Sida 9 av 11

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 12:41:53
av EinarEnfas
Tänker du försöka styra temperaturen i din riskokare/tebryggare/siburator också? Hur har du tänkt dig den biten?

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 12:51:36
av Kurkkupikkelssi
Tja, mig veterligen är inte 9-voltsbatterier konstruerade för höga strömmar.
Ett typiskt 9-voltsbatteri ligger väl runt 400-500mAh, jämfört med AA-batterier på 1500mAh (finns högre).

Vore det inte bättre att göra någon batterikonfiguration med vanliga celler istället för 9v om du prompt ska driva din fasta installation på batterier istället för batterieliminator för att det är coolare.

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 12:52:07
av Miramithe
Vet du hur ett standard 9v batteri är uppbyggt? Ett helt vanligt 9v består av 6 st små 1,5v battericeller. (1,5*6=9).
Seriekoppling av batterier gäller såna regler oavsätt volt, varje cell har sin spänning och även sin resistans. Kortsluter man batterier på det sättet du beskriver kommer cellerna bli varma pga sin resistans, kolla på Youtube, finns en som kopplat ihop 244 st 9v batterier. Kolla om du hittar den och se vad han kommer fram till.

Sen har jag en fråga, om du nu vill lära dig känns det inte som du läser och/eller förstår allt. Är det då alla som skriver här som skriver på ett sätt som är svårt att förstå eller vill du lära dig på annat sätt? Tex länk till videor i ämnet? Lägre nivå på det som skrivs och mer pedagogiskt eller? Jag tycker alla som vill lära sig ska få chansen och fattar man inte är det antingen fel på metoden man lär med.

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 12:55:59
av Kurkkupikkelssi
Sen kommer inte heller länken som du beskrev det, smälta vid 81 volt av 9st 9-voltsbatterier heller. Det är strömmen som är det relevanta. 500mA kommer inte att dra av några länkar, såvida de inte är hårfina.

Jämförelsevis kan man nämna bilbatterier på 24 volt och kanske 80Ah vilket kan smälta skiftnycklar om man kortsluter det. Ett annat exempel är elstängsel på flera kilovolt som knappast är farligt eller smälter några länkar (inte kossor heller för den delen) trots den höga spänningen. Detta på grund av låg ström.

Edit: Ah, missförstod dig. Men strömmen är konstant i en seriekoppling, så nej den kommer inte att gå sönder heller på grund av samma princip.

Kika här: Killen har seriekopplat 244st 9-voltsbatterier och det funkar kanon.

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 13:24:03
av bearing
Al_Bundy skrev:Jag förstår nu att spänningswitch har högre verkningsgrad än spänningsregulator och spänningswitch passar bättre vid användning av batterier. Jag blev bara fundersam då någon sa att det går inte använda spänningsregulator med batterier för då bränner man sönder batterierna. Men som det låter från dig så kan både spänningswitch och spänningsregulator användas vid användning av batterier....men....spänningswitch har generellt högre verkningsgrad än en spänningsregulator.
eta =Put/Pin.
Om det här är allt du kommer säga så blir jag bara paff, och en aning ledsen/besviken. Jag spenderade flera timmar på att skriva inläggen i tråden. När jag får ett sånt här svar, ser det ut som att du bara har skummat igenom inläggen och letat efter någon detalj, tyckt att de inte hjälpt, skrivit en kort kommentar, och snurrat vidare.

Jag försökte komma med nyckeln som skulle få dig att förstå hur de här sakerna hänger ihop. Därför spenderade jag lång tid på att minutiöst formulera varje mening. Jag korrekturläste inläggen. Formulerade om. Korrekturläste igen. Fixade något fel. Läste igen. Tog en paus. Kom tillbaka och läste med fräscha ögon. Ändrade på några ställen. Läste om igen. Så höll jag på.

Nu känner jag att all den tiden spenderats förgäves.

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 14:55:59
av Al_Bundy
EinarEnfas skrev:Tänker du försöka styra temperaturen i din riskokare/tebryggare/siburator också? Hur har du tänkt dig den biten?
Oj JA! Den biten har jag tänkt ut och prövat. Den fungerar. Det är inte direkt en PID-regulator. Men jag skulle nog säga en PI-regulator.

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 14:58:25
av EinarEnfas
Lust att delge i grova drag hur det ser ut?
Vilken typ av element? Vilken typ av relä?

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 15:19:11
av Al_Bundy
EinarEnfas skrev:Lust att delge i grova drag hur det ser ut?
Vilken typ av element? Vilken typ av relä?
Den finns bilder om du backar tillbaka i tråden. Reläerna är Songle 5 volt in och styr 230 V och 10 A.
Kurkkupikkelssi skrev:Tja, mig veterligen är inte 9-voltsbatterier konstruerade för höga strömmar.
Ett typiskt 9-voltsbatteri ligger väl runt 400-500mAh, jämfört med AA-batterier på 1500mAh (finns högre).

