hsd skrev:Fyrkantremmen ska ju vrida sig lite så den får 2 ytor på remhjulet att greppa i]
Fina bilder, hsd!
Man ser ju tydligt att remmen vrider sig.
Det finns en enkel men lite dyr lösning på mitt problem, GRÖVRE REM
Jag var på Akkelis Audio idag och kikade, han har ju flyttat verksamheten sen ett par år tillbaka.
Ville be honom returnera ett par KT88 till JJ Electronic som efter ett års klanderfri funktion plötsligt gick sönder och båda gick sönder inom loppet av en vecka.
Han hade dock slutat köpa rör från JJ och köper nu TAD istället av olika anledningar, detta innebär att han inte har nån business med JJ längre så jag tyckte inte han skulle ta hand om rören trots att han erbjöd sig att skicka dom, jag ska nu försöka skicka dom själv men jag skriver i brevet att jag inte vill ha nån kompensation för jag tycker dom kan vara behjälpta av att analysera felen och kanske tom göra ännu bättre rör.
Nåväl, jag råkade nämna mitt fantastiska (

) skivspelarprojekt och då fick jag höra nåt intressant när han berättade om ett av sina skivspelarprojekt (bl.a en uppgradering av en Lenco) och det var att han hade upplevt, utan att teoretiskt förstå det, att hastigheten på hans skivspelare var beroende av remmens tjocklek.
Jag är hyfsat högutbildad medans han sa sig mest har praktiskt kunnande men ingen av oss förstod fenomenet, jag klurade dock en del på vägen hem och kom fram till att det faktiskt är medeltjockleken på remmen som styr hastigheten!
Tänk Er periferihastigheten hos nåt som roterar, den är vinkelhastigheten gånger radien, om man då har två radier där den ena är den radie som innersidan av remmen vilar på (dvs triss-radien) då är andra radien triss-radien PLUS remmens tjocklek, men då har man ju två hastigheter, eller hur?
Insidan av remmen löper ju på med en mindre radie och utsidan en större radie MEN medelvärdet av radierna är den radie som styr hastigheten (det är bara att tänka på vad som händer när remmen går rakt).
Det här gör att man kan öka (eller sänka) medelradien genom att välja rem, dvs man kan mha remmens tjocklek finjustera hastigheten, käckt va?
För mig innebär detta att jag slipper förtenna motortrissan (som känns mycket svårt) och istället köper en ny 2mm-rem dvs ökar alltså från 1,5mm.
Vi hade +12% när triss-radien var 5,75/2mm och med 1,5mm-remmen får man effektiv radie enligt 5,75/2+1,5/2=3,63mm
Med samma rem och -5% så gäller eventuellt R+0,75=0,95/1,12*3,63=3,07mm som gissningsvis är effektiv radie nu.
R blir då 2,32 (D=4,64) vilket är det jag har råkat slipat ner trissan till.
3,07 skall alltså upp 5%, dvs effektiv radie skall vara 3,22.
3,22-2,32=0,9mm, medelradien behöver alltså lyftas 0,9mm DVS en rem på 1,8mm räcker (jag kör 1,5mm).
Summeringen måste bli att ett byte från 1,5mm till 2,0mm gör så att skivspelaren går för fort igen, SOM underlättar för mitt korrigerande genom att vara liiiiite finkänsligare med Dremeln.
Eller har jag fel med allt detta?
MVH/Roger
PS
Ovanstående pekar på en anledning till varför min första nedslipning inte fungerade, remmen var förmodligen vriden innan nerslipningen och blev sedan platt, sen är det bara att tänka hypotenusa...