Sida 9 av 15
Postat: 3 november 2006, 00:08:23
av BMI
Sådana pumpar kan man i bland ändra flödesriktingen på.
Det finns en anordning i pumpen som som ser till att dränera axelläckaget till sugsidan för att avlasta packboxen.
Lyft på locket där packboxen sitter så ser du att där är en kanal som skall leda oljan som blöder förbi till sugsidan.
Det är därför som hydraulmotorer som går att köra åt båda hållen har 3 anslutningar.
Hydraulmotorer som bara går åt ett håll har 2 , här blöder man av axelläckaget mot packboxen till retursidan
Postat: 3 november 2006, 00:14:26
av Snabelost
Ah... Ja, det borde ju vara så. Jag kan aldrig tänka mig att packboxen skall tåla det tryck som pumpen kan leverera utan den borde dräneras på det vis du beskriver. Skall kolla imorgon.
Tack för ditt inlägg, BMI!
/Magnus
Postat: 3 november 2006, 00:27:38
av BMI
Om det är som jag tror, så lyft på locket där packboxen sitter,och "byt den" sedan plockar du ut "8an" den aluminiumdel som axlarna är lagrade i samt innehåller returkanalen. Kan vara så att du måste ta delen från andra sidan för att spegla det hela. Håll tungan i rätt mun när du funderar ut rotationsriktning och tryck resp.sugsida innan du skruvar ihop
BG
Postat: 3 november 2006, 00:45:07
av Snabelost
Egentligen behöver jag ju inte byta riktning på pumpen. Bara jag får igång den igen så kan jag ju vända på den, då den är remdriven. Dock passar den bäst att ha monterad som den är just nu.
Sugsidan har något större öppning än trycksidan, men det borde gå att borra upp (när den är isärtagen givetvis)?
/Magnus
Postat: 3 november 2006, 00:54:42
av BMI
Är gängorna lika kan man kanske borra, annars e väl det dumt.
Kan du inte spegla pumpen för att behålla konstruktionen
du får vända på flera bitar. Pumpen brukar ju bestå av 2 gavlar samt en mittdel + 8orna innuti
BG
Postat: 3 november 2006, 09:21:54
av Snabelost
Själva hålen in i pumpen är inte gängade alls. Fästet för anslutningsflänsarna är lika på båda sidor. Dock känns det ju smartare att vänta på prylarna ifall det går.
/Magnus
Postat: 6 november 2006, 20:55:34
av Snabelost
Postat: 7 november 2006, 14:44:16
av Illuwatar
Tuff maskin!
Ser dock lite hög ut - är det inte lite risk för att välta om man kör på sidan i ett nedförlut eller hamnar i ett dike eller en grop? Öka spårvidden kanske något... fast den kanske skall bara köras på plan mark.
Postat: 7 november 2006, 14:47:23
av Snabelost
Tack!
Ang höjd/breddförhållandet... Läste du de nedersta raderna i mitt senaste inlägg?
Jag skall bredda den 200 mm och sänka den 100 mm cirka.
/Magnus
Postat: 12 december 2006, 09:17:18
av Snabelost
Breddning pågår. Bygget har stått still alldeles för länge nu, men igår blev det några timmar igen.
Jag breddar maskinen genom att flytta bakaxeln i sidled, cirka 200 mm. Det hann jag med igår. Nästa steg är att montera en mellanaxel från höger drivaxel, via en lagerbock och till navet för fälgen. Lite svårt att förklara. Det gör iallafall att hjulen hamnar utanför chassiet och således kan jag göra maskinen 100mm lägre. Skall ta några bilder ikväll.
Jag är fruktansvärt sugen på att bli klar med drivning och styrning nu så jag äntligen kan börja med frontlastaren. Den känns som en väldigt rolig utmaning.
Någon som råkar ha en kolv med 16-20 mm kolvstång och runt 100 mm slaglängd? Man måste ju bygga hydrauliskt verktygsfäste till frontlastaren!
/Magnus
Postat: 12 december 2006, 13:50:35
av netrunner
Fett najs!

Postat: 12 december 2006, 14:20:37
av Snabelost
Thanx man!
Ja, detta är absolut det roligaste man kan syssla med (med byxorna på). Det är grymt lärorikt och dessutom resulterar det i en, förhoppningsvis, användbar maskin.
Mätte lite igår... Jag kommer att kunna köra den på flaket på King Cab'en. Hjulbasen och bredden stämmer och genom att lägga frontlastaren över taket så får hela maskinen plats utan att speciellt stora överhäng. Trevligt att ha en mobil maskin!
/Magnus
Postat: 14 december 2006, 15:31:51
av Snabelost
Nu har jag kört maskinen med hydrostat och hydraulpump inkopplad. Förutom att pumpen pumpar lite för lite så funkade det ju lysande. Problemet är att min lilla 5 cm3-pump är lite liten med tanke på den utväxling som blir. På tomgång ger den nog inte mer än 2 liter per minut. Skall försöka hitta en pump på 10 cm3 och driva den 1:1 mot motorn. Då får jag ut mellan 10-35 liter per minut. Monterar jag sedan min lilla pump i tandem montage mot den stora så blir det nog väldigt bra att ha den lilla till enbart styrning och den stora till allt annat.
Har även gjort en modell av frontlastaren i SolidWorks. Shit va knepigt det är att montera en tilt-kolv så att det går att tippa skopan i alla lägen...
/Magnus
Postat: 15 december 2006, 01:21:28
av Henry
Har en hydraulpump från en hydraulpumpsaggregat modell större som gissningsvis nog hade kunnat klara av att pumpa några 100-talet liter i minuten vid 200Bar, så den hade kanske räckt.

Den väger en hel del men är dock lyftbar för hand.
Postat: 15 december 2006, 17:25:26
av Snabelost
Henry: Är pumpen till salu? Specifikation?
Tog lite bolder idag iallafall. Svängde ihop en remspännare för att kunna testa lite mer.
Dottern kör. Trots min försäkran om lågt motorljud skulle hon har hörselskydd!
Här ser man förskjutningen av bakaxeln plus stödlagret för högra sidan.
Snygg svets! Strolt!
Vad rörigt allt ser ut på bild...
Jag har även en filmsnutt... Men den är 95 Mb stor. Skall konvertera den till WMV innan jag publicerar den.
Förövrigt kan jag tillägga att den går ganska fort nu, cirka 10 km/h och det räcker ganska bra. Nästa steg är att bygga frontlastaren. Det skall bli roligt!
/Magnus