Köpa strömtång för likström

Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Köpa strömtång för likström

Inlägg av hcb »

Jag skulle vilja skaffa mig en strömtång för likström, upp till ≈40 A eller så. Upplösningen bör vara åtminstone 100 mA, men förstås gärna bättre.
Priset är förstås inte oviktigt, men jag pyntar gärna upp för en Fluke eller Agilent om det är det som krävs. Övriga märken har jag dålig koll på.
Några rekommendationer?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av TomasL »

Har en KEW, jag upplever likströmstänger som relativt opålitliga, i alla fall inom de lägre mätområdena.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av Nerre »

Det blir väldigt petigt hur ledaren går genom tången och viktigt att nollställa med ledaren på plats om man ska mäta låga strömmar.

Men det är ju på sätt och vis förståeligt, ska den klara 40 A och ha en upplösning 100 mA så blir upplösningen 0,25% av fullt skalutslag. Det är ganska hög dynamik.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av hcb »

Ja, jag förstår att det inte alls blir lika exakt som en växelströmstång, men i jobbet stöter jag på tillämpningar (kragg till Xe-lampor) där det är elektriskt och mekaniskt besvärligt att koppla in sig i DC-kretsen, och då är en tång ett bra alternativ för den första felsökningen. Nå, fler tips :)

Edit: Nerre hann före. Sant. Det är möjligt att 100 mA är att hoppas på för mycket, men inom 0.5 A skulle jag nog vilja kunna mäta strömmen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av Nerre »

Du får nog räkna med att normala instrument ligger på 1-2% mätosäkerhet. Noggrannare grejer tenderar att vara väldigt dyra.

Nu är ju inte upplösning och mätosäkerhet samma sak, jag menade bara att det finns ingen anledning att ha upplösning som är många gånger högre än mätosäkerheten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av TomasL »

Min har två mätområden 0-2A och 0-200A, vilket jag tycker är det minsta kravet, men det gäller ju AC-tänger ocksså
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av hcb »

Jag kikade på två Fluke-tänger, Fluke 365 och Fluke 374. Båda har en upplösning på 0.1 A och en noggrannhet på 2%. Hm, några tusenlappar verkar de allt kosta ...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av TomasL »

Onogrannheten är ju på mätområdet, så har du 200A och 2% blir ju 4A
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av hcb »

Helt sant, förstås. Det jag inte kunde hitta var vilka mätområden t.ex. Fluke 374 har (den har bara en inställning, sedan är det "autorange"). Dock fann jag denna bild i kalibreringsinstruktionen:
Kalibrering.tiff
Kalibreringen görs med tången kring 50 varv tråd, och det uppmätta värdet är alltså nominellt 50x strömmen genom spolen.

I det området som är intressant för mig (någon--några tiotals A är det tillåtna felet alltså ≈3%.

Intressant, onekligen. Det är inte lätt att mäta rätt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av xxargs »

Det finns strömtänger med upplösning ned till 10 mA - tom. på biltema (den lite dyrare sortens strömtång som 15288 för 649:- - för den som mekar i bilen lite till och ifrån så är en sådan väldigt användbar iom också multimeterfunktion och är inte så mycket sämre än Appan för 2200:- - det är lite hur den hantera strömmar med olika kurvformer, pulsande strömmar mm. som skiljer agnarna från vetet och därmed prislappen både när det gäller strömtänger så som multimetrar)

Jag har också en Appa 30R som går till 300 Ampere med också 10 mA upplösning.

renodlad strömtång är tex. 76-431-41 i liten format som jag också har för mig har 10 mA upplösning (kollar vid tillfälle, den är på jobbet)

Dock tycker jag att lite större strömtång som både kan mäta ström och spänning är väldigt användbara om man skall mäta ström och spänning på tex. batterier i bil eller UPS och kan kolla om strömmar går in eller ut ur batterierna utan att bryta kretsen samt kunna verifiera spänningarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av TomasL »

Det är nog den modellen jag har, dvs 76-431-41 och ja det är 10mA 1% upp till 200A (fördelat på två mätområden) >40A och >300A
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av orvar-e »

Den modellen är helt okej, använder den på jobbet. Vi är 30 elektriker här som alla har en sådan. Har aldrig hört nått klagomål.
Måste vara minst 10 år sedan jag fick min första, den fick jag tyvärr stulen. Den jag har nu har jag nog haft 4 -5 år.
När det inte längre går nollställa mätningen för likström så vet man att batteriet är på gång.
Kan varmt rekommendera den, liten lätt, smidig och stryktålig
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av TomasL »

Kan inte annat än att hålla med där.
Dessutom inte speciellt dyr heller.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Det är nog den modellen jag har, dvs 76-431-41 och ja det är 10mA 1% upp till 200A (fördelat på två mätområden) >40A och >300A
1% av 200 A är ju 2 A, så vad har man för nytta av upplösning på 10 mA om visningsfelet kan vara så stort som 2A?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av TomasL »

Därför att den har två mätområden, som jag skrev 40A och 300A
Följaktligen är felet under 40A 0,4A osv.
Kan hålla med om att det är lite "löjligt" med en upplösning om 10mA när mätfelet är 400mA, men det är ju så det är, typ.
Skriv svar