Rocky_AL's elcykelprojekt [updaterad 30 nov]

Berätta om dina pågående projekt.
Rocky_AL

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt [updaterad 14 sep]

Inlägg av Rocky_AL »

kan man koppla såhär då?
Det är i princip två laddare som är kopplade till en.
Bild

(ursäkta den fula bilden men hade ej tillgång till eagle så det blev paint)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

fråga : vaffö inte en krets multiplexad - styrd från uc sense . istället för x=cell komponenter ...
bearing

Inlägg av bearing »

Jovisst, det borde gå. Det borde också gå bra att använda två stycken 24V 350W för att ladda snabbare.

Däremot innebär (väl) det att det behövs två balanseringskretsar istället för bara en.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

ja - en generisk lösning av antal celler är då önskvärt ...
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

en uc sence kan ta 1-2-3-4 laddare balanserat till 1-2-3-4 cell par ... ? ...
bearing

Inlägg av bearing »

Jag förstår inte vad du menar med "uc sense", xraid. Och inte multiplexad, heller.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Xraid: Man kan ha en multiplexad lösning, problemet är då att bara en cell kan laddas åt gången och har man många celler så blir den genomsnittliga strömmen i en cell väldigt låg.

Bearing: Visst, det behövs 2 mosfetar med tillhörande styrning så lite mer blir det. När jag har tittat på elfa/farnell så har jag hittat linjära regulatorer:
1. LM317 max:57V, 1.5A
2. LM338 max 37V, 5A
Men aldrig både 57V och 5A samtidigt. Så om jag istället tar 2st LM338 så kan jag få 5A laddström till 10 celler utan att behöva plocka isär batteriserierna till 2x5celler varje gång jag ska ladda.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

ahhh . k . jag kanske stavar fel eller bara drömmer ;-)

en uc sense = V/I, OV, UV, TEMP

multiplexad från en ucs samplad ett antal ggr per sec switchar över till cell från ladd agg i synk ...

x ggr mindre komponenter per cell . + kanske nån fler lite mindre . men snittligt minus 70% komponent ...
Senast redigerad av xraid 14 september 2009, 22:44:05, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

De här regulatorerna är ju integrerade kretsar som löser en uppgift som tidigare löstes med diskreta komponenter. En operationsförstärkare kopplad till en FET kan förmodligen lösa samma uppgift.

Strömtåligheten brukar kunna ökas genom att koppla transistorer över regulatorn, titta efter exempel på det i databladet.
bearing

Inlägg av bearing »

För att multiplexa måste ju varje cell förses med relä eller halvledarrelä som tål strömmen. Jag tror att det blir dyrt.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

m . sant ...

hmmm ...
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Jo jag har sett i databladet att man kan ha en transistor som kopplar förbi regulatorn, det jag inte fattar är hur man får rätt spänning på utgången då. Man kopplar ju förbi regulatorn så spänningen på utgången borde ju bli samma som den på ingången.

En annan idé jag fick var att ha en shunt i serie med laddaren där ena sidan av shunten är kopplad till jord. Sen kopplar man in en komparators inverterande ingång så att den mäter spänningen över shunten. På komparatorns ickeinverterande sida kopplar man en spänningsreferens. Komparatorns utgång kopplar man till en integrator. Integratorns utgång kopplar man till en mosfet.
Detta fungerar så att om spänningen över shunten blir för hög så ger komparatorn en logisk 0 på utgången, detta gör att integratorns utgång börjar minska spänningen på mosfetens gate vilket leder till lägre ström. Samma sak gäller om strömmen genom shunten blir för låg så börjar integratorn att minska spänningen på mosfeten.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

här har vi vad som kallas en fork i oss ...

jag kör multiplexvarianten ni går på en fet per cell ...

spännande ...
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

En fet per cell?
Hela laddkretsen (10 celler) behöver totalt en mosfet.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Det får nog bli 2st LM317 som jag visade ovan. Det blir för krångligt att bygga någon egen lösning. Att ha en transistor som kopplar förbi Lm317 skulle kunna gå, men hittills har jag bara sett versioner med konstant spänning.
Ska slänga ihop ett kopplingsschema för hela laddaren.

Det jag sitter fast i nu är kontakter. Har kollat runt lite och hittar i princip inga kontakter som passar mig. Har tittat igenom hela elfas sortiment och det mesta hos farnell. Antingen klarar de inte tillräckligt höga strömmar eller så kostar de flera 100 kr styck. Hittade dessa men min budget är redan helt förstörd av allt importerande. :shock:

För tillfället är nödlösningen att använda såna här som man kan skruva ihop med skruv+mutter.
Inte en jättebra lösning. Det kommer garanterat leda till en del svordomar när man pillar med skruvarna för att ta loss batteriet. :lol:
Skriv svar