Det där Sagitta-skåpet är ett omdöpt Amscope av utgående modell byggt för studier av tunna och genomlysningsbara saker på objektglas. Till det kan det fungera bra, det är enkelt billigt och kompakt.
Är extra billigt nu som utgående:
https://amscope.com/products/se306r-p20
Men aldrig i världen att man skulle köpa det för lödarbete, det har ju allt för mycket mot sej för att vara i närheten av lämpligt verktyg.
Ingen som vet något om SMD lödarbete skulle vilja använda det själv och än mindre rekommendera det till andra, det skulle närmast vara elakt om man gör det medvetet, lura andra att investera i helt fel verktyg.
Objektivlösningen är ett opassande val för lödarbete. En del av detta är zoomen.
För lödarbete, att kunna anpassa betrakningsytan efter typ och storlek på komponenter och typ av jobb gör att zoom-funktion är praktiskt oumbärlig och är standard på betraktnings-mikroskåp, men zoom saknas på detta mikroskåp.
Lite praktiskt arbetsexempel: Man zoomar ut för överblick när man förflyttar sej över kretskortet och zoomar in lite extra när man vill syna en specifik lödpunkt. Lite lagom zoom används så att man ser lödpennans spets när den är någon centimeter bort ger bäst rörelse-kontroll när man sedan ska sätt till lödpenna.
Man zoomar ut lite extra när vid lödning av större ytor med hetluften på typ IC och lättsmälta SMD lysdioder. Typ var 10:e lödning innebär för mej någon justering av zoomen. Mest utzoomat blir det vid handhållen avsyning. Då svänger jag ut mikroskopbommen utanför arbetsbänken så att handen får rum att hålla kretskortet i t.ex. riktigt sneda vinklar för att helst kunna se t.ex. BGA-kapslar närmast från sidan för att se att lödningar flutit ut och vätt ytorna lagom mycket.
Man kan ha hel samling fasta objektiv och byta mellan vid zoomning men det är ingen som jobbar så. Lite som att byta motstånd i TV-apparaten när man vill ändra ljudnivån och på detta Amscope går det aldrig få fokus och få in handen för att hålla kretskort i sneda vinklar.
Det är en begränsning att man inte kan stoppa in några högre lödobjekt på grund av stativ-designens begränsade höjd och handhållen avsyning som beskrivet ovan går inte. Kretskort med större kondingar eller att kretskortet är monterat i större apparat gör att behovet av höjd också kan vara större än vad som får rum och det fortfarande går ställa fokus.
Liknande begränsning om PCB-ytan är stor. Man lär inte nå in till mitten på ett kretskort om sträckan är större än vad som ryms mellan objektiv-centrum och stativkant. Svårt att se på bilden men 40 mm uppskattar jag det till på detta Amscope. Håller man sej til mindre saker så kan det npg vara oh men åtminstone jag vil kunna ha kretskortet på plan yta och med lödpunkten i miten av sytnfältet. Då sjunker max PCB-storlek till kanske 20 mm, radien på underbelysningen.
Underbelysning (=motljus) är utan tvekan något av minsta möjliga nytta för lödarbete, kan kanske användas vid felsökning av brott i flexfolie men annars är det helt fel.
Skyddsglaset i plexiglaset kommer troligen att smälta , om inte annat om man löder med varmluft. Det är ingen bra arbetsyta att placera kretskort på, om det ens får plats att ligga plant.
Dess överbelysning är inte bra vid lödarbete. När man löder vill man helst slippa skuggor över lödplatsen. Med belysning från endast en riktning får man garanterat skugga vid hälften av lödningarna.
Synar man kiselalger under objektglas så har det kanske mindre betydelse från vilket håll ovanljuset kommer., det är oftast underljuset som ger bästa kontrast.
Att alltid få bästa ergonomiska åtkomligheten vid lödning leder också till att man föredrar att rotera kretskortet rätt ofta beroende på var man ska löda för bästa översikt och åtkomst. Fungera bra när kretskortet ligger löst på arbetsbänk men här går det nog sämre.
Då arbetsytan ligger högt ovan labbänken på detta mikroskop så kan det bli svårare att få PCBt att ligga still utan att man måste spänna kretskortet på något sätt men plana ytan är liten, i stort bara plexiglaset som inte är i plan med övrigas ytor.
Den lilla arbetsytan är en nackdel då det blir svårt att flytta runt sej på objektet för att se andra lödpunkter utan att spänna om kretskortets fastsättning om det inte ska trilla över kanten vid överhäng. Har man redan placerat ut komponenter för lödning brukar man inte vilja flytta om kretskorts-inspänning i onödan. då en skakning kan ge extra-jobb. Jag föredrar att kretskortet ligger fritt på labbänk. Med vettigt mikroskopstativ kan man sedan lätt flytta runt mellan lödpunkter på kretskortet utan att flytta själva kretskortet. Jag brukar försöka lägga upp det så att jag kan ta flera lödjobb och flytta runt bara genom att puffa på mikroskåpet med huvudet.
