Sida 83 av 83

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 27 april 2024, 02:31:26
av mrfrenzy
Då låter det som en OK konstruktion.
Vid kortslutning fas-nolla eller fas-fas bör växelriktaren kunna lösa ut en 10A säkring så inte hela fartyget slocknar.
Vid jordfel på beröringsfri apparat löser din personskyddsautomat eller jordfelsbrytare.
Vid jordfel på övriga apparater ska växelriktaren stänga av på överlast.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 29 april 2024, 10:27:50
av gunne
Fossingarna skrev: 26 april 2024, 17:58:33
gunne skrev: 26 april 2024, 13:33:46 Växelriktarna är 3 st Victron Multiplus II kopplade i trefasdrift. Länk till manual.

De ska kunna leverera 15 kW och även skicka vidare ström från ingången. Så vid landströmsdrift (avsäkrat 16A) kan de skicka ut 15 + 11 = 26 kW => 37 A. Vid generatordrift kan de leverera 15 + 15 = 30 kW => 43 A. Men tanken är att säkra av till 32 A då vi aldrig kommer behöva mer.
Det står ju i manualen, att den använder endast en av funktionerna ”vidarekoppling AC” eller ”inverterdrift, dvs. du kan maximalt få 15kW
Victron är ju generellt sett bra på dokumentation och manualer men just på den här punkten verkar det råda förvirring. Efter googlande har jag kommit fram till att det nog är så att de kan skicka vidare och spetsa på med egen effekt. Det som kallas "PowerAssist". Se t.ex. här: https://community.victronenergy.com/que ... ghput.html

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 29 april 2024, 10:31:17
av gunne
MiaM skrev: 27 april 2024, 02:26:38
gunne skrev: 26 april 2024, 13:47:32
mrfrenzy skrev: 24 april 2024, 18:28:14 För det första behöver man svar på frågan ovan, hur är jorden ansluten vid drift från växelriktare? Är det 230V mellan fas och jord i vägguttagen?
230 V mellan fas och jord. Nollan skapas av ett relä internt i växelriktarna vid batteridrift om den inte finns tillgänglig via landström/generator.
Antar att du menar att relä bondar jord mot nolla? Invertern lär väl alltid mata ut mellan nolla och fas, snarare än t.ex. mellan jord och fas?
Jag. Eller det är ju såklart samma spänning fas-nolla som fas-jord. Se diagram på sid 81 i den här tråden som visar hur det är kopplat i växelriktarna.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 29 april 2024, 10:31:46
av gunne
mrfrenzy skrev: 27 april 2024, 02:31:26 Då låter det som en OK konstruktion.
Vid kortslutning fas-nolla eller fas-fas bör växelriktaren kunna lösa ut en 10A säkring så inte hela fartyget slocknar.
Vid jordfel på beröringsfri apparat löser din personskyddsautomat eller jordfelsbrytare.
Vid jordfel på övriga apparater ska växelriktaren stänga av på överlast.
Bra!

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 1 maj 2024, 18:31:21
av MiaM
Bonusfråga: Pratar Victronburkarna med varandra? Tänker specifikt på fallet att en eller två faser fallit bort men två eller en faser finns med på landströmmen. Utan nån kommunikation mellan dem så kanske de har svårt att styra reläet som kopplar jord till nolla. Typ det vore dumt om en eller två av dem drar detta relä samtidigt som landström också matas in. Om det finns JFB på landströmmen så löser den ut, men om JFB saknas så kan det leda till farligheter relaterat till utlösningsvillkor osv på annat som matas på land, kanske.