Sida 9 av 30
Postat: 16 december 2004, 15:51:09
av Fagge
Hmm. Kan man rita & eller impotera vanliga bilder i Deskproto, eller är de bara för att köra ut filer från cad/cam typ?.
Postat: 16 december 2004, 16:03:03
av strombom
deskproto importerar cad-filer, jättebra när man vill fräsa lite tredimensionellt!

jag testade att fräsa ut en liten halv-sfär i mdf, gick hur fint som helst men tog låååång tid.
/Johan
Postat: 22 december 2004, 21:37:34
av Fagge
Tjena.
När jag kollade i Göhlins verktygs-katalog, så fick jag syn på dessa 2 faktasidor om spåntjocklek!.
Men är de inte så att man bör använda olika hastigheter vid olika metaller, eller kan man bara följa dessa sidor oavsett ämne & vips så får man optimal spåntjocklek?.

Postat: 22 december 2004, 22:54:56
av Micke_71
Sådana tabeller är bara till vägledning. Ibland så fungerar dom bra men lika ofta så upptäcker man att man får gå ifrån dom av olika anledningar.
Det finns för många olika faktorer som spelar in för att man ska kunna säga att de är universiella. En faktor som spelar in rejält är maskinen och arbetsstyckets stabilitet. De skärdata som oftast presenteras är med styrda maskiner och medfräsning, arbetsstyckena är solida klumpar. Stabiliteten är närmast att jämföra med en 4ton betongklump. Vid grövre diametrar så är det stor skillnad mellan ISO 40 o 50 konor och infästningen av fräsen. En stum kort weldon är betydligt bättre då än en spännhyls chuck.
Är det till din maskin hemmavid så kan du nog rakt av glömma dessa tabeller. Kör istället på vad som känns bäst och ser bäst ut så länge fräsarna håller. Får du problem med vibrationer så prova att ändra varvtal först, är bordmatningen redan låg så höj den. En av de sämsta saker du kan göra med en fräs är att mata på för dåligt. Då skaver du slut på fräsen, den ska skära. Har du stabilitet och noll dödgång i skruvar (förspända kulskruvar) för medfräsning så kör det, då kommer fräsen att direkt ta en rejäl spåna och hålla kvar den hela vägen ut. Vid motfräsning som kommer fräsen att trycka/skava på materialet tills kraften blir så hög att den börjar skära, du får sämre ytor och en massa friktion.
Mikael
Postat: 26 december 2004, 19:42:58
av Lallas
Vad är det för skillnad på med- och motfräsning? Bordmatning?
Man kan ju inte kunna alla begrepp