Vore det inte bättre att göra någon batterikonfiguration med vanliga celler istället för 9v om du prompt ska driva din fasta installation på batterier istället för batterieliminator för att det är coolare.
Jag kan använda mig av andra batterier också t.ex AA batterier. Det skulle nog gå bra att seriekoppla.
bearing skrev:
Al_Bundy skrev:Jag förstår nu att spänningswitch har högre verkningsgrad än spänningsregulator och spänningswitch passar bättre vid användning av batterier. Jag blev bara fundersam då någon sa att det går inte använda spänningsregulator med batterier för då bränner man sönder batterierna. Men som det låter från dig så kan både spänningswitch och spänningsregulator användas vid användning av batterier....men....spänningswitch har generellt högre verkningsgrad än en spänningsregulator.
eta =Put/Pin.
Om det här är allt du kommer säga så blir jag bara paff, och en aning ledsen/besviken. Jag spenderade flera timmar på att skriva inläggen i tråden. När jag får ett sånt här svar, ser det ut som att du bara har skummat igenom inläggen och letat efter någon detalj, tyckt att de inte hjälpt, skrivit en kort kommentar, och snurrat vidare.
Jag har inte skummat igenom ditt inlägg. Men jag antar du förväntade dig ett lika högkvalitésvar från mig som jag fick från dig. Som du vet så är det inte bara dig jag talar med i tråden och jag gör mig helst snabb på svara istället för ni ska vänta några timmar. Idag har ni fått vänta för jag bytte däck på bilen.
Jag försökte komma med nyckeln som skulle få dig att förstå hur de här sakerna hänger ihop. Därför spenderade jag lång tid på att minutiöst formulera varje mening. Jag korrekturläste inläggen. Formulerade om. Korrekturläste igen. Fixade något fel. Läste igen. Tog en paus. Kom tillbaka och läste med fräscha ögon. Ändrade på några ställen. Läste om igen. Så höll jag på.

Nu känner jag att all den tiden spenderats förgäves.
Jag vet inte om det är min "inlärningssvårighet" som brister eller om det är din "pedagogiska förmåga" som brister. Jag tyckte du förklarade att en spänningsregulator har lägre verkningsgrad än en spänningsswitch. Och mer än så behöver man inte direkt skriva. Jag förstår att du gjorde ett tappert försök att gå in på teorin, men jag är en person som lär mig oftast via praktiken. Jag sa igår att jag skulle simulera och se själv. Men du ska ändå ha plus i kanten för att ha envisheten att vilja förklara :)
Kurkkupikkelssi skrev:Sen kommer inte heller länken som du beskrev det, smälta vid 81 volt av 9st 9-voltsbatterier heller. Det är strömmen som är det relevanta. 500mA kommer inte att dra av några länkar, såvida de inte är hårfina.

Jämförelsevis kan man nämna bilbatterier på 24 volt och kanske 80Ah vilket kan smälta skiftnycklar om man kortsluter det. Ett annat exempel är elstängsel på flera kilovolt som knappast är farligt eller smälter några länkar (inte kossor heller för den delen) trots den höga spänningen. Detta på grund av låg ström.

Edit: Ah, missförstod dig. Men strömmen är konstant i en seriekoppling, så nej den kommer inte att gå sönder heller på grund av samma princip.

Kika här: Killen har seriekopplat 244st 9-voltsbatterier och det funkar kanon.
Har sett denna film och jag vet om att det är strömmen som är farlig, inte spänningen. Taser gun fungerar ungefär så.
Miramithe skrev:Vet du hur ett standard 9v batteri är uppbyggt? Ett helt vanligt 9v består av 6 st små 1,5v battericeller. (1,5*6=9).
Seriekoppling av batterier gäller såna regler oavsätt volt, varje cell har sin spänning och även sin resistans. Kortsluter man batterier på det sättet du beskriver kommer cellerna bli varma pga sin resistans, kolla på Youtube, finns en som kopplat ihop 244 st 9v batterier. Kolla om du hittar den och se vad han kommer fram till.

Sen har jag en fråga, om du nu vill lära dig känns det inte som du läser och/eller förstår allt. Är det då alla som skriver här som skriver på ett sätt som är svårt att förstå eller vill du lära dig på annat sätt? Tex länk till videor i ämnet? Lägre nivå på det som skrivs och mer pedagogiskt eller? Jag tycker alla som vill lära sig ska få chansen och fattar man inte är det antingen fel på metoden man lär med.
Allt vad jag vill göra är att seriekoppla två stycken 9 volts batterier och sätta en spänningsregulator som ger ut 5 volt. Anledningen varför väljer 9 volts batterier har med att dessa är små och enkla.

