Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av JimmyAndersson »

"Gjorde 5st paneler för att ansluta jordning i shacket"

Du lyckas alltid att få sådan grejer riktigt snygga. :tumupp:
Utfräsningen innan bockningen verkar vara mycket av tricket.

Och nu ser ju slutsteg-ramen ut som om den vore köpt!

Klammern för lättare justering av spolen var fiffig.

"blödde gott på armarna efter tänderna som flög loss"

Det låter inte som något att eftersträva, så då fortsätter jag med sticksågen istället. :D
Det går faktiskt riktigt bra med sticksåg och metallsågblad, men med tjocklekar på 3-4mm blir det långtråkigt...
Fast jag föredrar det framför att bli anfallen av "hanfenorna".
Om du ska göra om det fler gånger så kanske man skulle kunna hitta på någon hållare för vinkelslipen istället.

Hoppas kodningen inte tar för mycket tid eller jobb.
Såhär års vill man ju hellre pyssla med mer fysiska grejer.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Kodningen har gått bra hitills iaf, ska nog ta ner elektroniken ner till Burträsk nu så jag får testa lite. Bra att ha gott om tid så man får arbeta bort eventuella buggar innan tävlingen som går sista helgen i Maj. Ska bli riktigt skoj även om planen är att bygga ut konceptet mer framöver så att inband-radion har helt eget antennsystem.

Har dragit ut en visdomstand idag så om jag inte får allt för mycket problem blir det en vecka i Burträsk. Just nu känns det iaf inte något alls, så förhoppningsvis blir det inte så farligt.

Angående att kapa i aluminium med sticksåg så brukar jag också köra med det. Men jag tycker träblad fungerar bäst, finns iofs speciella blad för aluminium. De som är gjorda för metall (de för stål iaf) tycker jag är för fintandade så det är lätt att de kladdar igen. Men det hjälper oerhört om man sprejar med T-röd eller annat kylmedel och med pendelrörelse på sticksågen blir det ännu bättre (går fortare iaf). Jag har kapat 15mm alu på så sätt och det gått relativt fort, men viktigast är då kylningen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det måste jag definitivt prova. Tack för tipset!
Trodde knappt att det gick såga så tjock aluminium med sticksåg.

Visdomständer är otroligt olika. Två av mina gick bra. Den tredje.. oh jag trodde inte man kunde ha så ont.
Men det var en klantig tandkirurg (han sa iallafall att han var det, jag gissar mer på fäktare eller dirigent.)
Skönt att det verkar som du har klarat dig utan problem.

Förresten, årets solfläck-maximum (tillfälligt hjärnsläpp på namnet)..
Jag hade för mig att det skulle komma ganska tidigt, men jag har inte hört något, så det kanske inte har varit än?
Det beräknas ju vara ordentligt kraftigt i år och då kan det ju hända grejer inom radiokommunikation. :)

(Det brukar iofs hända mindre bra grejer på annat håll, men det är ett annat ämne.)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det är lite olika teorier om det peakat redan eller om det blir i år. Det kommer dock inte vara i närheten av den nivån vi såg tidigare solfläckscykel och framförallt inte i närheten av de som var för 2-4 ggr sedan. Men lagom är alltid bäst, desto mer solfläckar desto fler dagar även med störda konditioner. Gillar man låga frekvenser så vill man ha solfläcksminima jämt :)
Emil95

Inlägg av Emil95 »

Några frågor som inte hör till ämnet men iallafall:
Är du nöjd med din blå lilla svets?
Vad kör du den på för säkring?
Hur många kvadrat har du på svetskablarna?
Varför jag frågar är för att jag tittar på en likadan som en medlem här har till salu.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Vilken menar du? Svetstrafon du sett här i tråden som jag använt i åratal, den som jag använt nu när jag svetsat ihop grejorna till slutsteget, eller den nya jag beställt (ej fått ännu)?
Emil95

Inlägg av Emil95 »

Den blåa invertern som det står "s3200"
Den som du svetsade ihop stativet med
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ahh, jag tycker den fungerade bra. Lite klen kanske om man ska köra riktigt grovt men annars har jag inget att klaga på, en dröm att svetsa med jämfört med den svetstrafo jag svetsat med sedan jag var 12 år eller så.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Så jädra typiskt, sista dagen på jobbet för att vara ledig en vecka och greja nere på stationen och jag vaknar upp snorig som tusan och nu är jag trött och känner mig sliten. Gissar på att det är mitt immunförsvar som möjligen blivit sliten av tandutdragningen.

Bild
Köpte in det här till jobbet från http://www.se-bra.se/ som är customgjorda för mig

Bild

Helt suveräna och förhoppningsvis kommer de att bespara mig naprapat-pengar.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Att gå till tandläkaren är som att bjuda in infektionen på middag... Jag bokar aldrig in viktiga möten och andra aktiviteter under veckan efter ett besök - jag kommer ändå inte vara på jobbet :/

Glasögonen såg mycket intressanta ut. Får man fråga om en ungefärlig fingervisning rörande vad de landar på för kostnad? Vi kör med en stereomikroskop-liknande variant på jobbet, men problemet där är ju att man ser allt rakt uppifrån, och ska man på konstiga kretsar och patcha (senast var det en QFN-kapsel) så blir det antingen ostadigt (om man pallar upp kretskortet) eller att jobba i blindo.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ta och maila honom bara och hör vad du får för pris.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Naturligtvis :)