Postat: 27 december 2004, 01:09:39
av Micke_71
Medfräsning är när tänderna på fräsen roterar med fräsens matningsriktning. Det är i de flesta fall det bästa sättet att fräsa på. Det finns dock ett bekymmer. Eftersom skärkraften är i samma riktning som bordmatningen så kommer det allra minsta glapp i skruven att göra så att bordet kommer o hoppa fram i matningsriktningen, dvs det hugger. Är skärdjupet då annat än mycket litet så kan det då bli ganska otäckt. Detta sätt att fräsa passar nästan uteslutande bara CNC maskiner med kulskruvar som är glapp fria. Undantag kan vara till mycket små finskär i manuella fräsar och då gärna med låsningen lite en aning tilldragen. Dvs så att skärkraften inte orkar rycka fram bordet. Vidare så kommer en pinnfräs vilja att fjädra ifrån arbetsstycket så att den tar mindre ifall det går tungt.
Motfräsning är tvärtemot. Bordmatningen och skärkraften som att motverka varandra. Ingen risk för att det ska hugga ifall det finns glapp i skruven. Dock så kommer fräsen att vilja fjädra in i biten ju mera skärkraft man lägger på. Har man en lång vek pinnfräs så kan detta sluta med att den fjädrar in så pass mycket tills det slutar med en smäll.
Vidare så kommer varje skär vid medfräsning att starta på maxtjocklek och tunnas ut till det släpper. Fräsens skär får då ett ordentlig tag med en gång. Vid motfräsning så kommer skäret att starta från noll och succesuvt öka till max. Eftersom fräsen inte är oändligt vass så kommer skäret att pressa på ytan tills kraften blir så hög att den börjar skära. Det senare ger högre friktion och värme vilket sliter betydligt mer på verktyget samt ger sämre yta.
Med andra ord så är glappfria kulskruvar en bra investering då man bygger egna maskiner. Passar dock inte lika bra till manuella maskiner på grund av sin låga friktion och höga stigning. Dom blir inte självlåsande som en trapetsskruv är.
Bordmatning är det som matar fram fräsen över arbetsstycket. Namnet kommer ifrån fräsmaskiner där fräsbordet rör sig. Vilket det inte gör på den 6m maskin jag kör... Men på de flesta mindre typ 4m slaglängd och kortare så är det bordet så rör sig i X axeln, på ännu mindre ofta även i Y o kanske Z axeln axeln. Man anger bordmatningen i mm per min.
Mikael
Postat: 27 december 2004, 10:47:49
av Fagge
Ja det stämmer bra de som Micke_71 säger.
I går så planfräste jag en 12*500*600mm plexiskiva med en 6mm pinfräs, & först sa jag till maskinen att den skulle gå från vänster till höger sedan upp 5mm & tilbaka igen mot vänstra sidan osv.
Och varje gång han fräste från höger till vänster så blev det en kant "skarv" & det är effekten av motfräsning.
Så det blev att skriva om programmet för enbart medfräsning & då blev de mö bättre.
Men nu till problemet...
Jag ska borra 2310st 3mm hål i denna skivan med 1cm mellanrum.
Om jag borrar manuelt "skriver kordinaterna i realtid" så att det blir ca 5sek mellanrum mellan borrningarna så går det fint för att borret hinner svalka sig. Men om jag automatisera borrningen så börjar skiten klegga efter ett par hål!.
Jag kör på lägsta varvtal 8000V/min & 500mm/min i matning & 5 pass mod (skär 2 mm-lyfterupp för att kasta väck spånen & ner igen för att ytterligare ta väck 2mm Osv tills att jag har borrat 10mm djupt).
Att lägga in en delay vill jag ju inte för det kommer ta lång tid ändå!.
Jag fundera på att spruta på med vatten som kylning eller nått!?.
Finns de nått annat sätta som kan motvärka kleggning, förutom att byta motorn till nån lågvarvigare typ?.
Postat: 27 december 2004, 11:25:01
av Hedis
Låter som kylning är det som behövs. Tryckluft eller vatten/sprit?
Postat: 27 december 2004, 11:44:33
av Micke_71
Du gör rätt i att du bryter med 2mm mellanrum. Men du behöver lite kylning. Vatten och sprit kan fungera men jag skulle vara försiktig med det eller ta väldigt lite sprit. ALDRIG REN SPRIT, du har ju en gnistrande borstmotor.....
Det behövs inte mycket kylning utan väldigt lite för att hindra att det kleggar. En airbrusch räcker. Kan fungera med 100% vatten om man vill ha olje kladdet ifrån normal skärvätska som har ca 5-10% oljeinblandning. Men man har då noll rostskydd.
Vi har en sk minimalmängd smörjning installerat på maskinen på jobbet som vi inbland kör med istället för att blåsa på kylvätska. Den sprutar på olja typ airbrusch, det tar ca 5sekunder innan man kan se en oljefilm på fingret och det lilla räcker många gånger. Oljan är special men jag är övertygad om att det är baserat på vanlig vegetabilisk matolja. Luktar precis som när man lagar mat.
Du har högt varv och låg matning. Det borde dock funka med kylning men eftersom du inte kan sänka varvet mera så kanske du kan höja matningen mer. Du borde lugnt kunna dubbla den i det materialet om din spindel klarar det lite ökade vridmomentet. Det dubblas in utan kanske ökar typ 20%
Mikael
Postat: 27 december 2004, 19:22:34
av Fagge
Japp, jag maxade Z till ca 900mm/min & satt med en sprayflaska med vatten i 4,5 timmar & sprutade, för att borra alla dessa jävla 2310 hål.
Men men nu är det gjort, & man har fått en ny grej att bygga "Dimmsmörjning".

