Sida 2 av 5

Re: Knacksensor ?

Postat: 19 mars 2023, 22:31:36
av TomasL
En enkel formel som gör hyffsade beräkningar är fC=900/ (ϖ x 0,5 x d)
Där d är cylinderdiametern i mm och fC i kHz
Sedan kan man naturligtvis göra noggrannare beräkningar, och även räkna på olika knackningsmoder (finns ett antal olika beroende på hur ljudutbredningen sker)

I dag används nästan uteslutande bredbandiga givare, och man har ett mycket brant bandpassfilter i ECUn

Re: Knacksensor ?

Postat: 19 mars 2023, 23:33:10
av 4kTRB
Så här låter knack i en dieselmotor

Re: Knacksensor ?

Postat: 19 mars 2023, 23:36:33
av TomasL
Det är inte riktigt samma sak.
En dieselmotor kan per definition inte knacka.

Re: Knacksensor ?

Postat: 19 mars 2023, 23:55:28
av Mizzarrogh
4kTRB, Nä inte den typen av knackningar, utan "spikning" som det hette förr, när perioderna för bränslets faktiska antändning inte stämmer så att cylindern blir osynkronicerad.
På en diesel kan det, som Tomas sade per automatik inte inträffa eftersom den inte kan få denna flamfront. (vad jag känner till iaf)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Knack

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 00:06:17
av TomasL
Idealiskt sett vill man ha maximal flamma/expansion precis när kolven passerar övre dödläget.
Eftersom flamfronten inte rör sig med oändlig hastighet så antänder man bränsleblandningen innan kolven passerar övre dödläget.
Hur lång innan beror på motorns varvtal, ju tidigare man kan tända blandningen, desto effektivare blir motorn.
Dock, om man tänder för tidigt, sånår man maximal expansion innan kolven paserat övre dödläget, och då får man detta fenomenet som kallas knackning, dvs bränslet försöker driva motorn baklänges, och man får ett mycket distinkt ljud.
Insprutningsmotorer fungerar ECUn på så sätt att den flyttar tändningen tills dess att den detekterar knackning, för att sedan flytta fram tändningen en liten bit, precis så att knackningen upphör.
Eftersom en Dieselmotor fungerar väldigt mycket annorlunda så kan man per definition inte få någon knackning, eftersom man inte har något tändstift som kan antända bränsleblandningen, och följaktligen kan man inte kontrollera detta.

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 00:08:13
av 4kTRB
Dieselmotor var fel. Han drar bort tändstiften för att undersöka vilken cylinder som spikar.
Här är en enkel koppling att använda till en knacksensor som jag hittade
Bild

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 00:14:23
av TomasL
Han drar bort tändstiften för att undersöka vilken cylinder som spikar.
Nej det gör han inte, det är inte knackning man hör utan snarare ett lager som är dåligt.
Och han konstaterar i slutet på videon att det troligen är ett dåligt vevstakslager.

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 00:24:04
av TomasL
Här är en enkel koppling att använda till en knacksensor som jag hittade
Den kan du knappast använda till en standard knacksensor, då den sannolikt tar en signal från motorstyrningen och inte knacksensorn.

Knacksensorn är som vilken mikrofon som helst, och den tar upp alla ljud från motorn, vilket gör att man måste filtrera signalen kraftigt, dvs ett mycket brant bandpassfilter, avstämt till knackningsfrekvensen, vilken man räknat fram för just den specifika motorn.

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 00:32:06
av 4kTRB
En väldigt enkel krets alltså.
Inte avsedd för motorer utan som triggar på en signal från sensorn.
https://www.miataturbo.net/ecus-tuning- ... rts-58392/

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 00:35:26
av TomasL
Den kommer ju att trigga på alla frekvenser, höga som låga, kraftiga såväl som svaga.

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 00:51:28
av 4kTRB
Ja så är det nog.
Knackar man på en dörr så finns det säkert en hel del frekvenskomponenter där.

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 06:22:50
av Janson1
Knacksensorer har faktiskt börjat dyka upp på dieselmotorer med. Jag tror dom används till att detektera verkligt antändningsläge så det blir vid rätt tillfälle och lika på samtliga cylindrar.

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 08:59:05
av Glenn
Knackning är väl per definition när bränsleblandningen självantänder, så jo, en diesel knackar, men den SKA göra det då det är så bränsleblandningen antänds i en diesel.

I en ottomotor är det mycket oönskat då tändpunkten blir fel, den ska ju styras av tändstiftet.

Förr hade ju bara turbomotorer knacksensorer, men idag har väl mycket riktigt de flesta ottomotorerna det.

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 09:43:19
av Teknikern
Janson1 skrev: 20 mars 2023, 06:22:50 Knacksensorer har faktiskt börjat dyka upp på dieselmotorer med. Jag tror dom används till att detektera verkligt antändningsläge så det blir vid rätt tillfälle och lika på samtliga cylindrar.
Dagens elektroniskt styrda dieslar knackar ju inte ens när dom är kalla som dom tidigare gjort, rätt inställd helmekanisk av gamla snittet ska tendera att knacka även varm, den ska ligga på gränsen då kan man i stort sett släppa ut varmluft ur avgasröret och har alltså tagit ut all effekt ur bränslet. Min är av gamla snittet och innan grannen blev van trodde han att min motor höll på att rasa varje gång det var kallstart då den knackar rejält, vilket är helt normalt.

Re: Knacksensor ?

Postat: 20 mars 2023, 09:50:56
av Glenn
Farsans fiatdiesel ('19 ?) låter ju nästan som en bensinare, men jobbets skodadieslar ('20 ?) låter ju förjävligt, mest när dom är kalla men knackar hemskt även när dom är varma..

Fiaten är dessutom nästan som en riktig bil att köra, medans skodorna har den klassiska dieseltröttheten med ett smalt effektband på lågt varvtal.

Som en kollega sa.. "Skulle en bensinbil låta sådär skulle man lämna in den på verkstad för den låter som den håller på att trilla i bitar"