Sida 10 av 16

Re: MAHO MH500C (CNC-fräs av det äldre slaget.)

Postat: 9 december 2009, 22:21:17
av AndreasL
PTC, du får gärna PM vad du har eller ngn länk till en manual eller liknande.

Även om jag i dagsläget inte nappar på ngt från dig vet man aldrig vad för dumma ideer man kan få.

Valmöjligheter är aldrig fel.

Re: MAHO MH500C (CNC-fräs av det äldre slaget.)

Postat: 21 december 2009, 16:39:52
av AndreasL
Så hade man tillslut kunnat ta sig till verkstan då för lite Mahoöversyn.

Kom över en manometer på Swedol som jag kan rekomendera.
Glycerin(?)fylld, med skyddshyva i gummi och finns både med bakmonterad och nedåtmonterad anslutning. Känns iaf väldigt gedigen.
Mätområdessteg om ca 5 olika varianter mellan 40 och 600bar och både 1/4 och 1/2 tums rörgänga för anslutningen finns om jag minns rätt i alla detaljer.
Allt detta till vad jag anser ett mkt bra pris på ca 200kr ink moms.

Bilder får komma senare då fotolusten sjönk fort.

Hade köpt en adapter oxå såklart att ha mellan maskinens hankoppling och dito på manometern.
Enligt manualen för maskinen ska det vara just 1/4 rörgänga som gäller och mina mätningar tydde på att det lät rimligt.

Stämmde inte såklart. :twisted:

Efter nogrant mätande, testande och genomsökande av hela verkstan kom jag fram till att starkaste kandidaten är M14 x 1,5 för HAWE:s anslutningar. Detta har jag dock inte kunna få konfimerat till 100% ännu.

Det är inte ofta jag svär över dem som använder sig av metriska mätenheter, men när man kommer till hjuldimensioner för fordon och likaså hydraulik, blanda inte in annat än tum eller rörgängor då, det blir så bökigt.

Ngn gängtapp i rätt diemsnion och riktigt rätta motiviationen att hitta en lösning fanns inte då annat pockade på uppmärksamhet sammtidigt. Får köpa mig en annan adapteranslutning så löser det sig säkert smidigt.

Så spännande blev den projektrapporten. Hoppas ni inte somnade. :|

Re: MAHO MH500C (CNC-fräs av det äldre slaget.)

Postat: 21 december 2009, 21:15:36
av säter
"Hade köpt en adapter oxå såklart att ha mellan maskinens hankoppling och dito på manometern."

Jag antar att du ska haka på dig på det övre av T-rören man ser på bilden.
Där är en röranslutning + löpmutter + en blindplugg.
M14x1.5 löpmutter används till rör L8 och S6, så du får mäta blindpluggen och kolla om diametern är 6 eller 8mm.

Lämplig koppling från Swedol "MANOMETERKOPPLING MED INVÄNDIG RÖRGÄNGA MAV" HK-1521.
Sedan behöver du en 8mm rörbit + skärring.

Förövrigt är det nästan uteslutande mm-gäng på löpmuttrar till hydraulrör.
Det finns tum på vissa amerikanska maskiner, med då brukar det vara UNF och inte vanlig rörgäng.

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 22 december 2009, 08:20:18
av AndreasL
Här lär man sig nya saker och inte oväntat är det Säter som kommer med kunskaperna. :tumupp:

I min enfald trodde jag såklart att det skulle vara rörgänga.

På min låsmutter står det faktiskt "8 L" så du är helt rätt ute Säter.
Såklart har jag läst detta upp och ner till "7 8" men när jag inte kunde hitta ngt vettigt vad det stod för så la jag inte mer tid på den saken. Nu ser man tydligt att det är ett "L"...man ska bara veta vad man ska leta efter.

Med detta utrett borde jag hinna skaffa delar innan hjulhelgen så vi får ett slut på kapitlet hydraulik och kan ge oss på roligare saker.

Tack än en gång Säter.

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 22 december 2009, 13:29:57
av AndreasL
Sådär ja, då har jag vad som troligen blir en bra lösning.

