Sida 97 av 158

Re: Senaste reparationen

Postat: 30 augusti 2018, 13:37:17
av daspunner
X-IL skrev:Lagade svärfars Nilfisk högtryckstvätt, pulserade hela tiden men pumpade bra och man kunde ibland lyckas att få den att inte pulsera. Har haft samma problem på min för några år sen och bytte då en ventil som hade spruckit (av isbildning antagligen), så tänkte att jag kan kolla igenom denna. Hittade inget trasigt och även efter rengöring så pulserade den. Frågade svärfar om jag skulle prova att byta start/stop-ventilen, han tyckte jag kunde chansa och mycket riktigt så funkar den nu som den ska. Kanske hade det räckt med en ny O-ring i ventilen, men för 268kr som inte var mina till en maskin som inte var min så tyckte jag att ventilen var prisvärd :)

Och visst funkade det efteråt.

Jag skulle vilja veta vad det var för modellpå den "Fisken". Jag har en stående som har liknande problem som du beskriver. Bilder tog du väl inga? Ge mej all info du har! 8)

/D

Re: Senaste reparationen

Postat: 30 augusti 2018, 15:58:15
av X-IL
Det är en Nilfisk 120 eller 125 nånting, av lite äldre modell, den jag har själv ser typ exakt likadan ut men är den andra modellen av de två. De verkar skilja lite invändigt. Det jag bytte var start-stop-ventilen, den kostade 268kr på ClasOhlson. Det är en fjäderbelastad ventil som trycker på strömbrytaren som går till motorn. Den ser ut så här på Clas Ohlsons sida (och i verkligheten):
Clas Ohlson: 51-15
När man fått loss höljet (djupa brunnar, philips-skruv) så är det bara att ploppa loss brytaren som är intryckt i ventilen, sen är det 24 eller 27mm nyckel, kommer inte ihåg vilken. Den här satt som järnet så den drogs sönder när jag försökte med fast nyckel/skiftnyckel, men med en hylsa var det inga problem. Det går bra att köra tvätten utan höljet så kan man testa om det kanske räckte med en rengöring eller byte av O-ring i ventilen innan man beställer en ny.

Hoppas det var till nån nytta!

Re: Senaste reparationen

Postat: 30 augusti 2018, 17:54:18
av MiaM
Sidospår: Det verkar som att Nilfisk köpte upp Alto (eller nån annan affärsöverenskommelse ingicks) i mitten av 00-talet. Så den som inte hittar info om sin Nilfisk kanske hittar för motsvarande Alto.

Re: Senaste reparationen

Postat: 31 augusti 2018, 08:10:14
av Glenn
Kanske skulle försöka göra ren den där på min nilfisk också, för den är lite svårstartad ibland, speciellt når den stått länge.

Re: Senaste reparationen

Postat: 31 augusti 2018, 08:53:00
av X-IL
Kul att jag valde att skriva om det här nu när det verkar som att det kanske hjälper flera forumister.

Re: Senaste reparationen

Postat: 31 augusti 2018, 21:29:00
av Hedis
Glenn skrev:Kanske skulle försöka göra ren den där på min nilfisk också, för den är lite svårstartad ibland, speciellt når den stått länge.
Provat startgas? ;)

Ja det var ett bra inlägg, det kan nog få mig att tillslut få tummen ur och skruva isär min som läckt och start/stoppat hela tiden i säkert 5 år snart. :)

Re: Senaste reparationen

Postat: 8 september 2018, 09:16:20
av janno
Frun körde sin bilnyckel i tvättmaskinen (Saab 9-3). Såklart helt död efteråt.
Plockade isär den, Batteriet hade koroderat en av IC-kretsarna såg ut som att ett batteri läckt över det, antagligen tvättmedel. Sköljde med vatten och putsade med isopropanol och tandborste. Efter femte försöket så hade jag fått bort allt och den hoppade igång igen med ett nytt batteri.

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 september 2018, 05:07:15
av Eli
Ett mera hållbart filter till diskmaskinen.
DMFILTER.JPG

Re: Senaste reparationen

Postat: 15 september 2018, 01:18:27
av BallInPlay
Bytte ett par IGBT'er i en liten drive på kvällen... 525 VDC in, säkrat 450A ;)

Re: Senaste reparationen

Postat: 19 september 2018, 09:30:36
av Rofhök
Hittade en gammal miniräknare, TI-51-III, den var utan batterier, så meckade ihop den lite snabbt och ersatte packet, med ett 9v batteri istället. Lite rengörning sen blev den som ny.

Re: Senaste reparationen

Postat: 26 september 2018, 22:25:54
av lond
Reparerat bilen, dock inte av mig...
Tur att reparationen täcktes av maskinskada på försäkringen, så att jag bara behövde betala självrisken på 7000:- istället för 25000:- :vissla:

/// Marcus

Re: Senaste reparationen

Postat: 26 september 2018, 22:43:14
av nifelheim
@Rofhök, du har inga tips på hur man blir av med kontaktstudsande tangenter , jag skulle vilja ha igång min gamla :-)

Re: Senaste reparationen

Postat: 27 september 2018, 17:29:35
av Mygg@n
Fixade ett relä åt en kompis, det har utgått ur Volvos sortiment och finns knappt begagnat...
Hittade 1 kallödning och några som va på gång...

Re: Senaste reparationen

Postat: 28 september 2018, 18:32:28
av Henry
Jag hade lött om varenda lödpunkt på framförallt den vänstra sidan för det finns någon till som är på väg förutom de inringade samt att det inte skadar att fräscha upp lodet på mer eller mindre all för ännu en 30 års hållbarhet.

Re: Senaste reparationen

Postat: 28 september 2018, 21:37:08
av Mygg@n
Jo det blev en hel del lödning som fixades till, glömde ta bilder på det... nu sitter det i bilen och fungerar :-)