Mitt första kort: Skev oscillatorkrets avgörande? LÖST!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Mitt första kort: Skev oscillatorkrets avgörande? LÖST!

Inlägg av hanzibal »

Lycka till med kortet! Vore kul om du återkommer hit och berättar hur det gick.
reine

Inlägg av reine »

Jodå, lite har hänt, eller ganska mycket egentligen... jag har funderat på om jag skall svara här eller i egen tråd, men här blir väl bra :)

Har byggt två av mina pcm2704 kort, och haft ett antal problem också...

Första problemet gav symptomet att den fungerade i mindre än en sekund... till slut insåg jag att jag hade klantat mig, när jag lade pullup på clock till I2C minnet (som jag inte har implementerat så hade jag ett svart ögonblick där jag helt enkelt byglade in data pinnen... vilket naturligtvis inte var så lysande... :oops: men efter lite opererande med en liten kniv så fick jag skuret av ledningsbanan.

Efter det så hade jag lite halvstrul med kondensatorvärden beroende på att jag kanske inte läste alla värden i databladet...
Kondensatorn på matningen skall inte vara större än 1uF... då fungerar det inte riktigt... för mig iallafall...

Optimism även på utkondensatorerena gav dålig stabilitet... kanske 10-20s drifttid... men när jag pillat in 100uF kondingar så fungerar dom felfritt... nästan alltid...

Jag kan ha dem igång i timmar... har testat runt 15 timmar som längst... men ibland så fungerar det inte när jag pluggar in dem, ibland räcker det att byta port, ibland rycka ur och stoppa i, ibland får jag vänta ett tag. Men oftast funker det bra. Detta har jag egentligen bara upplevt på mina windows7'or, på XP och XP64 funkar det... skumt...

Det som jag skall ändra på nu på dem är att jag skall byta utgångskondingarna mot elna silmic2'or. Inte för jag vet om det gör någon nytta, men det skadar ju inte :)

Mina pcm2706 kort har jag bara lödat på det två kretsarna, samt kapat dataledningen (som hade samma bygling som pcm2704'an, helt otippat... :oops: )

Men men, jag tänkte att jag skulle fylla på ytterligare ett av mina pcm2704 kort med utgångsfiltret så kan jag testa en pcm2706'a sedan. Dessa var ju som sagt bara tänkt som USB till I2S "konvertering" som skulle vidare till ett wm8728 kort... som är en helt annan historia (måste lära mig att dubbelkolla storleken på IC kretsar innan jag beställer... kretsen var lite bredare än vad kortet medgav så att säga... fel landingpattern... ooops igen), men skam den som ger sig, en ssop28 till DIL adapter blir det för den, sedan in med filtret på originalkorter... så blir det nog bra :)
IMG_20120620_074719.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ser snyggt ut, extra kul att det funkar också :wink: En positiv sak med att ha så mycket strul som jag hade är man då till slut kan databladet utantill :)

Mitt kort är faktiskt otroligt stabilt. Funkar alltid och jag behöver aldrig köra någon "sladd ut och in igen"-övning. Kortet har dock två fixar med hålmonterade resistorer som skall bort när jag beställer nästa omgång kretskort vilket blir först när förstärkardelen är klar och det är den inte, ännu...

När det gäller footprints så har jag, genom mina misstag, lärt mig att man aldrig skall lita på andras Eagle-lib:ar utan dubbelkolla. Därför printar jag i skala 1:1 och passar in komponenterna på pappret - då märker jag direkt om något är helt off.

En fråga: I audio-sammanhang tycks många använda (precis som du) USB-kontakt typ B. Är det av vidskepelse eller finns det någon logik kring detta val? Kablar av typ A till mini-B har man i allmänhet så att man kan gödsla med dem men typ A till B används ju annars mest till printers och de har man inte drällande precis.

Lycka till med 2706:orna!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

B-kontakten används väl mest för att den är mycket mer mekanisk stabil. Mini-USB har ju sällan några låskrafter alls.
reine

Inlägg av reine »

Hej

Jag valde B kontakterna för jag hade lib för det i KiCad och som Icecap sade så tyckte jag den verkade mer stabil också, man använder den ju ganska aktivt (jag iallafall som för plugga i och ur imellanåt)

Skall ta tag i mina 2706'or en dag, men just nu försöker jag få igång min första display... (förutom att jag skall njuta av min semester, idag blir det en tur till nordens ark)

//Reine
reine

Inlägg av reine »

Kan lika gärna skriva en liten kort uppföljning här angående mina strulande kort...

Ett tips är att se till att alla ben faktiskt är lödade... :oops:

Gick över alla ben flera gånger med en liten vass metallpinne... hittade tre ben som inte var fast... samt en sak till... lite mer lödtenn så sitter allt fast och det fungerar felfritt... :vissla:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just det är orsaken till att ett av mina viktigaste verktyg är en lupp! Jag har även skaffat läsglasögon modell kraftiga, just för att vara extremt närsynt när jag jobbar med lödningen.

Och sedan kan jag ge ett tips för dom som liksom jag har monovision: Biltemas läsglasögon har metallkrans runt glasen. De är inte limmade eller liknande och man kan, med lite pillande, lossna ett glas ur kransen utan att förstöra några av dom. Detta betyder att jag numera har två st. läsglasögon med +3 vid ena ögat och +2 vid det andra.

Och för de okunniga (som jag var innan jag började): "Monovision" betyder att jag använder två styrkor på kontaktlinsorna, en "stark" på ena ögat som gör att jag kan se långt och en "svag" på andra ögat som gör att jag kan se nära. Hjärnan lär sig att växla öga automatisk efter vilket öga som har bra bild, sammantaget betyder det att min vardag fungerar bra men att jag ibland behöver hjälp med pilljobben - och där kommer läsglasögonen in.

Skillnaden i linserna är just 1,25 dioptri varför läsglasögonen, efter modifiering, motsvarar mitt behov och kompenserar för linsernas skillnad.

Vad sådana läsglasögon skulle ha kostat hos optikern vågar jag inte tänka på...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Smart med brillorna, jag har ett förstoringsglas som inte är särskilt bra så jag skall skaffa en lupp som ju dessutom följer mina huvudrörelser...
reine skrev:Gick över alla ben flera gånger med en liten vass metallpinne...
Vad gjorde du med metallpinnen, försökte du rucka lite på alla ben och se om de gav efter för ett lätt tryck?

Hur är det förresten med ledningsprovare typ "beeper" egentligen - jag vågar i princip aldrig proba på färdiga kort. Tror min ger ca 3V ut och säkert ingen ström att tala om men ändå - sådan probning kan väl lätt paja grejorna?
reine

Inlägg av reine »

Hej

Icecap: Kollade med både lysrörslupplampa (du vet skrivbordslampa med lupp och lysrör runt) samt ett litet "mikroskop" med 60-100ggr förstoring köpt på biltema, men missade ändå... men, men, det är bara att titta ändå bättre, nån gång lär man sig...

Hanzibal: Japp, försökte helt enkelt flytta benen i sidled lite för att veta om de satt.
En ledningsprovare är förmodligen inga problem, men vet vad du menar, man blir lite feg, men sedan kan det också vara lite knöligt att komma åt på t.ex en ssop... tqfp44 etc. har ju rätt bra avstånd...
Skriv svar