Starta hacklab i Stockholm?
Re: Starta hacklab i Stockholm?
Det svalnade lite när inte så många ville/kunde ses...
Jag är på för vad som, bara det inte är för långt bort.
Jag är på för vad som, bara det inte är för långt bort.
Tanken är god men jag tror att det måste till seriösare grund att stå på. Bilda en riktig förening med styrelse och hela klabbet. Körs det på löst sammansatta initiativ med olika viljor så lär nog detta rinna ut i sanden.
Själv bor jag dessvärre för långt bort för att intressera mig.
Själv bor jag dessvärre för långt bort för att intressera mig.
Jag kör samma sak, 70kvm i "förorten" (Midsommarkransen) för 3600:-/mån delat med en vän, jag har min enskilda firma där så den betalar.Digitum skrev:
Jag har tex en lokal i förorten på 30 kvm som jag betalar 2000kr/mån för. Jag klarar av det eftersom det inte innebär någon nettokostnad för mig eftersom intäkterna från min sidoverksamhet som jag håller hus där ger mer. Men det kan ge en indikation på prisläget.
Det är mycket svårt att göra kollektiva projekt av denna sort och jag tror också att man behöver bilda en seriös förening först, söka sponsorer/bidrag och sedan hitta lokal.
Det är oftast ganska svårt att hitta medlemmar när det inte finns nåt färdigt att "erbjuda" så att säga.
Samtisigt är det ju svårt att skala upp om man börjar i mindre skala.
Samtisigt är det ju svårt att skala upp om man börjar i mindre skala.
Glenn, jag håller inte med. Jag är medlem i några föreningar där nästan samtliga har börjat utan vare sig lokal eller utrustning inom en hel del olika områden. En av dessa föreningar startades på 60-talet och driver numera tre museispårvägar och har en omfattande museibusstrafik, allt tack vare en handfull med entusiaster. Och jag lovar, det är rejält omfattande byråkrati inom den branschen så hälften vore nog.
Det räcker med det gemensamma intresset och finns det tillräckligt av det så finns det alltid möjlighet att växa. Att ha klubbkvällar kan vara så enkelt som att man går till nån pub och dricker öl och kläcker idéer, besöker intressanta anläggningar/platser eller samarbetar med ett projekt. En del vill ha något som är färdigt att erbjuda men dom kommer att komma med i senare skeden. Ibland spricker samarbetet men idéerna lever kvar och skapar grogrund för nya konstellationer.
Man skall aldrig ge upp, det var bättre förr, ju förr desto bättre, etc etc...
Det räcker med det gemensamma intresset och finns det tillräckligt av det så finns det alltid möjlighet att växa. Att ha klubbkvällar kan vara så enkelt som att man går till nån pub och dricker öl och kläcker idéer, besöker intressanta anläggningar/platser eller samarbetar med ett projekt. En del vill ha något som är färdigt att erbjuda men dom kommer att komma med i senare skeden. Ibland spricker samarbetet men idéerna lever kvar och skapar grogrund för nya konstellationer.
Man skall aldrig ge upp, det var bättre förr, ju förr desto bättre, etc etc...
- Electricguy
Svårt vet jag inte om det är att skala upp det hela. Se bara på The Geek Group.. Dom började som ett gäng på ca 5 pers. i skolan någon gång på 90-talet. Idag driver dom världens största hackerspace och har över 6000 medlemmar. Så visst går det om man bara vill.
digitum: Min erfarenhet från föreningar är att det är väldigt svårt att behålla medlemmar över lag i dagsläget, en av anledningarna är just detta vi gör nu, internetforum, men hur bra tror du det skulle gå att rekrytera folk till en veterantågsförening om man inte hade nåt tåg att syssla med ?
electricguy: Problemet är mer att om man skaffar en liten lokal och fixar upp den så fungerar det bara upp till en viss mängd människor, sen måste man ju hitta nåt större med alla problem det innebär.
electricguy: Problemet är mer att om man skaffar en liten lokal och fixar upp den så fungerar det bara upp till en viss mängd människor, sen måste man ju hitta nåt större med alla problem det innebär.
Det är nog minst lika svårt för 5 jeppar utan förening. 2 av dem kommer inom kort försvinna p.g.a tidsbrist/fruntimmer/barn/jobb/annat.... Ett tag kommer de ändå kanske vara med att tillföra kossing till hyran, men efter en tid när de ändå inte är aktiva så kommer den intäkten försvinna. Då ska 3 jeppar stå för fiolerna själva....
Det kommer inte funka! Om jag dessutom vore lokaluthyrare och det kommer någon tjomme och vill hyra lokal utan bakomvarande förening eller företag så skulle jag nog dra örona åt mig. Jaha - du och dina polare... Polare från Internet...
Lokalhyror betalas dessutom vanligen per kvartal. Så dessa jeppar ska hosta upp minst tre månader.
