Stor eloge! Härlig video
Har gjort en egen video också på
http://www.youtube.com/watch?v=lmkLrDk9zEc, men onekligen är din cykel snabbare
Skrev förresten till vägverket och fick dessa svar

:
Hej !!
I EU-direktiv 92/61/EEG med tillhörande underdirektiv finns de regler som i
dag styr kraven på mopeder. Direktivet 92/61/EEG har rubriken typgodkännande
av två- och trehjuliga motorfordon men gäller även fyrhjuliga fordon.
Länk till direktivet 92/61/EEG:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... L0061:2000
0503:SV:PDF
Grundläggande krav för mopeder är bl a att motorns slagvolym får var högst
50 cm3 fråga om motorer med tändsystem eller en elektrisk motor med högst 4
kilowatt effekt samt att den konstruktiva hastigheten får vara högst 45
km/h. (Moped klass I)
För moped klass II gäller att det finns två typer av moped klass II. Den
EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och
motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. Den andra typen är konstruerad för
att köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre
bestämmelser. Sådana
mopeder måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003.
Det är formellt inte förbjudet att bygga sin egen moped men praktiskt torde
det vara ointressant då kraven enligt EU:s samtliga direktiv för moped
kräver ett stort antal provningar som skall kunna verifieras för att få
mopeden godkänd.
På vår hemsida finns ytterligare information om bl a mopeder . Adressen är
http://www.vv.se/templates/page3____2740.aspx
Länk till Vägverkets föreskrifter om mopeder och släpvagnar som dras av
mopeder (VVFS 2003:24).
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr024.htm
Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på
"svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne")
för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
Upplysningstjänsten Fordonsteknik
Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
http://www.vv.se
0771-119 119
Hej !!
För att få en moped typgodkänd och fför att få använda den på allmän väg måste den åtfäljas av ett ett CoC-intyg från tillverkaren.
Detta är ett CoC-intyg:
För samtliga nya fordon gäller idag att de ska åtföljas av ett CoC-dokument (Certificate of Conformity).
Äldre fordon har andra regler men samtliga EU-2 mopeder har krav på CoC-dokument.
CoC-dokumentet talar om att fordonet uppfyller de regler som gäller för fordon inom EU och därmed är lagligt.
När och om fordonet skall registreras krävs att CoC-dokumentet lämnas till bilregistret (CBR eller annat lands motsvarande myndighet) annars kan det helt enkelt inte registreras. För alla fordon som redan idag är registrerade (EU-1 mopeder men även t.ex. bilar och MC) är CoC dokumentet redan lämnat till CBR men för EU-2 mopeder följer dokumentet med EU-2 mopeden och MÅSTE finnas med när du köper fordonet. Har fordonet varit registrerat i annat EU-land har CoC-dokumentet lämnats där och då krävs att man kan visa i vilket land och vilket registreringsnummer det haft så att man kan referera till detta. Lämpligt t.ex. via tidigare lands registreringsbevis. Köper du ett sådant fordon är det lämpligt att höra med CBR/Bilprovningen) för att inte få olösliga problem. För de "gamla" nationella mopederna MÅSTE ett typintyg istället finnas.
Tänk även på att de flesta försäkringsbolag idag kräver CoC-dokumentet (eller typintyget för nationella mopeder) för att teckna försäkring på mopeden. Utan CoC-dokumentet kan du helt enkelt inte försäkra din moped i normalfallet.
Eftersom det förs en diskussion om att alla mopeder (även EU-2 och nationella mopeder) i framtiden skall ha nummerplåt via CBR och därmed registreras kommer CoC dokumentet (eller typintyget) att krävas in av CBR för att fordonet ska kunna registreras. Om CoC dokumentet då saknas kommer inte någon registrering att kunna ske och man kan förmoda att ett sådant fordon lagtekniskt blir "olagligt".
Ett CoC-dokument utfärdas av tillverkaren (fabriken, inte importören) och det är viktigt att man har klart för sig att detta CoC-dokument (till skillnad från typintyget) INTE går att få i repris. Har man tappat bort det eller inte fått det med vid köp av begagnat fordon kan man inte göra någonting åt det. Köp inte en EU-2 moped där CoC-dokumentet inte finns!
Det framgår av CoC-dokumentet om det är tillåtet att skjutsa på fordonet.
CoC-dokumentet behöver inte medföras under färd och MÅSTE betraktas som en värdehandling som återigen INTE går att ersätta! Vill du ändå ha CoC-dokumentet med vid färd tar du en kopia men absolut inte originalet.