Vissa av er säger att det går seriekoppla 2 stycken 9volts batterier och sedan koppla dessa vidare till en spänningsregulator eller spänningsswitch.

Vissa av er säger att man ske ge fan i att seriekoppla 2 stycken 9volts batterier om man ska applicera dessa med en spänningsregulator.

Det blir lite rörigt när alla säger olika.
Jag kan förstå att en spänningsregulator har låg verkningsgrad då det kommer ca 18 volt in och 5 volt ut. Verkningsgraden blir då 5/18 i procent.

För mig som jag känner så fungerar en spänningsregulator hur bra som helst. Jag ser bara V = I(t)*R(I(t)) som är en tidsfunktion. När strömmen från batteriet blir mindre och mindre så ökas resistansen i spänningsregulatorn. Och jag kan inte så något problem alls att seriekoppla två stycken 9 volts batterier och leda strömmen igenom en liten spänningsregulator, än fast ni avråder mig att göra det.

Men jag lovar er. Jag ska införskaffa mig en spänningswitch istället för spänningsregulator då spännigswitch blir inte lika varm som spänningsregulatorn. Spänningswitchen är väll också mer modern och en stark konkurrent till spänningsregulatorn?

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 15:46:17
av carpelux
Jag kommer osökt att tänka på en låt jag lyssnade på igår.

Texten i refrängen gick så här:
You can lead a horse to water, but You can't make it drink
You Can Lead A Man To Knowledge But You Can’t Make Him Think.

Då viljan uppenbarligen inte finns att läsa och begrunda de bra och genomarbetade svar trådskaparen får från alla håll så är det case closed från min sida här. Det kommer också vilja mycket till innan svar kommer i någon annan tråd av honom.

Det är inget fel i att sakna kunskap, och att vilja skaffa sig sådan är lovvärt, men att bara strunta i svaren, hitta på en massa egna slutsatser från lösryckta delar och påstå att andra sagt det är bara respektlöst.

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 15:48:57
av bearing
När folk säger att det inte går, att du inte ska koppla batterierna i serie, menar de att det är högst olämpligt.

Du får i princip samma drifttid med bara ett batteri, istället för två i serie. All energi i det andra batteriet blir värme i regulatorn. Istället för att använda två i serie skulle du kunna driva utrustningen med det ena batteriet, och kortsluta det andra batteriet. Då kommer regulatorn inte bli så varm att det luktar bränt, eller att den går upp i rök. Den värmen hamnar i det kortslutna batteriet och sladden mellan polerna istället. Fast bättre är så klart att parallellkoppla batterierna. Eller spara det ena batteriet till senare.

Jag fortsätter med liknelsen motor/hjul. Du ska köra upp för en brant uppförsbacke med din bil. Antingen kan du köra på femman med högt varvtal, slirande koppling, och full gas. Eller så kan du köra på trean, med kopplingen uppsläppt, och halvgas. Många skulle säga att det inte går att köra upp för backen på femman. Dom menar att det är högst olämpligt. Men visst, det går. Fast kopplingen blir varm, helt i onödan. Och det går åt mycket mer bränsle.

Fast allt det här förstår du så klart redan. Du bara driver med oss. Jag blir så trött på mig själv att jag fortsätter att nappa.

Jag ser det som en av mina bästa personliga egenskaper att jag är hjälpsam och snäll. Men jag blir såklart samtidigt enkel att utnyttja. Och nu känner jag igen att jag blivit utnyttjad.

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 16:22:02
av Al_Bundy
carpelux skrev:Jag kommer osökt att tänka på en låt jag lyssnade på igår.

Texten i refrängen gick så här:
You can lead a horse to water, but You can't make it drink
You Can Lead A Man To Knowledge But You Can’t Make Him Think.

Då viljan uppenbarligen inte finns att läsa och begrunda de bra och genomarbetade svar trådskaparen får från alla håll så är det case closed från min sida här. Det kommer också vilja mycket till innan svar kommer i någon annan tråd av honom.