Sponsorer och bidrag kan nog jepparna glömma!
Med en förening så öppnas helt andra förustättningar och ingen jeppe behöver stå där med en lokalfaktura i handen (som han inte har råd att pröjsa själv) när de andra jepparna stuckit sin väg... En förening kan ju dessutom söka lite bidrag till lokaliteterna från t.ex allmäna arvsfonden. då går åt minstone någon krona till vettiga ändamål istället för till afrotomtar i Rinkeby.
Det kommer inte funka! Om jag dessutom vore lokaluthyrare och det kommer någon tjomme och vill hyra lokal utan bakomvarande förening eller företag så skulle jag nog dra örona åt mig. Jaha - du och dina polare... Polare från Internet...

Lokalhyror betalas dessutom vanligen per kvartal. Så dessa jeppar ska hosta upp minst tre månader.
Sponsorer och bidrag kan nog jepparna glömma!
Med en förening så öppnas helt andra förustättningar och ingen jeppe behöver stå där med en lokalfaktura i handen (som han inte har råd att pröjsa själv) när de andra jepparna stuckit sin väg... En förening kan ju dessutom söka lite bidrag till lokaliteterna från t.ex allmäna arvsfonden. då går åt minstone någon krona till vettiga ändamål istället för till afrotomtar i Rinkeby.
...
Tänker inte försöka hävda mig mer i detta, att jag inte har "15" års erfarenhet av föreningar utan endast 10 år med mängder av erfarenheter med sponsring, så verkar inte min erfarenhet intressant.
Sorry att jag inte är 50 bast
Tänker inte försöka hävda mig mer i detta, att jag inte har "15" års erfarenhet av föreningar utan endast 10 år med mängder av erfarenheter med sponsring, så verkar inte min erfarenhet intressant.
Senast redigerad av toffie 6 februari 2012, 11:34:42, redigerad totalt 2 gånger.
Att det behövs en förening för att starta det här gemensamt är jag övertygad om från början,
har snart 15 år inom föreningsliv bakom mig, så det är för mig den självklara formen att driva detta i.
har snart 15 år inom föreningsliv bakom mig, så det är för mig den självklara formen att driva detta i.
Det är ju det jag skriver. Teknikhistoriska föreningar brukar börja med ett intresse och ibland lyckas man etablera en teknikverksamhet. Antalet medlemmar brukar stiga först när man får igång en verksamhet, men det är oerhört svårt att i förväg veta hur stort det skall bli. Så, jag vidhåller att man skall börja smått.Glenn skrev:digitum: Min erfarenhet från föreningar är att det är väldigt svårt att behålla medlemmar över lag i dagsläget, en av anledningarna är just detta vi gör nu, internetforum, men hur bra tror du det skulle gå att rekrytera folk till en veterantågsförening om man inte hade nåt tåg att syssla med ?
Jag är lite intresserad. Skulle kunna bli kul. Har inte skrivit i tråden eftersom att jag tycker att jag bor och arbetar lite för långt söderut (Tumba) för att ha möjlighet att svänga förbi lokalen efter jobbet. Om jag skulle skaffa en bil kanske det skulle fungera. Skulle ev. kunna ställa en mindre manuell svarv i lokalen.
Som jag förstår är det inte stor skillnad i ålder mellan dig och Medusa. En scout får "föreningserfarenhet" från låg ålder. Och som jag uppfattar detta går både du och Medusa åt samma håll, så jag ser inte riktigt vad som blev fel här.toffie skrev:...
När ni är "up and running" om några veckor
så kan ni väl starta upp en göteborgsfilial också.

Angående lokal så är jag lite rädd att börja med en jättelokal(>500kvm) som det skrivits om, men jag har inte någon erfarenhet av sånt här. Jag tänker att man kan börja i en mindre lokal och byta upp sig ifall det visar sig att folk är intresserade av att fortsätta och gruppen växer. Har ändå blockat upp några större lokaler på runt 500 kvm:
http://www.blocket.se/stockholm/Storsat ... ?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Stensat ... ?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Varuvag ... ?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Manskar ... ?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Storsat ... ?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Stensat ... ?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Varuvag ... ?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Manskar ... ?ca=11&w=1
Jag förstår inte heller riktigt, du och jag verkar båda vara överens om att det måste drivas i föreningsform och vi båda vill satsa på lite större lokaler, den enda skillnaden var att jag föreslog förort och du innerstad, jag är klart villig att ändra på mig och dina erfarenheter är mycket intressanta!toffie skrev: Tänker inte försöka hävda mig mer i detta, att jag inte har "15" års erfarenhet av föreningar utan endast 10 år med mängder av erfarenheter med sponsring, så verkar inte min erfarenhet intressant.
Jag vet heller inte vad som eventuellt stog i ditt inlägg ovanför mitt, ditt inlägg fanns inte när jag tryckte "svara" (observera att det är endast 2min mellan våra inlägg)