Det behöver inte vara ett V, det räcker att vrida vevaxeln så att tapparna ligger 90°.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 28 mars 2013, 15:37:25
av säter
Vore det inte bättre att utgå från en 90° V-motor?
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 28 mars 2013, 16:39:23
av Krille Krokodil
baron3d skrev:Skulle man inte kunna modifiera en gammal VW-motor, luftkyld boxer.
Kapa vevaxeln på mitten, skarva ihop så att man får 90 graders förskutning.
Eftersom belastningen blir mycket mindre så är det nog inte så svårt.
I förbränningsmotorer är det bara en fördel om cylinderytorna är lite ojämna och man "repar" dem även avsiktligt för att smörjoljan ska kunna ligga kvar, i en Stirling där tätningarna går mot en torr yta bör man ha ett material i cylindern som går att polera till en hög ytfinhet. Termodynamiskt vill man säkert också konstruera på ett helt annat sätt en förbränningsmotor och inte ha allt i ett block där energi smiter hit och dit.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 28 mars 2013, 16:43:49
av danei
Ett V-block i närheten av 90grader skulle nog vara smidigare. Att skarva en VW-vev är nog inte lätt.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 28 mars 2013, 18:20:21
av dagrende
För att ta upp regeneratordiskussionen igen, så behöver det inte bli någon termisk kortslutning mellan varma oh kalla sidan, om man helt enkelt skiljer dem åt. Tänk t ex at vi fyller regeratorn med kulor av lämpligt material. De har liten anliggningsyta med varandra. Eller metallull som sagt. Eller runda skivor av något metallnät med lite spalt emellan dem. Huvudsaken att varje skikt tar upp och lämnar tilbaka värme till luften som passerar fram och tillbaka.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 28 mars 2013, 23:19:24
av Cano
Till regenerator brukar väl rostfritt stål användas som material?
Kanske skulle fungera bra med Ebay sökning?
FormerMazda: Nu har jag fått min lilla stirlingmotor, likadan som din! Jag provade den som hastigast igår på en kopp varmt vatten. Den snurrade på så fint! Eric, 8 år idag, trodde knappt sina ögon.
Mvh Jonas
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 12 april 2013, 15:27:21
av FormerMazda
Min har gått några timmar nu! Den har jag här på jobbet så den får gå på värmen från datorns utblås.
Enda nackdelen är att den gnisslar lite så man får smörja den emellanåt, men det är ju bara så sött.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 14 april 2013, 14:46:40
av bearing
Vad tror ni om att använda en "swash plate" AC kompressor som bas?
Tre eller fyrcylindriga borde ju fungera, eftersom att de får 120° resp 90° mellan cylindrarna.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 15 april 2013, 16:37:42
av NeoTech
<< typ som denna du tänkte bygga?
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 15 april 2013, 17:04:25
av bearing
Ungefär, fast med heta cylindrar på ena sidan av "swash plate", och kalla på andra. Många tunna rör ut ur varje het cylinder, som går genom värmekällan, sedan genom regenerator och kylare, och in i kall cylinder.
Mycket är ju redan färdigt. Kolvarna i en AC-kompressor har teflontätning (iaf de jag sett info om). Man behöver tillverka "domes" till de heta cylindrarna, och tillverka topplock till båda sidor. Resten är mest rördragning. Om man gör ett hus för generatorn borde man kunna trycksätta hela apparaten, och slippa axeltätningar.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Postat: 18 april 2013, 17:39:06
av cazz
Vill bara visa hur en sådan motor ser ut om man bygger den och har tillgång till CNC maskiner