla hederliga metoden där man skruvar ur tändstiften och kollar färgen

Postat: 27 april 2006, 23:31:04
av SlotH
BEEP skrev:Vad är det för fel med den gamla hederliga metoden där man skruvar ur tändstiften och kollar färgen

Hehe, nog funkar det. Men det blir lite tjatigt i längden. Med en avgastempmätare ser man direkt ifall någonting är fel.
En cylinder skar för mig i vintras när jag var ute och körde i -25 pga. Munstycket frös igen. Sådana haverier är väldigt svåra att förutse genom att kolla på tändstiften.
Postat: 27 april 2006, 23:34:19
av SlotH
Displayen kan jag jue driva med skoterns strömförsörjning. Det enda jag behöver batteriet till är att driva AD595an.
Postat: 28 april 2006, 00:41:29
av bearing
Blir det inte svårt att ha annan jord på displayen mot AD595an?
Tre eller fyra st 3V knappceller räcker nog isf. AD595an drog bara 160 uA har jag för mig.
Postat: 30 april 2006, 23:58:52
av Hedis
Provade och mäta resistansen mellan givaren och anslutningsledningarna på en tempgivare från Pentronics och fick resistansen till ca 0,9MOhm. Så den får vell anses vara ganska isolerad.
Har du mätt din givare och sett om den verkligen leder?
Postat: 1 maj 2006, 01:52:49
av bearing
Jag har mätt på min från Kjell & CO. Fick först några megaohm, sedan snurrade jag spetsen lite i krokodilklämman jag mätte med - då blev det kontakt. Var antagligen oxid på ytan.
Det kan ju vara så att du också hade oxid på ytan på din spets. Dock verkar Pentricsprylar funka bra, så det är inte alls osannolikt att den är isolerad.
Postat: 4 maj 2006, 17:37:50
av SlotH
Jag har testat att göra så att givaren har kontakt med jord ja. Mätresultaten blir helt oläsbara, pendlar & jag får inget stabilt värde.
Postat: 5 maj 2006, 00:20:37
av ensten
SlotH > Läs gärna reglerna för forumet ...
Postat: 5 maj 2006, 01:04:35
av bearing
Hedis: Är du säker på att du inte hade oxid på spetsen när du mätte?
Om Pentronics givare har isolerad spets borde det vara enklast att använda en sån...
Postat: 6 maj 2006, 02:22:44
av SlotH
ensten:
Får be om ursäkt, visste inte om att ni hade dessa bestämelserna på forumet.
bearing skrev:Hedis: Är du säker på att du inte hade oxid på spetsen när du mätte?
Om Pentronics givare har isolerad spets borde det vara enklast att använda en sån...
Ifall det finns en givare med isolerad spets skulle detta helt klart vara värt pengarna, annars undrar jag ifall någon har löst detta med en isolerad montering, isf hur?
Postat: 6 maj 2006, 03:19:33
av LaRdA
Dubbelfel.
Säker på att du läst reglerna?