Sida 2 av 2
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 24 augusti 2021, 11:58:50
av AndLi
De modeller Volvo garanterar det funkar med är inga äldre än 2015.
Men de går ju inte ut med en varning för äldre motor och som sagt man kan ju tanka 50% hvo idag utan att veta det...
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 24 augusti 2021, 15:36:30
av danei
Saken är väl den att de inte får gå ut med att det funkar om det inte gjorts en kvalificering med det bränslet.
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 24 augusti 2021, 19:15:30
av verkstaden
Energifabriken skriver så här:
"Garanti vid drift för företagskunder
Om din fordonsleverantör inte ger dig motorgaranti vid drift med HVO100, ger vi dig det. Det finns inga tekniska problem vid drift av vår HVO100, om din bil blivit exporterad till USA hade den automatiskt fått motorgaranti vid HVO-drift. Neste MY Förnybar Diesel uppfyller specifikationerna EN 15940 och ASTM D975."
https://energifabriken.se/hvo/
Verkar bara gälla företagskunder men har läst liknande på fler ställen tidigare, känner till flera företag häromkring som kör bara på HVO. Returpack/Pantamera kör nästan uteslutande på HVO som exempel.
https://pantamera.nu/sv/om-oss/hallbarh ... ansporter/
Edit: glömde länk till Returpack
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 25 augusti 2021, 22:00:54
av AndLi
Precis det låter ju relativt tryggt, nu kör väl företagskunder ofta på rätt moderna bilar där man kan tänka att motortillverkarna i alla fall ofta i alla fall sprungit förbi motorn med en dunk hvo100...
I vilket fall hällde jag på en 50ish liter i morse

Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 26 augusti 2021, 08:11:18
av Glenn
AndLi skrev: ↑24 augusti 2021, 11:58:50
Men de går ju inte ut med en varning för äldre motor och som sagt man kan ju tanka 50% hvo idag utan att veta det...
Vilka gör det ? vad jag vet används bara RME för utblandning av diesel för "landtrafik".
Däremot finns det väl sjödiesel utblandad med HVO ?
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 26 augusti 2021, 18:21:41
av AndLi
Alla verkar det som...
Enligt lagen om reduktionsplikt måste förnybar diesel – HVO och FAME – blandas in i all diesel med minst 21 procent (2020). På vissa drivmedelsstationer är andelen betydligt högre än så. Över 50 procent av volymen i den vanliga dieseln i pumpen kan vara förnybar.
Och eftersom vanlig diesel max innehåller 7% FAME så måste resten vara hvo upp till 21%. Men det ska tydligen vara räknat på årsbasis så hvo i blandningen kan variera kraftigt...
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 26 augusti 2021, 18:43:08
av Joe
HVO100 är gjort på nutida döda djur istället för länge sen döda djur..
Högst tveksamt att det är 50% inbladning.
https://energifabriken.se/hvo/ravaror/ skrev:Hela världens slaktavfall skulle kunna ersätta halva Sveriges dieselbehov.
Tillgången på tallolja är begränsad, tillgången är lika stor som tillgången på slaktavfall.
https://msverige.se/allt-om-bilen/miljo/vagen-till-framtiden/ skrev:
Det här innehöll HVO 2017
PFAD: 39 %
Slakteriavfall: 38 %
Råtallolja: 11 %
Palmolja: 5 %
Teknisk majsolja: 4 %
Raps: 2 %
Övrigt: 1 %
De fem största ursprungsländerna för råvarorna som ingick i HVO 2017:
Indonesien 31 %
Malaysia 12 %
Tyskland 9 %
USA 8 %
Sverige 5 %
Källa: Energimyndigheten
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 26 augusti 2021, 18:54:46
av Palle500
Kan vara 50% säger dom, inte att det alltid är 50% men minst 21%.
https://www.wwf.se/djur/orangutang/
IMG_2280.jpg
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 9 januari 2025, 09:27:01
av AndLi
Efter tusentals mil på hvo har jag inte upplevt några problem!
Däremot noterar jag att mackar verkar börjat välja bort E85 och erbjuder HVO100 istället. Antar att kravet är att det ska erbjudas ett miljöbränsle och inte specifikt e85
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 11 januari 2025, 18:09:53
av PaNiC
Korrekt, i den gamla s.k. pumplagen stipuleras att mackar över en viss storlek ska erbjuda ett alternativt bränsle. Om det så är gas, E85 eller HVO spelar mindre roll.
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 11 januari 2025, 20:57:51
av Glenn
En stor nackdel med det är att alla mindre mackar (som omfattades) helt enkelt bytte ut 98 oktan mot E85 för att uppfylla kraven.
Det gör att det är ganska svårt att få tag i 98 oktan numera, förr hade alla mackar det.
Jag äger förvisso bara en bil som kräver 98, och den har inte körts på rätt många år, men störande ändå.
Re: Köra äldre diesel på Evo100
Postat: 27 mars 2025, 22:54:45
av MiaM
Melkutt skrev: ↑23 augusti 2021, 22:47:28
Ingen risk för algbildning med HVO, men anledningen till att RME bildar alger är för att den drar åt sig vatten och i siktets mellan diesel och vattnet lever dom små jävlarna som har kostat företag och privatpersoner åtskilliga miljoner för reparationer.
Vad består anti-medlet av?
Det känns som att en skvätt etanol blandat med lite vatten borde hjälpa, och en slags flottör så att bränslesystemet suger diesel och inte etanol-vatten-blandning. (Vatten redan i etanolet så att etanolet inte binder till dieseln utan binder till vattnet, kanske?).
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Postat: 28 mars 2025, 08:54:38
av säter
Joe skrev: ↑26 augusti 2021, 18:43:08
Råtallolja: 11 %
Jag antar att detta blandas i innan bränslet raffineras?
Att blanda det direkt i dieseln, som Preem gjorde, fungerar inte.