Spara URL i Mysql

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7820
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Spara URL i Mysql

Inlägg av SeniorLemuren »

Försöker spara en URL "$_SERVER["SERVER_ADDR"]" i en Mysql datbas. Jag lägger den först i ett hidden textfält. Eftersom det är punkter i adressen ex. 80.252.164.206 så vill det sig inte.
När jag gör på följande vis:

Kod: Markera allt

<input name="serveraddr" type="hidden" value="<?php echo $_SERVER["SERVER_ADDR"]; ?>"
så skrivs '::1' i textfältet.
echo direkt utan textfält skriver korrekt på skärmen.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av sebastiannielsen »

SERVER_ADDR lagrar ju serverns IP-adress.
::1 är localhost på IPv6-språk.

Vill du ha DNS-namnet för servern så skriver du SERVER_NAME
Då tar den DNS-namnet från configfilen (Den gör altså ingen onödig rDNS lookup).

En annan grej kan vara HTTP_HOST om du vill veta vad för hostname som står i adressfältet för att bygga absoluta url:ar med.
SeniorLemuren
Inlägg: 7820
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Tack, det förklarar saken. :)

Jag vill ha tag i ip-numret till den som loggar in. Det är då kanske REMOTE_ADDR, eller?
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av maDa »

Jepp

Men det ska du inte göra i en input, utan direkt i PHP-koden, dvs:

Kod: Markera allt

$sql->exec("INSERT INTO grejor ('namn', 'ip') VALUES ('".$sql->quote($_POST['namn'])."', '".$_SERVER['REMOTE_ADDR']."')")
SeniorLemuren
Inlägg: 7820
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av SeniorLemuren »

Det förstår jag, men grejen är den att jag vill ha med värdet till nästa sida där jag sparar den plus lite annan data i MySql.
Nerre
Inlägg: 26736
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av Nerre »

Men lägger du den i en dold kontroll i en form så kan användaren redigera den. Det är väl bara att låta "nästa sida" spara ner IP-adressen direkt i MySQL?
SeniorLemuren
Inlägg: 7820
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av SeniorLemuren »

Innan jag sparar data till databasen vill jag presentera all data på den första formen innan jag på nästa form sparar ner alla fält.

Det är väl ett ganska vanligt sätt att använda sig av $_request för att ta med sig data från en sida till en annan, eller?

Hur menar du att användaren kan ändra på ett hidden fält som postas och som genast sparas ned till databasen på nästa sida.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av Johanb »

Det kanske är bättre att lagra sådan info server-side som session?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av papabear »

SeniorLemuren skrev:Innan jag sparar data till databasen vill jag presentera all data på den första formen innan jag på nästa form sparar ner alla fält.

Det är väl ett ganska vanligt sätt att använda sig av $_request för att ta med sig data från en sida till en annan, eller?

Hur menar du att användaren kan ändra på ett hidden fält som postas och som genast sparas ned till databasen på nästa sida.
Det är väldigt lätt att ändra på dolda input via t.ex firebug, eller vilket dev-verktyg som helst.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av Meduza »

Finns tom specifika tillägg för att just editera postdata och http-requests: https://addons.mozilla.org/En-us/firefo ... mper-data/
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av maDa »

SeniorLemuren skrev:Innan jag sparar data till databasen vill jag presentera all data på den första formen innan jag på nästa form sparar ner alla fält.

Det är väl ett ganska vanligt sätt att använda sig av $_request för att ta med sig data från en sida till en annan, eller?

Hur menar du att användaren kan ändra på ett hidden fält som postas och som genast sparas ned till databasen på nästa sida.
Förstår inte.

$_SERVER['REMOTE_ADDR'] kommer alltid vara klientens publika IP-address.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av danielr112 »

hänger inte heller med helt. Plocka remote_addr när du ska spara det. Behöver inte gömma undan den någonstans.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2364
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av ajje »

Sen ska man tänka på att HTTP är "stateless", att då spara klientens ip-adress mellan olika sidor ställer bara till det. Sitter klienten till exempel bakom en proxyfarm kan varje http-anrop komma från olika ip-adresser.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Spara URL i Mysql

Inlägg av johano »

Vad man framförallt ska tänka på är att använda parameteriserade sqluttryck och inte konkatenera strängar som sedan exekveras!

/johan
Skriv svar