Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sodjan »

Att ens fundera i de banorna *om* det är en diod man talar
om, ger helt fel syn på det hela och är enbart förvillande.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Walle »

snigelen skrev:
Snigelen, men spänningsfallet som bildas över PN-övergången har inte med resistans att göra.
Jag tycker inte att de inre detaljerna har med detta att göra. Är det 1 volt DC över en komponent som det går 1 ampere genom så har den resistansen 1 ohm.

Men men, det blir väl inte roligare än så här en lördagkväll ;-) God natt på er!
(Borde inte detta och förstärkares eventuella förstärkning eller ej pågå i en annan tråd?).
Och jag håller naturligtvis inte med, eftersom det inte stämmer och bara bidrar med förvirring och svårare att faktiskt förstå vad som händer i en diod. :)

Hmm, vart bor du förresten? Här är det fredag kväll/natt :D

Sov gott! :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Att ni orkar...

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Kanske att den förklaringen kan vara någorlunda vettig för tant Britta som undrar vad dessa Transistorer alla pratar om är för något, som inte kan någon grundläggande ellära och aldrig någonsin kommer att använda en (förutom då miljontals i färdiga produkter).

Men att som elektronikkonstruktör eller annat försöka förstå sig på transistorn genom att se den som en styrd potentiometer är helt uppåt väggarna.
Den blir dessutom mycket krångligare att använda med det synsättet.

Tex. hur gör man någonting med en "styrd potentiometer" vars resistans förändras hela tiden beroende på in-spänningen, trots konstant styr-signal? :humm:
Det känns ju spontant väldigt svårt att göra någonting vettigt med en potentiometer som ökar sin resistans så fort du höjer spänningen in liksom.

För att inte tala om emitterstyrning och annat. :roll:

Eller som med en diod, en komponent som minskar resistans ju högre ström man kör igenom, hur hanterar man det?
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av snigelen »

Hmm, vart bor du förresten? Här är det fredag kväll/natt :D
Jo jag kom på det. Det var nyss fredagkväll här i Lund också, inte lördagkväll.
Och jag håller naturligtvis inte med, eftersom det inte stämmer och bara bidrar med förvirring och svårare att faktiskt förstå vad som händer i en diod. :)
Det är väldigt många som försker göra dioden svårare än den är, med mytiska "knän" och så vidare.

Ett exponentiellt samband mellan ström och spänning, som i diodekvationen, stämmer ganska bra.

Men nu får ni spekulera vidare utan mig. God natt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26498
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danei »

Klas-Kenny: Lysrör har ju den egenskapen. Man hanterar det med en induktans som begränsar strömmen.
1802
Inlägg: 6251
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Tydligen en het potatis der här. Kul med fördjupning. Jag kommer fortsätta att se transistorn som en elstyrd pot. Jag skall försöka få ihop en relädrivare till SCART. Där finns en växlande 12V som är svag. Har byggt en för 5V TTL. Kan den funka direkt? Hmmm kanske får öka resistorerna lite. är lite osäker på spänningen på reläsidan.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sm7tjc »

Jag tycker att det här är ganska viktigt att ta upp. Det handlar om att hjälpa till att sprida kunskap.
Snigelen, vi har inte nämnt knän eller liknande när det gäller dioden. Vi försöker göra det så enkelt som möjligt.
För att man enklast skall förstå funktionen så räknar man ju alltid med ideala komponenter.
Genom att blanda in begreppet resistans så krånglar man till synsättet med flera tiopotenser. En diod leder eller så leder den inte. Det finns ingen anledning att blanda in resistans då det inte har med funktionen hos dioden att göra.
I så fall så skall du ju även räkna med kapacitans. Alla dioder har ju en inbyggd kapacitans (som är beroende av backspänningen). Så med det synsättet är ju dioden en kondensator.

1802, det är ju synd att du inte vill ta till dig av hjälpen. Men du kanske blir den förste i historien som lär sig elektronik med det synsättet.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av cyr »

Dagens bygge:
D7K_7071_lzn.jpg
D7K_7083_lzn.jpg
D7K_7085_lzn.jpg
En gammal CPU-kylare, 100W peltier från ebay, en alu-låda från electrokit och lite frigolit = en mikro-temperaturkammare (c:a -5 till +70 grader).

Återstår att fixa styrelektronik och en vettig kabelgenomföring i locket, sen ska den användas för att mäta upp temperaturberoenden på komponenter och (små) kopplingar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Walle »

Kan man köra ett peltierelement "åt båda hållen"? Tanken har aldrig slagit mig, utan jag har alltid antagit att dom har en varm sida och en kall sida och att man måste vända på peltierelementet om man vill ha värmen på andra sidan. När jag experimenterade med peltierelement själv testade jag aldrig att bara byta polaritet :)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av cyr »

Jadå, det kan man...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Walle »

Nice! Jag bara antog att man inte kunde det eftersom sladdarna på det elementet jag har är röd och svart :oops:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ochkl0620 »

Det är ju ofta trådarna på en DC motor också :-)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Tänk bara på att inte överskrida max tempdiff på peltierelementet. Regleringen bör mäta på båda sidorna. Tempplattorna med peltierelement på jobbet, där vi felsöker kretskort som går fel i temptest, kan köras mellan -20 till +68°C. Då är dom vattenkylda och drar som mest 11A vid 60V (strömstyrs).

/// Marcus
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23655
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Sedan är dock inte 100% alla bra på att vända polariteten på men majoriteten fungerar lika om man vänder, det blir bara sämre kylning om de inte är så bra på det.
Skriv svar