Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Båda dessa är med solida skaft utan gänga.arvidb skrev:Frågor om gänga är iaf skickade till smaskin och den här Ebay-säljaren av ER20 med 120 mm skaft!
Vad finns det för alternativ för att fästa kuggremshjul el. skivremshjul på en blank axel egentligen? Är det stoppskruv från sidan som gäller?
Japp, eller köpa färdigt. Det kanske blir lite klurigt att hitta ett som passar beronde på hur mycket av axeln som sticker upp. Dom (spännelementen) tenderar att vara långa och "smala" (liten dia) eller korta och och tjocka - men det borde gå att hitta något som passar.
På min ER16 spindel limmade jag dit kuggremshjulet med LOCTITE cylindrisk fastsättning (vet inte hur hårt belastad den varit egentligen men jag driver den med en 1.1kW trefas-motor) och det sitter ännu, så om grejerna inte skall tas isär så funker det också bra.
På min ER16 spindel limmade jag dit kuggremshjulet med LOCTITE cylindrisk fastsättning (vet inte hur hårt belastad den varit egentligen men jag driver den med en 1.1kW trefas-motor) och det sitter ännu, så om grejerna inte skall tas isär så funker det också bra.
Jag fick just hem en 750 W servomotor som jag tänkte använda som spindelmotor.
(750 W mekanisk effekt, vilket blir ca 2.4 Nm vid märkvarvtalet 3000 RPM... sen kan den iofs överbelasta 300% momentant.)
Jag vill helst växla upp 1:2,5 eller så för att få upp till 10 000 RPM. Skulle ju vara smutt om man kunde vända på utväxlingen också för att få 0-1200 RPM med 6 Nm om det behövs någon gång. Motoraxeln är 16 mm dia (och med spår) x 35 mm lång, och spindelaxeln blir ju antagligen 20 mm dia.
Hur funkar de där spännelementen? Klämmer de både inåt och utåt när man drar åt dem? De kanske går att fixa två som har samma ytterdia och 16 resp 20 mm innerdia så att kuggremshjulen går att flytta?
Vad kommer ett sånt kit att kosta egentligen? Jag har inte möjlighet att svarva o så själv, jag måste köpa färdigt.

Jag vill helst växla upp 1:2,5 eller så för att få upp till 10 000 RPM. Skulle ju vara smutt om man kunde vända på utväxlingen också för att få 0-1200 RPM med 6 Nm om det behövs någon gång. Motoraxeln är 16 mm dia (och med spår) x 35 mm lång, och spindelaxeln blir ju antagligen 20 mm dia.
Hur funkar de där spännelementen? Klämmer de både inåt och utåt när man drar åt dem? De kanske går att fixa två som har samma ytterdia och 16 resp 20 mm innerdia så att kuggremshjulen går att flytta?
Vad kommer ett sånt kit att kosta egentligen? Jag har inte möjlighet att svarva o så själv, jag måste köpa färdigt.
Det finns skisser i databladen hos Ramström, bland annat, men principen är att det är två slitsade rör med flänsar, det inre röret är koniskt på utsidan och det yttre är koniskt på insidan. När dom dras ihop med hjälp av skruvarna så expanderar det yttre röret och pressas mot kuggremhjulet samtidigt som det inre "röret" pressas samman och klämmer om axeln.
Dom kostar några hundringar men funkar otroligt bra. Titta på TLK110 till exempel... För 16mm axel är den 45mm i diameter och rätt monterad håller den för 136Nm (!) Tollerans på axel och nav är h8 resp H8.
Dom kostar några hundringar men funkar otroligt bra. Titta på TLK110 till exempel... För 16mm axel är den 45mm i diameter och rätt monterad håller den för 136Nm (!) Tollerans på axel och nav är h8 resp H8.
Låter bra med spännelementen!
Jag har inte kommit på någon "smart" lösning på det där med att bottenlocket ska gå att ta bort, så jag körde på en svarvad hylsa längst ner på spindeln. Då får man lite bättre skydd mot spånor i huset också:

Om designen ser ok ut så slänger jag ihop ritningar och sen bör vi väl kolla runt lite att tillverkningskostnaden är rimlig innan inköp av spännhylsechuckar och lager och sånt.
Så vad säger ni, är designen ok?
Jag har inte kommit på någon "smart" lösning på det där med att bottenlocket ska gå att ta bort, så jag körde på en svarvad hylsa längst ner på spindeln. Då får man lite bättre skydd mot spånor i huset också:

Om designen ser ok ut så slänger jag ihop ritningar och sen bör vi väl kolla runt lite att tillverkningskostnaden är rimlig innan inköp av spännhylsechuckar och lager och sånt.
Så vad säger ni, är designen ok?
Man kan väl säga att min hjärna gick och la sig efter senaste ritningen.
Nej, allvarligt, jag kan inte komma på något sätt att göra bottenlocket och hylsa så att man får fungerande labyrinttättning samtidigt som bottenlocket blir demonterbart. Vänder man på flänsarna jämfört med senaste ritningen så att hylsans fläns kommer utanpå och lockets innanför så kommer locket att vara "fångat" mellan de pålimmade lagren och hylsan, vilket gör det väldigt mycket svårare både att montera och att hålla rent.
Ett delat lock känns dyrt och dessutom ger det nog en mindre jämn förspänning mot lagren.
Så hur ska vi lösa detta? Hur dåligt skulle lagren må om vi helt skippade tätning och bara körde med en glipa mellan lock och hylsa?

Nej, allvarligt, jag kan inte komma på något sätt att göra bottenlocket och hylsa så att man får fungerande labyrinttättning samtidigt som bottenlocket blir demonterbart. Vänder man på flänsarna jämfört med senaste ritningen så att hylsans fläns kommer utanpå och lockets innanför så kommer locket att vara "fångat" mellan de pålimmade lagren och hylsan, vilket gör det väldigt mycket svårare både att montera och att hålla rent.
Ett delat lock känns dyrt och dessutom ger det nog en mindre jämn förspänning mot lagren.
Så hur ska vi lösa detta? Hur dåligt skulle lagren må om vi helt skippade tätning och bara körde med en glipa mellan lock och hylsa?
Känns inte så viktigt med min spindel iaf. Pajjar det så får man köpa nya lager. Jag tror det är större risk att det kommer in skräp om man fräser i material som gör väldigt små spån eller damm. Man kan väl göra ett enkelt skydd av plast som man kan sätta runt så slipper man krånglet. Inte ovanligt att dyrare spindlar har övertryck med luft eller olja som sipprar ut där fram för att inte få in något. Jag har i alla fall sett det.