Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
ampen

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av ampen »

Nästan alla delar är beställda till min nu, Har skruv, lager till extrudern och 6 kolfiber armar kvar att köpa.
Allt det måste gå att hitta i svea utan problem.

Har börjat sätta mig in i programvaran och har laddat ner Repetier-Host och pillat lite.
Finns det något annat program som folket använder?
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jag hoppar mellan Repetier, Cura och Pronterface.

Gillar Repetier eftersom de har cylinderrepresentation av utskriftsytan och väldigt många inställningar via slic3r, fast tycker jag har fått till bättre resultat enklare med Cura.
Kör Cura 14.01 eftersom jag inte tycker om det förenklade utskriftsfönstret i Cura 14.03 (advanced mode saknar vital funktionalitet).
Pronterface använder jag vid kalibrering och trådbyte etc då jag gillar deras manuella kontroller bäst.
JUst det kom på att jag även använder octoprint vilket är riktrigt nice, men jobbigt när man inte har skrivaren i kalibrerat skick.

Edit: kan rekomendera att du börjar med pronterface för att calibrera skrivaren och sen går över till Cura 14.01 för att komma igång snabbt, och när du känner att inställningarna inte räcker till kan du testa Kisslicer eller Slic3r
ampen

Inlägg av ampen »

Tack,
Då fick jag lite mer att kolla upp.

Ska köra dottern till födelsedagskalas, tänkte passa på att åka förbi reservdelsrc och titta efter traxxas kullhanskar och kolfiber.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

http://forum.seemecnc.com/viewtopic.php?f=54&t=4203

tänkte jag borde dela med mig av denna forum posten jag snubblade över, blir allt lite sugen att byta till 400segs motorer, ARM kort och 1/32 drivers.

Edit: btw ampen, jag köpte mina skruvar från conrad.se och http://www.ebay.com/itm/271173280521 båda leverar under på ca ½vecka.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Spenderade gårdagen med att byta tillbaka till mitt gammla skrivhuvud. Kommer köra med det tills jag designat en E3D effektor som har support för bra lagerkylning och autolevel probe.
Första testutskriften av den välkända trädgrodan blev otroligt bra, så jämna lager att den nästan såg glansig ut, tyvärr skrev jag ut den i svart PLA så det är näst intill omöjligt att fånga på bild med mobilkamera.
IMG_20140411_230258.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Ett litet tips, om ni vill få bort rester från blåtejp så går det utmärkt att låta biten ligga i vatten och sen gnugga med en disksvamp :)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Ville testa köra en riktigt stor print så jag startade denna under natten, efter 7h printande upptäckte jag att basen warpat något fruktansvärt så det var bara att avbryta.
Körde med blåtejp och 40grader, ökade till 70grader och startade en till print, 4h senare så ser jag samma sak.

Hur fixar jag detta problemet?, annan blåtejp? (kör clasohlsons egna), mindre värme?, hårspray/limm eller annat?

Edit: Det är blåtejpen som lossnar från glaset, så jag antar att jag borde köra utan eller bästa tejpen runt kanterna. Tror jag kommer testa printa med brim och väldigt hög temperatur direkt på glaset, ev med limmstift.
IMG_20140413_075700.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Trälim och vatten har fungerat bra för mig med en temp. på plattan på ca 50grader. Annars, har du testat att använda brim eller raft någon gång?
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Jag kör med Kapton tejp och 60grader på första lagret, resterande lager på 55grader
Har jag skrivit ut nått som har en lite större yta mot glaset behöver jag inte ens prova att få den
och släppa före bädden är nere under 35grader.

PLA är det jag kört med
ampen

Inlägg av ampen »

Jag har läst att det är Tesa Blåtejp för utomhus man ska använda?
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Tack för svaren,
Jag har kört mestadels med brim direkt på glaset innan, men min vita PLA har strulat en del med fästet de första looparna och eftersom Cura skriver sin brim innifrån och ut har det resultrerat i att brimen har blivit fristående när jag kört vit PLA.
Tycker blåtejp har fungerat utmärkt men har bara printat småsaker innan och då lyfter inte tejpen.
Har tyvärr bara 1cm bred kaptontejp så det blir lite svårt att testa. Trälim och vatten låter intressant, får kanske ta och införskaffa lite lim under dagen.
Testade för övrigt att printa med brim direkt på glaset precis med 205/80, tyckte det färste dåligt så jag letade upp en stektermometer och satte en stor klick värmepasta på glaset, 58grader kom jag upp i, så jag misstänker att jag inte har rätt tabell för hetbed termistorn.

Edit: Har funderat på att handla en rulle tesa tejp också mestadels för att clasohlsons egna släpper all färg när man lyfter printen. Tesa kanske har bättre lim som fäster bättre mot heatbeden.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Var precis förbi på clasohlson och inhandlade tesa precision outdoor tejp och precis när jag är hemma kommer jag på att jag glömde trälimmet :(
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

G4jm0r skrev:Ville testa köra en riktigt stor print så jag startade denna under natten, efter 7h printande upptäckte jag att basen warpat något fruktansvärt så det var bara att avbryta.
Körde med blåtejp och 40grader, ökade till 70grader och startade en till print, 4h senare så ser jag samma sak.

Hur fixar jag detta problemet?, annan blåtejp? (kör clasohlsons egna), mindre värme?, hårspray/limm eller annat?

Edit: Det är blåtejpen som lossnar från glaset, så jag antar att jag borde köra utan eller bästa tejpen runt kanterna. Tror jag kommer testa printa med brim och väldigt hög temperatur direkt på glaset, ev med limmstift.
IMG_20140413_075700.jpg
Måste fråga. Har du skrivit ut bandybollen också? Eller är den enbart med för storleksjämförelse?
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Det är storleksjämförelse, annars hade jag varit ganska nöjd med kalibreringen :D
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Startade precis ett nytt försök av 10h printen, hade dock glömt ändra bottom layer speed sen jag printande en tärning så första lagret som nästan täcker hela plattan i 10mm/s kommer bli kul.
Återkommer med resultat imorgon.
Skriv svar