Fast här är arbetsytan svårflyttad relativt mikroskopet så man får nog fina sej i att flytta PCB utan att skaka för mycket och kanske kan befintliga klämmor avsedda för objektglas användas.
Höjdskillnaden relativ arbetsbänken är allt för stor för detta mikroskåp. Är det småsaker som ska lödas får man nog bygga upp en plattform för bra arm och handstöd för att bli stadig och koprt och pricksäkert överhäng med hand och arm.
Vet man inget om lödarbete vid mikroskåp men söker hjälp av förmodat erfarna mikroskåplödare kan man nog tänka sej bli ordentligt lurad av någon som inte vet något alls om SMD lödjobb som tycker att detta är ett passande mikroskåp.
Det hör lite till detta forumet att det är gott om "experter" som kan rekommenderar sådant.
Jag tycker det är lite synd att rekommendera andra vad de ska investera i om de vill få bra valuta för pengarna och då skicka på dom något sådant. Man bör kanske fundera extra extra väldigt mycket mer hur lödning går till om man saknar erfarenhet men ändå vill ge rekommendationer.
Underbelysning och lödarbete borde ju få varningsklockarna att ringa hos vem som helst som vet att lödarbete av SMD-komponenter som bäst bländas av underbelysning och det är knappast är till fördel om arbetsplatsen smälter om man får varma verktyg i närheten.
20x fast förstoring är tydlig anvisning vad mikroskåpet är passande för. Det är inte vad man vill ha vid lödarbete, varken fast eller 20x. Borde vara kyrkklockor i öronen som varning om man ser sådan specifikationer.
Klart att saker kan byggas om, ersätt plexiglaset med metallplatta som inte smälter, köp 10 växlingsbara objektiv som fullgott zoom-alternativ, eller helst byt hela mikroskophuvudet till ett med zoom och stativet bör ersättas till något där vanliga PCB kan avsynas liksom belysningen måste ersättas med något som lämpar sej för vanligt lödarbete.
Eller köp verktyg som passar för ändamålet från början.
Rätt verktyg behöver inte vara ett mikroskop. Är det stora SMD-komponenter, 0804 och större, så använder jag inte alltid mikroskop. Bra belysning räcker och avsyning kan göras med ett något billigare USB-mikroskop. Jag har ett men dess skärpa och skärpedjup var ett skämt. Kanske otur. kanske för billigt.
Det händer att jag via online-möten måste visa pågående arbeten och påvisa problem i t.ex PCB layout. Har en webbkamera i tredje ögat på mikroskopet som man kan streama men har också en gammal Logitech webbkamera som jag slaktat höljet på så att det kan sättas lite snett från sidan 25 mm från arbetspunkten. Fokuset är lätt ställbart uten byte av objektiv så det är inga problem att få fokus på 15 mm avstånd och bild och skärpedjup är bättre än det mesta som finns för de billiga USB-mikroskopen. Det ger då en bild med ett centerfokus samtidigt som det ger mer suddigare överblick runt om vilket åskådare trots suddigheten brukar tycka att de kan följa bättre, lättare orienterar sej, relativt den mindre ytan man normalt vill ha vid lödning och med enbart hygglig skärpa.
Alla streamar kanske inte när de jobbar men förakta inte en gammal kasserad webbkamera som hjälp vid SMD-arbete. Den kan vara ett bra hjälpmedel när man vill syna utfört arbete och det är lätt att dokumentera bilder och filmer.
Som alltid med kameror, mikroskåp och egna ögon, för bästa bild är "rätt" ljus i frikostiga mängder det som gör skillnaden. Optiskt högklassiga ljusstarka objektiv hjälper till men i dåligt belysning ser det mesta rätt kontrastlöst ut och stor bländare ger dåligt skärpedjup.
Det finns en nackdelen med mikroskop, har man inget kan man leva i tron att det man just lött utan synhjälp är väl utfört. Ju bättre man ser, ju mer brister syns.
Det är alltid mest klabbigt att SMD-löda när det handlar om reparationsjobb relativt nylödning. Man ska löda bort befintlig trasig krets, det ska rengöras från blyfritt-tenn och lagom yta med nytt ska läggas på paddarna. Är det billiga PCB med stora jordplan och kopparledningar som släpper vid några grader över 300C kan det bli lite cirkus innan jobbet är utfört. Det är vid sådan jobb som mikroskopet är ett oumbärligt verktyg för mej. Man får bättre kolla på inte bara lödningar utan även se tidigt innan saker börjar gå över styr.
Vid nytillverkning av PCB, annat alternativ till mikroskop är att inte handlöda. Löd med tennpasta i ugn på fräscha PCB och komponentytor och använd bra tennpasta så fixar sej alla lödningar automatiskt bättre än bästa handlödning.