Erfarenheter K8200
Efter att ha hittat denna tråden blev jag inspirerad av att köpa och bygga en K8200, att den inte är färdigutvecklad gör det hela lite mer intressant då man själv får förbättra
och optimera den. Bygget i själv gick bra och uppstart och tester gick utan problem. Jag tänkte dela med mig av de förändringar/förbättringar som jag gjort.
Z-axel
Som alla er andra var min Z-axel krokig och bädden inte plan.
Gängstången i sig själv var rak, det var kopplingen mot motorn som gjorde att stången kastade. Jag slipade av änden på gängstången och borrade och gängade
dit 4 stoppskruvar i kopplingen vilket gjorde att det gick att justera in gängstången så den inte kastade. Det berömda Z-mönstret på detaljerna blev betydligt bättre efter detta.
Jag bytte oxå ut motorinfästningen mot en egenprintad stabilare variant istället för den veka alu-plåten.
Z-drift.jpg
Remhjul som kastar
Mitt remhjul i X kastade väldigt mycket, efter en vända i svarven såg det betydligt bättre ut men man kan fortfarande ana att det kastar lite.
Kulbussningar
1 av mina lager för y-axeln betedde sig konstigt, det låser sig och hackar och har ingen jämn rörelse, de tre andra går fint och lätt.
Jag mailade Kjell & Co där jag köpt skrivaren angående detta med efter 5 dagar har jag fortfarande inte fått svar, jag mailade då Velleman
och fick svaret att de skickar ett nytt dagen efter, bra service, har även sett att Kjell har lagt upp dessa som reservdelar på sin hemsida men
de saknar än så länge saldo för alla reservdelar.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... bytesdelar
Elektronikbox
Elektronikkortet har fått en kapsling som är förberedd för en 40 mm fläkt.
Kretskortslåda.jpg
Flatkabelskydd
Flatkabeln till värmebädden skrapade mot remmen i X varför jag monterat en brygga som skyddar kabeln.
Kabelbrygga Y.jpg
Remspännare för X-rem
Remspänning X.jpg
Kyltunnel för fläkten
kyltunnel.JPG
Temperaturtester
Har gjort lite tester med olika temperaturer för att försöka komma fram till vad som fungerar bäst.
Nedanstående bilder är printade med Vellemans vita PLA, lagervidhäftningen är dålig vid 185 grader och vid 200 grader sitter de väldigt bra ihop.
Över 200 grader blir det trådar och bryggorna sviktar mer. Hur resonerar ni angående temperaturer? Vilken temperatur använder ni?
Detaljen är 50 mm lång, 2 mm tjock och 7 mm höj, hålen är 5, 10 & 15 mm långa.
Vit PLA temperaturer.jpg
Planhet bädd
Byggplatta
Jag monterade en indikatorklocka på profilen som håller extrudern och tog bort värmebäddsplattan. Jag mätte upp skillnader på 0.9 mm på den underliggande aluminiumplåten.
Jag shimsade upp aluminiumplåten med 3M:s blå maskeringstejp ca 0.13 mm tjock tills jag låg inom 0.1 mm över hela ytan. Efter detta monterade jag tillbaka papp mellanlägget och värmeplattan och med detta lyckades jag betydligt bättre med utskrifterna än tidigare.
Utskriftskvalite
Jag tycker det är svårt att få till utskriftskvalitén, det jag främst tänker på är:
- Blobbar som blir vid start av ett nytt lager, testat att justera retract men tycker inte det gör så mycket skillnad.
- Vågighet på ytor, här hjälper förhoppningsvis ett byte till GT2 rem och remhjul så bör gå jämnare (2 mm delning jämfört med 5 orginal)
Här kanske det även hjälper med det nya Y-lagret som går lättare vilket borde minska den kraft som går åt för att flytta i Y-led vilket borde
leda till mindre variationer.
- En bula på ytan när det varit 90 graders riktningsändring tex. vid en fyrkant.
- Små konturer vill flyta ihop
- Svårt att få rätt dimensioner, håller på och labbar med Extrusion multiplier i Slic3r men tycker inte jag når den precision som jag vill ha.
- Jag använder 0.25 mm lagerhöjd, gör ni andra det eller vilken lagerhöjd får ni bäst resultat med?
- Jag har sänkt accelerationen i X och Y då jag haft problem med lagerskiftningar på ett antal detaljer, efter jag sänkt så har jag inte
haft detta problem.
Planerade förändringar
- Byte av rem och remhjul till GT2 16 kuggars hjul för bättre precision och förhoppningsvis mindre vågor på raka ytor.
- Trapetsskruv i Z, eventuellt 2 skruvar
- Printa vändhjul med GT2 profil med kullager (förhoppningsvis mindre vågor i ytorna)
- Uppgradering av extrudern med alu-del med kylflänsar och fläkt, ska förbättra blobbningen.
- Spegel till byggyta.
- Kylflänsar till stegmotordrivare
- Förstärkningsprofil under X-plattan för att minska vibrationer.
- Borra upp hålen i alu-plåtarna för skruvarna som håller kulbussningar i Z, mäter jag utvändigt vid infästning av axlar ligger jag på ca 81,10 mm men mäter jag vid åkvagnen
för Z så är måttet 80.50 och jag har inte lyckats justera bättre än så.
Oj, det blev ett långt inlägg men jag hoppas att det kanske kan hjälpa någon, jag har självt följt denna tråden med stort intresse och fått många bra tips. Tack tacksamt emot synpunkter.