Sida 8 av 39

Postat: 1 juli 2006, 12:48:54
av Porto
Chille, Jag brukar aldrig gå under 10mil i normala fall, problemet är inte ledarbredden, utan att få 2st OH-utskrifter (4st vid dubbelsidigt) att ha exakt samma storlek. Om man använder 1mil, vilket då blir 0,021mm i teorin vid 1200-DPI och lägger några sådana ledare brevid varandra i var sin ände på ett europakort. Om då utskrifterna diffar några tiondels mm på längden (pga skrivarens pappersmatning) så kommer linjerna att överlappa varandra. Men till mindre kort går det, eller om man skriver ut många utskrifter och väljer ut dem som passar ihop bäst (går ju en del toner då...)

Postat: 1 juli 2006, 19:25:52
av baron3d
Vilken temeratur har lamineringsmaskinen?

Köpte Biltemas lilla. Den klarar inte att smälta tonern. Ligger lite på gränsen. Ger c:a 120 grader.
Funderar om jag kan höja temperaturen. Ett extra motstånd på 10 -20W kanske höjer temperaturen tillräkligt.

Postat: 1 juli 2006, 20:18:23
av Henry
På vilket sätt hade du tänkt att använda det motståndet? På min laserskrivare så kommer ialf värmen från en motståndsbana som är tryckt på ett keramikunderlag. Hela denna del sitter sedan på insidan av en rulle av en tunn temperaturtålig film som den är tryckt mot för att värmen skall gå igenom. Värmen i denna laserskrivare är sedan runt 200 grader har jag läst.


Vet dock inte hur det är uppbyggt i en lamineringsmaskin men du kan kanske annars ändra om lite så att laminatet går långsammare förbi värmevalsarna. Eller (på egen risk) höja spänningen till vad det än är som genererar värmen.

Postat: 1 juli 2006, 20:26:06
av baron3d
Motståndet skall monteras intill befintligt "väme" motstånd för att höja temeraturen.
Hastigheten är nog svårare att ändra.

Postat: 1 juli 2006, 20:37:51
av tecno
Fusningstemperaturen i min Lexmark laser är 180C och det finns säkerligen någon som går lite lägre och de som går lite högre i temp.
Så en laminator bör alla gånger komma upp till såpass hög temperatur att en omsmältning av tonern kan ske. Samtidigt bör inte trycket vara för hög så att mönstret man skall överföra deformeras. Viktigt är nog att ha en förtemperering av laminatet och att man kör den ett antal gånger genom laminatorn. Detta i sin tur kan ju ställa till det med 'precisionen'.

Jag tror fortfarande att om man kan åstadkomma ett bra repetitivt resultat med 10mils ledare och 10 mils isolation så ska man vara nöjd med TT förfarandet. Problemet dyker garanterat upp så snart man börjar göra större kort och problemet blir då stort OM man ska till och borra detta med en CNC borrmaskin. Det gäller ju då att man ska kunna skala om sin borrfil så att den passar till det etsade laminatet. Här lämpar sig SHEETCAM till att skapa om tex Excellon filen så att ev förskjutningar korrigeras.

TT i all är men då ska man vara lite realistisk med hur pass bra man skapa sina kort, så detta med sk. *FINE-LINE* kort tror jag bestämt att vi kan lägga åt sidan med TT, här gäller det att få fram ett bra fotografiskt underlag i form av fotoplottade filmer. Även här vill jag påstå att man har problem med att skapa 'bra' underlag med de vanliga 'hemma' verktygen.

OK, enstaka 'experiment' kanske man kan lyckas med, men tänk på att etsa FINE-LINE kort är inte direkt nåt man gör hemma i köket då minsta lilla problem med 'underlaget' ställer till det i form av avbrott och underetsning mm mm

Postat: 1 juli 2006, 22:13:37
av BEEP
baron3d, tonern fastnar inte på kretskortet om du har fel papper och så skall kretskortet stoppas in 5-15 gånger innan man lägger det i vattenbadet i 15-30 minuter.

Postat: 1 juli 2006, 22:24:49
av baron3d
Ojjj, 5-15 ggr. Har provat 3ggr!
Hadde inget lämpligt papper. Har provat med en vit OH film.
Lyckades halvbra en gång. Ett litet parti överfördes hel och hållet.

Postat: 1 juli 2006, 22:36:38
av BEEP
"Lyckades halvbra en gång. Ett litet parti överfördes hel och hållet."
Det är ett bra tecken för då vet du att du är på gång :)

Hitta något reklamblad eller katalogsida som är blankt och känns plastigt. Skulle du inte få det till att fungera så prova att stryka ut pappret på kretskortet med ett strykjärn innan du börjar med laminatorn. Strykjärnets värme ska ligga någonstan mellan silk och ylle.

Postat: 1 juli 2006, 22:52:01
av baron3d
Tydligen måste laminatorn stå på ett bra tag innan.
Bäst gick det när jag hadde glömt laminatorn 1,5 timmar.

Har just tilläggsisolerat laminatorn så att värmen skall stanna kvar bättre.

Postat: 2 juli 2006, 01:50:26
av sodjan
> Har just tilläggsisolerat laminatorn...

Glöm inte R-O-T avdraget ! :-)

Postat: 2 juli 2006, 10:29:17
av Chribbe76
Porto: Skulle du kunna fixa ett foto av OH-plasten till ditt test?

Jag har gjort några utskrifter och är missnöjd med resultatet, jag funderar på att reklamera min nya laser-skrivare.
Frågan är hur bra utskrift man kan kräva av en skrivare, om jag får se ditt resultat så har jag något att jämföra med.

[EDIT] Jag har en HP Laserjet 1022

Postat: 2 juli 2006, 11:29:30
av Porto
Bild
Chribbe76, Här har du en bild på OH-filmen ovanpå ett vitt A4 papper. Skrivaren är en HP 2100 som är sådär, men duger.

Postat: 2 juli 2006, 12:44:26
av Chribbe76
[EDIT] Glömde säga tack för bilden Porto, tyvärr är det lite otydligt om din skrivare ger samma resultat som min.

Jag tycker jag får för mycket skräp mellan ledningarna.
Det här är utskrivet på vanligt papper men resultatet med OH blir inte mycket bättre.


Bilden är gjord i Paint (för att få koll på pixlarna).
ledningsbredd = 5mil = 0.127mm = 6 pixlar i 1200dpi
mellanrummet = 5mil
Bild

(Eagle verkar göra alla ledningar tjockare än vad man väljer, 1mil i Eagle vilket borde vara 0.0254mm blir c:a 4pixlar i 1200dpi = 0.085 på utskriften)

Postat: 2 juli 2006, 19:31:49
av BEEP
Ska beställa laminat och eftersom jag bara har använt etspenna och gnuggsymboler i hela mitt liv så är det här helt nytt för mig så jag undrar lite om max tjockleken på kopparskiktet om man ska etsa kretskort som har ledningsbanor som är 2-3 mils breda?

Chribbe76
Jag märkte att jag fick problem med mina utskrifter av layouten på blankt papper om jag hade använt matt papper innan jag körde på det blanka så det kanske är någon nerskräpning ifrån pappret som du körde med innan du skrev ut OH filmen?

Postat: 3 juli 2006, 06:49:02
av Marta
Det var bättre förr. Jag saknar Mecanorma proffsgnuggisar på bärfilm, de var helt underbara att jobba med liksom kurvtape för fotografsk överföring. Allt blev skarpt och fint, inga taggiga kanter eller något krafs mellan ledarna.