Hydroscand hade en adapter (6104-08-04) med förmonterad skärringskoppling med mutter för 8 L (M14x1,5) i ena änden och invändig R1/4 i andra.
Då slipper jag trixa med rörstumpar och flera delar samt får en stabil lösning.

Enda baksidan var väl ett kilopris på adaptern av 3000kr/moms, men den var inte allt för tung så jag kan leva med detta då det blir exakt så som jag vill ha det. :wink:

Har troligen lokaliserat ett fyllnadställe för kvävgas oxå om det visar sig nödvändigt. Allt tyder på det iaf och har jag tur borde jag kunna hinna få hjälp med den biten imorgon innan julhelgerna stänger ner hela världen. Gör en ansats för det iaf tror jag.

Inköp av kabel och kontaktdorn för att bygga en dataöverföringssladd ska hinnas med att införskaffas innan kl 18 ikväll oxå.

Sen vore det väl *** om man inte skulle kunna få igång det emst basala under ledigheten. Även om det är planerat nga dagars ("vanligt") jobb i mellandagarna.

God Jul på er alla och tack för alla hejarop och fina tips ni bidragit med. hade garanterat blivit sämre utan detta. Framför allt betydligt tråkigare. :)

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 22 december 2009, 14:40:45
av säter
"Hydroscand hade en adapter (6104-08-04) med förmonterad skärringskoppling med mutter för 8 L (M14x1,5) i ena änden och invändig R1/4 i andra."
Perfekt.

"Sen vore det väl *** om man inte skulle kunna få igång det emst basala under ledigheten."
Skönt att du är optimist i alla fall. 8)

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 22 december 2009, 17:34:13
av AndreasL
Optimist eller naiv, det är frågan. :wink:

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 28 december 2009, 17:07:49
av AndreasL
Manometer på plats. :shock:

Försökte tyda mig igenom justeringsförfarandet i min tyska manual och tror jag fattat rätt.
Dock har jag inte fattat allt...på långa vägar.

Tryckvakten ska ställas så den slår igång (?) vid 100bar. Var inte mkt därifrån, en lite justering krävdes för att få det perfekt.

Övertrycksjusteringen ska ställas på 120bar så den sänktes ngt från 130.

Sååå...

Det var inte nga enorma tryckdiffar mot vad man önskar att givarna ska vara justerade till.

Men likväl kvarstår problemet och jag börjar fundera över om jag missuppfattat ngt ordentligt?
Ni som läser tråden vet väl vid dethär laget att det sker titt som tätt. :wink:

Fenomenet med frånslag/påslag finns kvar men nu är det lite lite lägre frekvens på det.

Trycket stiger till 120 bar där övertrycksvakten slår ifrån, trycket sjunker ner till 100 bar för att där slå igång pumpen igen upp till 120 osv osv...

Känns lite bakvänt men kanske stämmer?

Att trycket sjunker så snabbt tyder ju dock antingen på läckage eller då den eviga frågan om acc.tryck.
Tog med blåsan för att få den fylld bara för att vara på den säkra sidan men det sket sig. Hopaps kunna lösa det imorgon så man kan utesluta den saken om det inte visar sig vara lösningen.

Vidare står det att man ska trycka manuellt på ett av fördelningssolenoiderna/ventilerna för att avläsa trycket som blir då.
Trycket sjunker men till vad jag tror är för lågt.
Är det i dessa fall med snabba ändringar som accen ska gå in och hjälpa till/jämna ut tryckskillnader etc? Accen reagerar ju snabbare än vad motorn hinner med.
Vid denna manöver sjönk trycket till ca 50 bar men 90 var nog det rekomenderade vilket låter rimligt med tanke på trycket i övriga delar.

Mkt som vanligt och säkert en hel del svammel.

Men nu vet ni läget.
Det börjar närma sig. :)

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 29 december 2009, 12:06:43
av AndreasL
Nya erfarenheter varje dag.