Om någon är intresserad av svaret, så kan jag formulera det så här: Det är inget man köper själv för att ha en gång i månaden när man pular med sin hobby, men det går utmärkt att motivera som arbetsredskap på jobbet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Tänkte bara annonsera ut här att jag är på jakt efter en fackverksmast. Tanken är att ha den för inbandsplatsen framöver (kanske nästa sommar?) om jag får tillstånd att sätta upp den på grannens mark. Jag skulle gärna ha en som jag kunde göra roterbar så man uttöka det till att ha en stack med 2-3st trebandare och en 2el för 40m. Längd mellan 20-40m vore lagom, desto längre desto bättre :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag spenderade lite tid förra veckan och under helgen på stationen. Jag fick ett par av de nyaste varianterna av P4 på jobbet med 4 GB ram som blir en uppgradering på ett par av datorerna på stationen. SM2XJP erbjöd sig att komma upp och hämta dem och mig så han dök upp på Onsdag em och vi åkte ner. SM2LIY hade redan anlänt på stationen när vi kom.

Jag spenderade mest tid på att åskskydda stationen medans SM2LIY var ute och brände lite ris då och då. SM2XJP och jag åkte till SM2RMG och hämtade 2st K-600 mastsektioner som han skänkt till oss vilket kommer att underlätta att göra fundamentet till militärmasten. K-600 är 2m lång och rätt mastig mastsektion som gjordes av CUE DEE som SM2DMU grundade och ägde till för några år sedan. SM2UVU håller på att göra en övergångsplatta mellan K-600 sektionen och själva bottenlagret, han besökte oss även med gofika på Torsdagen.

Jag installerade även inband systemet vilket fungerar prima. Vi provade lite i helgens tävling som var CQ-M och en rätt skoj sådan som jag aldrig varit med i förr, men jag tror nästan vi ska överväga att köra den seriöst nästa år. Jag provade att byta ut preampen mot en annan variant men den verkade gå sönder efter bara en stund, jag har inte hunnit undersöka mer vad som hände, men den nuvarande preampen verkar fungera fint också. Jag hittade dock lite smågrejor som jag vill ändra på och caddade ihop ett litet kort som ska fixa de problemen, men mer om detta senare.

Tyvärr var vädret för det mesta rätt trist med regn och elände.

Bild
En del av lagret för staglinan som SM2DMU skänkte oss

Bild
Ett rackskåp jag fick med mig från jobbet

Bild
20m beamen i bakgrunden, som ska få vista sin tid i framtiden förhoppningsvis i den gröna masten

Bild
Tog bort rabatten på framsidan

Bild
Ska lix byta fasaden även på framsidan, gräva ner mina farradaysburkablar och funderar på att fylla grus närmast väggen

Bild
En skogsmaskin var och hälsade på en mastsektion när de högg, ska snacka med dem till veckan

Bild
Inbandelektroniken

Bild
Jordade lite kablar

Bild

Bild
Inbandvertikalen

Bild
Ännu en bild på inbandvertikalen

Bild
Preampen

Bild
Drar jord i shacket, 1.5" kopparband paralellt med 25mm2 kopparwire, borde ge rätt låg induktans

Bild
SM2LIY eldar ris

Bild
SM2LIY myser

Bild
SM2LIY kör test

Bild
Upptäckte att något var galet med 4-SQ för 80 och SM2LIY var ut och såg att en koax dragits ur kontakten. Så jag fixade det och vips så fungerar den som den ska igen.

Bild
En vertikal

Bild
Jag valde att pyssla med detta när det var blött och lerigt

Bild
2st mastsektioner skänkta av SM2RMG

Bild
Golf :)

Bild
Inbandboxarna när radio 1 sänder

Bild
Ska flytta inbandvertikalen hit på grannens mark, blir en bättre riktning

Bild
Inventerade lite aluminium som jag grävde fram från gräset

Bild
Ett minne från förr, en antenn jag tappade i en storm nere i Övik

Bild
Kopparbandet som är anslutet till jordlinan runt huset

Bild
1st 1.5" kopparfläta, 2st 25mm2 wire till källaren

Bild
La upp rören lite bättre

Bild
Blir lite antenner, mestadels tror jag det får bli bommar till framtida 15m yagis

Bild

Bild
Aluminiumet från Moskojärvi, detta ska bli antennerna som ska upp i år

Bild
Jordanslutning av lådor

Bild
Plats 3 och 4 anslutning

Bild

Bild
Behöver skaffa mer kabelskor så jag kan göra klart detta

Bild
Jordade rackskåpet också

Bild
Dessa ska flyttas lite så jag enklare kan koppla isär huset helt från ladugården, utom styrkablarna

Bild
Rummet i källaren där vi ska gjuta golv

Bild
Monterar kort på jobbet, blää för 0402
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du funderar på att fylla på med grus närmast huset så läs på hur man ska göra med dränering, tätskikt å sånt.

Jag har inte alls jättebra koll på sånt, men tror att man måste fixa tätskikt mot huset(s källare) om det ska vara en bra idé med grus. Annars är nog matjorden där antagligen en bättre idé. Enbart grus gör väl att regnet lättare tar sig ner och blöter upp källarytterväggarna?

Om det inte är problem med fuktiga väggar / fuktigt golv i källaren så är det nog en rätt bra idé att låta allt vara som det är, kanske?
Skriv svar