Mickecarlsson skrev: ↑18 november 2024, 17:16:20
Ja, det är vanliga kullager, finns färdiga kit som ersätter dessa med koniska.
Med koniska rullager går det ju i alla fall att få spindeln glappfri.
Tyvärr har de en tendens att gå varma vid högre varvtal.
Vad är maxvarv på en sådan svarv?
Ok. Har inget med arbetsstyckets wobbel att göra. Förutom eventuell obalansvibrationer.
Den här personen tillverkar en gradskala för sin PD250 som sedan i ett annat klipp används som en slags delningsapparat ihop med en borrmaskin.
Den där backen med kuggar används.
Tror någon här tidigare skrev att om man köper en sådan blir det svårt att få något för den men den där är ju nästan uppe i nypris?
PD230 är föregångaren till PD250.
Ny PD250 kostar 15000kr utan tillbehör. Den på Tradera börjar på 12000kr och det ingår tillbehör för ca 10000kr och den ser inte speciellt sliten ut.
Så du kan inte jämföra äpplen med päron.
Men personligen köper jag hellre en riktig svarv utan glapp och tveksam precision. För typ 20-40 tkr.
Ja, BRA äldre svarvar i hemmastorlek är sällan varken billiga eller lättfunna.
Folk säger ofta "köp en kvalitetssvarv för xxxxxkr istället", men kan aldrig berätta var man hittar alla dessa billiga småsvarvar..
Just emcos hobbymodeller är dessutom extremt överprissatta, dom är just hobbysvarvar med stabilitet och precision efter det, och kostar typ dubbelt mot en kinessvarv som är bättre.
Det man (jag iaf) vill ha är ju en äldre svarv avsedd för proffs men ändå i storlek så den får plats.. dessa hittar man sällan, och när man gör det kostar dom som dom vore gjorda av guld.
Man vill ju att mekaniken ska vara bra. Sen känner jag mej själv så bra att jag vet jag kommer att kasta bort en del och sätta på kulskruvar och cnc-styrning.