Re: Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*
Postat: 23 oktober 2013, 11:42:11
Jag har ekrat om en elmotor från 559mm till en 622mm fälg.
Jag tog fäljbanan från ett befintligt hjul, mätte upp motor och fälg, sedan letade jag upp ett kalkylblad på nätet för att räkna ut ekerlängden. Ekrar kan man köpa på närmaste cykelhandel. Jag fick tag i en storlek för långa efter som de hade det hemma och inte var helt sugna på att ta hem den udda längd jag ville ha.
Men jag förstår inte din fråga. Använd mm beteckningarna så blir det entydigt. 28" brukar i dag vara ekvivalent med 622mm. 27" är lite udda i dag men borde vara 609mm om jag förstår rätt. Allt som behöver stämma mellan fälg och motor är antalet hål, vilket brukar vara 36st. Diametern kan vara större på motorer, det störde min konvertering lite, men det löste sig.
Jag kan tänka mig att din cykelhandlade menade att ekrarna var så kort att de inte gick hela vägen i nipplarna. Inte att diametern på fälgen var för liten.
Jag tog fäljbanan från ett befintligt hjul, mätte upp motor och fälg, sedan letade jag upp ett kalkylblad på nätet för att räkna ut ekerlängden. Ekrar kan man köpa på närmaste cykelhandel. Jag fick tag i en storlek för långa efter som de hade det hemma och inte var helt sugna på att ta hem den udda längd jag ville ha.
Men jag förstår inte din fråga. Använd mm beteckningarna så blir det entydigt. 28" brukar i dag vara ekvivalent med 622mm. 27" är lite udda i dag men borde vara 609mm om jag förstår rätt. Allt som behöver stämma mellan fälg och motor är antalet hål, vilket brukar vara 36st. Diametern kan vara större på motorer, det störde min konvertering lite, men det löste sig.
Jag kan tänka mig att din cykelhandlade menade att ekrarna var så kort att de inte gick hela vägen i nipplarna. Inte att diametern på fälgen var för liten.