Det är inget fel i att sakna kunskap, och att vilja skaffa sig sådan är lovvärt, men att bara strunta i svaren, hitta på en massa egna slutsatser från lösryckta delar och påstå att andra sagt det är bara respektlöst.
Hela denna tråd handlar om varför jag inte ska använda spänningsregulator, utan jag ska använda spänningsswitch.
bearing skrev:När folk säger att det inte går, att du inte ska koppla batterierna i serie, menar de att det är högst olämpligt.
Och dom klagar på mig att jag använder fel ord.
Det är egentligen detta jag ville ha bekräftat. Jag vet redan att en spänningswitch har högre verkningsgrad än en gammal spänningsregulator då spänningswitcharna börjar konkurrera ut spänningsregulatorerna.
Du får i princip samma drifttid med bara ett batteri, istället för två i serie. All energi i det andra batteriet blir värme i regulatorn. Istället för att använda två i serie skulle du kunna driva utrustningen med det ena batteriet, och kortsluta det andra batteriet. Då kommer regulatorn inte bli så varm att det luktar bränt, eller att den går upp i rök. Den värmen hamnar i det kortslutna batteriet och sladden mellan polerna istället. Fast bättre är så klart att parallellkoppla batterierna. Eller spara det ena batteriet till senare.
Det är det här som är det lustiga för mig. Varför blir all energi i andra batteriet värme i regulatorn? Jag ser inte logiken här, tyvärr. Varför just ena batteriet och inte båda får båda driver spänningsregulatorn.
Jag fortsätter med liknelsen motor/hjul. Du ska köra upp för en brant uppförsbacke med din bil. Antingen kan du köra på femman med högt varvtal, slirande koppling, och full gas. Eller så kan du köra på trean, med kopplingen uppsläppt, och halvgas. Många skulle säga att det inte går att köra upp för backen på femman. Dom menar att det är högst olämpligt. Men visst, det går. Fast kopplingen blir varm, helt i onödan. Och det går åt mycket mer bränsle.

Fast allt det här förstår du så klart redan. Du bara driver med oss. Jag blir så trött på mig själv att jag fortsätter att nappa.

Jag ser det som en av mina bästa personliga egenskaper att jag är hjälpsam och snäll. Men jag blir såklart samtidigt enkel att utnyttja. Och nu känner jag igen att jag blivit utnyttjad.
Vi kan ta ett exempel.

Vi säger att vi har en slang med en pump på. Pump har ett flöde på q = 0.5 liter/s och ett tryck p = 100 Pa. Ytterst på slangen står jag och nyper åt så en stark stråle bildas. När jag märket att flödet börjar bli svagare då pumpen inte orkar pumpa längre. Då nyper jag åt hårdare så ännu vassare stråle bildas.

Det var första exempel. Om vi då sätter dit en till pump med samma egenskaper på slangen. En seriekoppling. På vilket sätt blir det då all energi i den andra pumpen blir värme i handen min då?

Så ser jag på det. :)

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 16:44:52
av Magnus_K
Al_Bundy skrev:Jag har inte skummat igenom ditt inlägg. Men jag antar du förväntade dig ett lika högkvalitésvar från mig som jag fick från dig. Som du vet så är det inte bara dig jag talar med i tråden och jag gör mig helst snabb på svara istället för ni ska vänta några timmar. Idag har ni fått vänta för jag bytte däck på bilen.
Jag tror faktiskt att dom flesta som skriver dylika inlägg skulle uppskatta om du verkligen försöker ta dig tiden istället.
Du klarar lika bra som andra att "ge tillbaka" ett lika högkvalitativt svar utan att besitta samma nivå av kunskap som bearing gör. Enligt min mening gör du detta genom att visa att du verkligen tagit åt dig av informationen och förstått den. Är det något du inte blir klok på så frågar man igen.

Jag kommer lära mina barn att mycket i livet handlar om att visa respekt. Det är precis vad många här försöker göra med dig också.
Al_Bundy skrev:Jag vet inte om det är min "inlärningssvårighet" som brister eller om det är din "pedagogiska förmåga" som brister.
Som jämnlike med dig Al_Bundy så kan jag inte säga annat än att det inte är något fel på bearing's pedagogiska förmåga.
Och inte någon av de andra 30 trådsvararna heller...

Förväntar mig självklart inget svar på denna moralkaka för den hör inte till ämnet. Har bara som många andra här; en liten gnutta hopp av att en dag tar du dig tiden och verkligen tänker på vad som är skrivet.

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 16:51:02
av Miramithe
Har du läst hydraulik? Det borde du gjort om du ska syssla med maskiner. Om du där ser batteriet som pumpen och då blir regulatorn en tryckbegränsnings ventil. Om du då ökar flödet med en pump till vad händer då i tryckbegränsnings ventilen?

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 16:56:07
av Al_Bundy
Ja jag har läst hydraulik.
Jag måste fara en sväng. Återkommer inom några timmar.

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Postat: 19 april 2014, 19:49:20
av danei
Du lyckas ju miss förstå precis varenda inlägg.

Man bränner inte sönder det ena batteriet om man kopplad dem i serie till en linjär regulatorn. Men den extra energin som det batteriet tillför kommer enbart att brännas upp. Det har flera personer försökt förklara, om du bara läste inläggen....

En spännings switch är en strömbrytare.

Det vi pratar om här är en switchad spänningsregulator. Den omvandlar likströmmen till en högfrekvent växelström och transformerar den till önskad likspänig och likriktar. Förenklat beskrivet. Men kalla den inte för spännings switch för det blir något helt annat.