Sida 85 av 85
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 28 mars 2025, 19:09:14
av mrfrenzy
Självfallet, en VFDs viktigaste uppgift är att skydda motorn mot skador, dels beräknar den temperaturen i lindningarna baserat på termisk tidskonstant och den ström som flyter, dels har man i dessa storlekar på motor oftast även en NTC för att fånga upp specialfall.
Mycket intressant avhandling från US navy om design och implementation av bogpropeller:
https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/AD0731997.pdf
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 29 mars 2025, 02:26:15
av nifelheim
Känner igen det där
Den vi använde heter växelhuset SET0165, utförandet för 300mm trumma, komplett kallar dom den BOW310. (marknadsavdelningen mäter fortfarande i kilogramkraft (310kgf) )
Om jag minns rätt , 2000 rpm ger ca 20 kW , så om du ska köra 15kW kommer det nog inträffa runt 1800 varv.
Du kan säkert överlasta motorn, (40-50% i 10 minuter om den får kallna sedan)
eftersom det handlar om väldigt intermittent drift . (däremot inte motor drivaren)
Tror vi har en 15kW motor och en acs580 39A (440V 39A trefas borde bli närmare 30 kW) varvtalsbegränsad till ungefär 2000
se till att trumman kommer djupt nog att inte suga in luft när det går lite vågor (kommer svall)
när det kommer in främmande föremål/is skyddas elmotorn i första hand från att brinna upp av propellern eller drevsallad i växelhuset

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 7 april 2025, 12:36:01
av gunne
Det låter ju lovande!
Vad är det för fartyg? Storlek osv?