Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Precis ett sådant aggregat är det tänkt. Har inget ännu, men självklart skall man ställa det på högkant! Tänkte inte så långt själv :oops: Det går ju lösa oavsett hur fästhålen sitter på det. Tror också att det kan räcka med att vispa runt i lådan. Kanske smart att ta upp hål som du skriver. Lite enklar innan allt är på plats.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Fyllt på med lite mer grejer i skåpet.
Fortfarande 600mm x 1200mm. Skulle nog räcka med 1000mm högt, men rittal verkar inte ha det i 300mm djup, utan det blir 400 i så fall och det går inte så bra.

Har lagt till lite kabelrännor, mesakorten en stegmotordrivare för verktygsväxlaren och placerat ut lite mer slutligt
Eventuell VFD för kylvätskepump ser faktiskt ut att få platts hyfsat vettigt.

Fattas din-skenor för relä, kontaktorer, kopplingsplintar, säkringar. Fattas säkert mer grejer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

perra_e

Inlägg av perra_e »

Tackar för det tipset.

Har labbat lite idag med styrningen till spindelservot. Efter en del testande fram och tillbaka har jag lyckats med att styra varvtalet på servot med +/-10V och när jag lägger på en signal på en ingång på servot så går servot tillbaka till 0-läge. Det vill säga att positionering av spindeln för BT30 verktygsväxlare är löst!
Bra dag på labbet :D :tumupp:
perra_e

Inlägg av perra_e »

Lite mer skåplayout. Jag kom på att kablarna till servona är bara 3m. Det blir fruktansvärt tight på framförallt z-axeln.
Om jag inte skall behöva skaffa nya kablar så måste skåpets undersida vara i höjd med där kablarna går in i fräsens inneslutning. Är fortfarande inte helt säkert att det räcker. Får försöka rita mäta lite till i cadmodellen på inneslutningen.
Båda varianterna ser ut att kunna rymma alla komponenter.

Skåp med VFD för kylpump 1000 x 760
skåp 1000x760.png
Skåp utan VFD 760 x 760
skåp760x760.png
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har mätt nu på ritningen och det ser ut som att det går med både 600x1200 och 1000x760. Har jag mätt rätt så är det 30cm marginal på smala skåpet och 55cm på det breda. Dock blir det lite bättre med det lägre skåpet då det går att utnyttja utrymmet under.

Så här skulle rummet se ut med det breda skåpet. Det vita är elskåpet.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu har jag nog mätt och funderat klart.
Det blir ett skåp på 800 x 1000mm.
Sladdarna till servona skall räcka och allt ser ut att få plats. Har försökt att få in realistiska storlekar på de komponenter jag inte redan har.

Layout 800 x 1000.
Grön=Mesakort
Röd=24V
Vit=Säkringar
Blå=EMI-filter 3x1fas + 3-fas
Gul=220V/400V fördelning
Lila=Kontaktorer kraft
Tomt utrymme=Kopplingsplintar + styrrelä. Ca 650 x 160mm.
skåp 800x1000.png
perra_e

Inlägg av perra_e »

Skåp är beställt och levereras av DAP när han har vägarna förbi på Söndag.

Då kan vi släppa det ämnet ett litet tag.
Har kollat med Thomaz lite runt centralsmörjning och smörjning med olja eller fett. Fett är det som gäller då alla block + skruvar är fettfyllda vid leverans + att det blir mycket mindre klabb. Han rekommendrade detta fett. Finns på eBay men 200:- i frakt :-( Någon som vet om motsvarande produkt i Sverige?

Han skickade också en länk till det ställe där dom köper sina produkter för centralsmörjning. Får se om det blir centralsmörjning eller om man handjagar. Får försöka dra fram så att det blir lätt att komma åt i så fall.
perra_e

Inlägg av perra_e »

I helgen fick jag leverans av elskåpet. Stort tack till DAP!

Har placerat ut delarna lite provisoriskt och det ser ut att få platts rätt lagom i praktiken.
H.O

Inlägg av H.O »

Ser ut att vara fler prylar från DAP på den där montageplåten :)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Stämmer. Relän, säkringar, kontaktorer och filter kommer från honom med. Resten hade jag själv :-)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har suttit några timmar nu och försökt få liv i kommunikationen mellan Siemens Micromaster 440 VFD och DriveMon. Går inget bra. Vill se att den funkar innan jag sätter in den i skåpet. Den är inget måste utan en "Nice to have" så får jag inte liv i den så hoppar jag över den helt enkelt.

Jag har försökt få igång kommunikation med en USB-RS485 adapter på PC'n. Denna är terminerad med 120ohm motstånd.
I andra ändan är den inkopplad till VFD'n som också är terminerad med 120ohm. Dess utom inkopplad till +10V via 1,5K och 0V via 470ohm, allt enligt manualen.
länk till manual

Om någon är lite hemma på dessa så har jag ett par frågor:
1. Kan det vara så att det inte är installerat någon RS485 i en sådan drive?
2. Skall det gå att kommunicera utan att ansluta motor?
3. Skall mjukvaran hitta driven oavsett vilken bussadress man anger? (har testat några olika utan resultat)

Kom över denna drive begagnad för 3-4 år sedan och vet inget om den.
Har ingen motor att testa med just nu. Kan ju vara så att den funkar, men det känns inte bra om man inte kan ställa in parametrarna.

Har någon möjligen en BOP (Basic Operator Panel) liggandes till en sådan som man skulle kunna få låna, eller köpa till en bra peng? Om driven inte funkar så är jag inte sugen att slänga pengar på den.

Har kollat med Oscilloskop att det händer något på linan när man sätter igång kommunikationen så USB-interfacet känns helt. Har dess utom testa med två olika, men av samma sort.
ds77

Inlägg av ds77 »

Har bestämt för mig att vi ska ha någon panel liggandes på jobbet, kollar imorgon...
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det vore kanon!!!
perra_e

Inlägg av perra_e »

Hoppas att det lossnar på Mesa-fronten nu med. Har precis pratat med Peter Wallace på Mesa. Dom behövde kreditkortsuppgifterna igen då dom uppgifterna bara ligger kvar i 4 veckor i nätbutiken. Paketet skulle gå i slutet av veckan så funkar bara det nu så är julen räddad :-)
Skriv svar