Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
hahlblom

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hahlblom »

Blomkers kit är vanligt glas (Ej boro eller neoceram) med. Approachen "köpa löst för det blir billigare" var den jag hade, men såhär i efterhand så kan jag väl konstatera följande:

Blomkers hade varit bra mycket billigare och allt hade kommit på en gång.

Det blev rätt dyrt o plocka själv, då man alltid får vad man betalar för = några saker omgjorda pga kass kvalitet.
Det var jävligt långa dagar i väntan på alla paket från världens alla hörn och olika leveranssätt.
Lång väntan & olika leverantörer ger omgivningen chans att påverka ens val på gott och ont. Det var billigare med RAMPS, men svider lite att det inte sitter ett Azteeg X3 på den, som e bra mycket snyggare, samt att jag är riktigt nöjd med Extruder och Hot-End från Micron istället för valfri kinaklonad E3D. Att limma sina egna kolfiberstavar med Traxxas gör jag aldrig igen. Dels suger traxxas (Mina leder glappade från fabrik), dels är det inge kul att limma med de toleranserna för att få det bra.

Försöker fortfarande hitta en stabil lösning för min 190cm neoceramskiva med fjäderbelastad reglering så man får precision i kalibreringen av bädden. Har säkert lagt 200:- på småskrot bara för att ännu inte ha uppnått bra resultat, utöver alla andra pengar som hela riggen kostat, vilket med råge överstiger blomkers prislapp (:
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Instämmer med hahlblom, jag köpte mina delar löst eftersom blomkers kit inte fanns. Åkte på tull på en del saker vilket med hjälp av deras värdelösa fasta kostnad på 100kr drog upp priset på vissa delar betydligt. Sen försvann 3 paket så efter 2 månader fick jag fullr efund på 1 och de andra 2 skickades igen, totalt väntade jag 3½ månad på delar. Fördelen är ju att man kan köpa de delarna man vill ha från början, tex boroscilicate glas, annat controllerkort + drivare hotend etc, fast det kan vara svårt att veta från början. I dagsläget skulle jag valt blomkers och sen uppgraderat efterhand lite baserat på hur biten man blir. Själv håller jag på att planerar ett nytt långtidsbygge som troligtvis blir något MendelMax liknande bygge.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Hej, har lite problem med att Zprobe armen tar emot en av kolfiber pinnarna vid utskrift. Antingen får jag omdesigna proben/effektorn eller byta till FSR eller liknande. Klarar FSR av att monteras under en 100graders heatbed?
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Ja det skulle jag tro. Här är databladet http://media.digikey.com/pdf/Data%20She ... Series.pdf
De verkar ha testat upp till 85c men de klarar nog mer rent fysiskt. Att mätvärdet ändrar sig med temperaturen är ju ointressant i det här fallet.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Tack, då får det nog bli att kolla på en sådan lösning.
KriJu

Inlägg av KriJu »

Tack vare G4jm0r så har jag provmonterat min hotend idag.
20140402_204423.jpg
Edit: varför är bilden vriden? Den är rätt om man trycker på den dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nice!

Var försiktig när du monterar termistorn bara, benen tål inte så mycket.
KriJu

Inlägg av KriJu »

Jo, har bildat den uppfattningen. Jäklar va den är liten. Kommer avvakta några dagar med den. Har infektion i bägge ögonen så synen är inte på topp. Vill kunna se ordentligt när jag gör det och ha tid, så det får vänta.

Hur har ni gjort med monteringen av värmaren (glömt bort vad den heter nu).
Sett på ett par ställen att folk använt värmeledande pasta för att försäkra sig om att blocket blir varmt men står inget om det i E3Ds manual.
Är ju rätt bra passform, men liten luftspalt finns det ju och luft för inte värme så bra.
Tror inte det har så stor betydelse, men är intresserad av hur ni gjort.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

KriJu skrev:Edit: varför är bilden vriden? Den är rätt om man trycker på den dock.
Härligt, kul att se saker man printat komma till användning.
Att bilderna är roterade är för att forumet inte kollar rotationen på bilderna. om du öppnar bilden i paint och sparar om den kommer det fungera.

Edit: jag körde med pasta förut men efter att jag behövt plocka isär hotenden ett antal ggr så slutade jag med kylpasta och jag har inte märkt någon större skilnad.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag bara spände fast värmeelementet med insex-skruven som följer med.
Det går rätt snabbt att värma upp till rätt temp och därefter behövs bara en liten effekt för att hålla tempen på rätt nivå.
Angående termistorn så är det kluriga att tejpa fast termistorbenen/isolering på hotenden och att dra sladden utan att sträcka sönder. Eller så är det jag.
Sitter här med brutna ben och väntar på nytt...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Ett första test med mitt kretskort för att ansluta FSR till Z-MIN:

Fungerade på första försöket, efter jag kopplade ihop skrivaren för första gången idag. Måste dock gör kretskortet som matar värmeelementen innan jag börja skriva ut.

/// Marcus
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Nice..! :tumupp:

Såg väldigt bra ut.. :D

Edit:
Har du några kort över så skicka ett sådant till mig..
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Har kort och SMD-komponenter till 10 kort.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

För er som använder FSR så drog jag ihop en snabb och enkel krets för att få ställbar känslighet utan att hålla på med tejp å grejer.
En LM311 + Pot + lite kondingar å motstånd. Gjorde en likadan till mig själv och fungerar fint! :)
fsr_trigger.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
KriJu

Inlägg av KriJu »

Har försökt att ladda ner Blomkers kossel guide några gånger nu och varje gång får jag olika antar sidor.
Verkar som de uppdaterar den eller något eftersom jag alltid får fler sidor (med nytt innehåll).

Men nu när jag försökte senast så innehåller den flera tomma sidor på slutet (sidorna 224-233). Något fel på min nedladdning eller är det bara deras pdf som innehåller tomma sidor?
http://blomker.com/Kossel_Mini_Assembly_Guide_V1.0.pdf

Och sen har jag läst om en annan guide i denna tråd, men den sidan verkar vara nere?
http://kossel.stuifmail.nl/en/index.html
Skriv svar