Postat: 27 december 2004, 19:55:29
av Hedis
Snyggt!!
Det kanske var värt jobbet?

Postat: 28 december 2004, 01:50:00
av Micke_71
Fagge skrev:Japp, jag maxade Z till ca 900mm/sek & satt med en sprayflaska med vatten i 4,5 timmar & sprutade, för att borra alla dessa jävla hål.
Jag hoppas verkligen att du menar 900mm per minut och inte per sek....
Jag antar att det gick bättre med högre matning och lite vatten på borret?
En dimsmörjning kan vara helt kanon. Tänk på att du kanske inte behöver så värst mycket smörj/kylmedel med i luften och inte sådär värst mycket luft heller. Vi trodde ju inte ett skit på minimalsmörjningen då smörjmedelsmängden är så löjligt liten att man räknar på några centiliter i timmen. Den fungerar dock till ganska mycket, inte till all bearbetning. Jag tror att det skulle fungera tämligen bra med en skärvätskeblandning ifall man har lite fetare dimma. Det har vi till långhålsborrningen och det går kanon men då är det en väldigt fet dimma under högt tryck för att blåsa ur spånen.
Mikael
Postat: 9 januari 2005, 23:56:30
av Loterus
minimal smörning funkar kanon.. massa luft lite olja.. har fräst i massa olika metaller och det har inte vart nått problem med skärbrott eller dålig yta bara man har rätt skärhastighet.. Och det är skönt att slippa en massa kladd o extra jobb som det blir med diverse skärvätskor..
Väldigt trevlig fräs du har fått ihop!
Postat: 14 januari 2005, 13:00:25
av Fagge
Hmm, jag räknade lite med borr formler för varvtal & matning i olika material & komframtill att Z-skulle behöva var snabb som en spikpistol om jag ska hålla 8000varv/min i nått mjukt ämne för att hålla rätt spåntjocklek .
Därför så funderar jag på om man inte kan bygga om den befintliga varvtalsstyrningen eller bygga en ny.
Jag har inte kollat på vad de skulle vara för typ av reglering, men jag gissar på att de är någon form av pwm som sitter där nu.
Hur kan man kolla om motorn är en likströmmare eller en växelströmmare, förutom att plocka i sär den & mata den med olika spänningar?.
Fungerar värkligen PWM-tekniken att driva en växelströmsmotor?.
Jag vill ner till ca 500-2000varv/min, men kommer inte motorn att vara svag eller nått i & med att den är gjord för att vara högvarvig?.
Någon som har byggt nån liknande varvtals styrning?.
Postat: 16 januari 2005, 13:05:30
av arvidb
Hej Fagge!
Enfas växelströmsmotorer är inte möjliga att varvtalsreglera, så vitt jag vet. Trefasmotorer varvtalsregleras genom att frekvensen hos faserna varieras. För detta behöver du en "Variable Frequency Drive" (VFD). Den tar en fas in (eller tre på kraftigare versioner), likriktar den/dem och använder en "trebent" H-brygga (1½ vanlig) för att skapa 3 faser med hjälp av pulsbreddsmodulering av den likrikade inspänningen.
VFDn kan då variera frekvensen och amplituden hos faserna för att styra hastighet (frekvens) och strömstyrka (amplitud). Sen finns det olika sätt att välja amplitud/frekvens som ger olika bra styrning. Den enklaste brukar kallas V/Hz och ökar helt enkelt amplituden linjärt med frekvensen, för att motverka den ökade reaktansen hos lindningarna vid högre frekvenser (och hålla strömmen = momentet konstant).
Sen finns det Vector Control m. fl. som ger bättre kontroll över motorn.
Du kan kolla på din motor om den har kommutator och borstar, i så fall är det en likströmsmotor.
Uteffekten hos en motor är proportionerlig mot produkten av hastighet och vridmoment. Det betyder att en högvarvig motor antagligen har ganska litet moment = är "svag".
Hoppas det hjälper lite iaf. Cool fräs du har!
Arvid