Jag spenderade lite tid förra veckan och under helgen på stationen. Jag fick ett par av de nyaste varianterna av P4 på jobbet med 4 GB ram som blir en uppgradering på ett par av datorerna på stationen. SM2XJP erbjöd sig att komma upp och hämta dem och mig så han dök upp på Onsdag em och vi åkte ner. SM2LIY hade redan anlänt på stationen när vi kom.
Jag spenderade mest tid på att åskskydda stationen medans SM2LIY var ute och brände lite ris då och då. SM2XJP och jag åkte till SM2RMG och hämtade 2st K-600 mastsektioner som han skänkt till oss vilket kommer att underlätta att göra fundamentet till militärmasten. K-600 är 2m lång och rätt mastig mastsektion som gjordes av CUE DEE som SM2DMU grundade och ägde till för några år sedan. SM2UVU håller på att göra en övergångsplatta mellan K-600 sektionen och själva bottenlagret, han besökte oss även med gofika på Torsdagen.
Jag installerade även inband systemet vilket fungerar prima. Vi provade lite i helgens tävling som var CQ-M och en rätt skoj sådan som jag aldrig varit med i förr, men jag tror nästan vi ska överväga att köra den seriöst nästa år. Jag provade att byta ut preampen mot en annan variant men den verkade gå sönder efter bara en stund, jag har inte hunnit undersöka mer vad som hände, men den nuvarande preampen verkar fungera fint också. Jag hittade dock lite smågrejor som jag vill ändra på och caddade ihop ett litet kort som ska fixa de problemen, men mer om detta senare.
Tyvärr var vädret för det mesta rätt trist med regn och elände.

En del av lagret för staglinan som SM2DMU skänkte oss

Ett rackskåp jag fick med mig från jobbet

20m beamen i bakgrunden, som ska få vista sin tid i framtiden förhoppningsvis i den gröna masten

Tog bort rabatten på framsidan

Ska lix byta fasaden även på framsidan, gräva ner mina farradaysburkablar och funderar på att fylla grus närmast väggen

En skogsmaskin var och hälsade på en mastsektion när de högg, ska snacka med dem till veckan

Inbandelektroniken

Jordade lite kablar

Inbandvertikalen

Ännu en bild på inbandvertikalen

Preampen

Drar jord i shacket, 1.5" kopparband paralellt med 25mm2 kopparwire, borde ge rätt låg induktans

SM2LIY eldar ris

SM2LIY myser

SM2LIY kör test

Upptäckte att något var galet med 4-SQ för 80 och SM2LIY var ut och såg att en koax dragits ur kontakten. Så jag fixade det och vips så fungerar den som den ska igen.

En vertikal

Jag valde att pyssla med detta när det var blött och lerigt

2st mastsektioner skänkta av SM2RMG

Golf

Inbandboxarna när radio 1 sänder

Ska flytta inbandvertikalen hit på grannens mark, blir en bättre riktning

Inventerade lite aluminium som jag grävde fram från gräset

Ett minne från förr, en antenn jag tappade i en storm nere i Övik

Kopparbandet som är anslutet till jordlinan runt huset

1st 1.5" kopparfläta, 2st 25mm2 wire till källaren

La upp rören lite bättre

Blir lite antenner, mestadels tror jag det får bli bommar till framtida 15m yagis

Aluminiumet från Moskojärvi, detta ska bli antennerna som ska upp i år

Jordanslutning av lådor

Plats 3 och 4 anslutning

Behöver skaffa mer kabelskor så jag kan göra klart detta

Jordade rackskåpet också

Dessa ska flyttas lite så jag enklare kan koppla isär huset helt från ladugården, utom styrkablarna

Rummet i källaren där vi ska gjuta golv

Monterar kort på jobbet, blää för 0402