Tex kan jag medela att M28x1,5 inte är direkt standard om ngn nu trodde det. :roll:

Ngn som är servicekille på Hydac eller annan accumulatortillverkare som har fyllnadsutrustning med denna gänga? :wink:
Eller ska man behöva ställa sig och köra fram en adapter ikväll?

Jag som inte är direkt världsvan vid att gänga utvändiga gängor i svarven...det lär bli än mer spännande att köra invändigt.
Hade helst sluppit en krånglig lösning med tillverkning av specialdelar etc.

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 29 december 2009, 13:53:45
av säter
AndreasL skrev: Att trycket sjunker så snabbt tyder ju dock antingen på läckage eller då den eviga frågan om acc.tryck.
Ja, antingen läcker systemet eller också suger pumpen luft.

Om du nu ändå har acc'en demonterad, kan du passa på och plugga ledningen till acc'en och köra ett nytt test.
Denna gång utan acc, då borde man kunna utesluta om acc'en läcker olja.
Om problemet kvarstår då, eller blir värre, tror jag felet sitter någon annan stans än i acc'en.
AndreasL skrev:Vidare står det att man ska trycka manuellt på ett av fördelningssolenoiderna/ventilerna för att avläsa trycket som blir då.
Trycket sjunker men till vad jag tror är för lågt.
Är det i dessa fall med snabba ändringar som accen ska gå in och hjälpa till/jämna ut tryckskillnader etc? Accen reagerar ju snabbare än vad motorn hinner med.
Vid denna manöver sjönk trycket till ca 50 bar men 90 var nog det rekomenderade vilket låter rimligt med tanke på trycket i övriga delar.
Att trycket sjunker medan tex. cylindern för verktyslåsning rör sig är normalt.
Däremot när cylinern nått ändläget, då ska trycket byggas upp till nära nog systemtryck.

M28x1,5 anslutning till påfyllning av acc'en?
Jag tycker det låter väldigt grovt för att vara en så liten acc.
Jag vill minnas att påfyllningen mera liknar en variant av vanlig bilventil, som du har i bilhjulen.
Jag ska kolla på en acc jag har liggande.

Jag antar att det är gaspåfyllningen vi pratar om, inte oljeanslutningen på acc'en.
Är det en Hydac ackumulator?

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 29 december 2009, 14:05:18
av säter
Nu var jag ut och tittade på en acc.
Visserligen ingen Hydac utan en Greerolator.
Där sitter en fingängad kupolmutter. Gängar man av den, hittar man den omtalade "bilventilen".

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 29 december 2009, 16:11:51
av AndreasL
Riktigt bra ide att testköra med pluggad ledning till accen.
Alltid de självklara sakerna man missar.
Då ska man ju kunna reda lite längre i härvan.

Jodå, jag har både mätt och sedan kontrollerad med just Hydac. M28x1,5 stämmer, men de har en väääldig variation av ventiler på sina olika accar. Naturligtvis har man den varianten som är mest ovanlig och "icke standard".

Att trycket sjunker när man kör sakerna är ju som sagt självklart, ngt annat vore underligt. Så det är jag med på.
Är dock osäker pga tyskan om vad som är normalt och exakt förfarande.
Men ska låta ngn läsa igenom det så jag får exakt rätt förståelse.

Men först testning utan acc.

Kvarstår samma symptom är min ide att kolla pump/slang.
Olja är det upptoppad med till rätt nivå men jag har dragit mig från att demontera allt i "onödan" då det inte verkar finnas ngn normal servicelucka/lock utan man släpper på hela oljebehållaren för att komma åt. Kladd mao...

Men du säger att jag har fattat rätt i att trycket bör byggas upp tills övertrycks/skyddsvakten slår ifrån motorn vid ca 120 bar och sedan inte sjunka nämnvärt? (Visst läkage osv finns ju alltid, men som du skrivit tidigare så går pumpen väldigt sällan normalt sätt.)
Självklart sjunker trycket som vi redan sagt när ngt i hydraulsystemet körs. Om trycket går under 100bar slår motorn igång igen för att bygga upp till rätt nivå.
Så måste det ju funka.
Skitenkelt men så lätt att tänka vilse när det inte sitter i ryggmärgen och man blandar ihop äpplen och päron.

Den enda "normala" produkt som har M28x1,5 verkar vara termostatvred till element.
Ska se om man kan sno ihop ngt av sådana delar för att slippa tillverka allt själv.

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 29 december 2009, 17:58:25
av säter
Här hittade jag en PDF med alla adapters och påfyllningsutrustning.
http://www.hydac.com/fileadmin/pdb/pdf/ ... 250011.pdf

Nu kanske jag inte har fattat rätt, men jag tycker det ser ut som att det är M28x1.5 direkt i påfyllningsventilen, utan att använda någon adapter.
Men som sagt, testa utan acc få se om läckaget kvarstår.

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 29 december 2009, 18:30:42
av AndreasL
Jo det är den pdf:en jag kollat i.

Mkt riktigt, just i mitt fall krävs ingen adapter förutsatt att man har rätt påfyllningsutrustning/klocka...
Och just M28x1,5 är ngt Hydac enbart verkar köra med.

Hydac här i stan är tyvärr stängt pga sjukdom men de har en servicekille som inte bor längre bort än att det går att åka dit personligen. Måste bara få tag i honom samt reda ut så han inte jobbar enligt "storhelgsjourmodellen" och enbart via "hembesök". Det skulle troligen bli en gnutt för dyrt för min budget. :wink:

Sen är jag väl för mkt smålänning oxå som direkt blir vrång när saker görs krångligt bara för att tillverkaren ska säkerställa att så många som möjligt måste ringa deras service för en procedur som är basic och i detta fallet alla med fyllutrustning klarar av att göra. Visst, även dom måste tjäna sina slantar, men när det uppenbart ska jävlas till, då kollar jag nog två ggr extra efter en egen lösning. Ofta mer mödosam, kostsam och inte alltid framgångsrik. :wink:

Extra surt just i detta fallet då gas etc etc finnes minus en jäkla specialgängad mutter för ca 2,73kr.
Ngn adapter mellan acc-gängan och andra fyllutrustningar tillhandahåller dom såklart inte. Det är en sådan jag önskade att man enkelt skulle kunna få till så har man den för framtiden och kan fylla hos mer lokalt belägna serviceställen.

Betalar för bra service, kvalitet och produkter gör jag gärna. Men betala oskälig taxa för skitsaker gör bara att jag vänder mig åt annat håll.

Upps, det blev visst lite OT.

Inget ont om dig dock säter, men det tror jag inte du tog det som heller.
Ska köra utan accen så snart det blir tid.

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 30 december 2009, 13:19:27
av H.O
Hej,
Jag tänkte haka på spåret med verktygshållare som diskuterades för någon/några sidor sedan:

Bild

Om vi numererar dom från vänster till höger så har vi:
1) Gammal hederlig DIN2080,
2) Nyare DIN2080 med "OTT-spår" - om jag fattat rätt så är denna typen du skall ha Andreas för att din hydrauliska låsning skall fungera?
3) DIN69871
4) BT40 (MAS-BT)

Med hjälp av adaptern i framkant kan både BT och (i princip) DIN69871 "konverteras" till DIN2080 men jag upptäckte själv en sak för ett par veckor sedan som jag inte tidigare kände till och tänkte att det kanske är fler som har nytta av den informationen.

Jag trodde att skillnaden mellan BT och DIN69871 var det extra, lilla, urtaget för lokalisering i växlaren samt utformning och placering av spåret för växlaren dvs. inget som skulle påverka användandet i en maskin med manuell växling av verktyg. Men när jag skulle montera en DIN69871 med adapter i min spindel så gick inte det och det tog en stund innan såg varför. Urtaget för drivtapparna är inte riktigt symetriska, på ena sidan går det ända in till konan som på DIN2080 och BT men på andra sidan så "slutar" urtaget ett par mm "tidigare" vilket gör att hållaren inte går i spindeln.

Nu är detta inget större problem då det bara är att korta av ena (eller båda) drivtapparna något men jag tänkte att det kunde vara värt att veta.

/Henrik.