Nu är det dags för ännu en uppdatering!

Efter att ha kört fräsen lite så är jag inte nöjd med trapetserna för styrningen, alls. Så jag köpte hem ett par kinakulskruv. Och jag har funderat lite på skavning med, att jag vill lära mig det. Så vad passar bättre än att prova att skava in den när man ändå håller på. Det må vara lite överambitiöst för en julafräs, men jag ser det bara som ett testobjekt i detta fallet.
Jag hade tänkt börja med X/Y länkningen, då den var tympligast att ta med sig till jobbet. Antingen ger jag upp för det är för drygt att skava eller så gör jag klart det. De får vi se.
20140328696.JPG
Jag tänkte att det kunde vara smart att slipa av ytan först så det inte är så mycket att "skrotskava" senare.
20140328698.JPG
Jag har ingen bild på den första planslipade ytan, men bra blev det. Dock så måste jag säga att kineser inte kan planslipa för 5öre. De båda ytorna var oparallella med ungefär 0.15mm.
Började på med andra sidan. Inte nog med att de inte kan slipa parallellt, de kan inte slipa plant heller. Skulle inte bli förvånad om de "planslipat" med en bandslip...
20140328701.JPG
Här är den andra sidan planslipad.
20140328699.JPG
Jag köpte hem ett skavstål från OTD Tools. Hade tänkt köpa hårdmetall men tänkte att det är nog smart att börja med verktygsstål om skavning inte skulle vara nått för mig. Jag var inte riktigt nöjd med hur stålet såg ut original dock...
20140328697.JPG
...så det blev att slipa till det i bänkslipen.
20140328702.JPG
La på märkfärg på planskivan och sen på med biten. Var rätt svårt att ta en bra bild. Men som ni ser uppe i högra hörnet har den inte blivit någon märkfärg där, alls.
20140328704.JPG
Efter några timmars skavande såg det ut såhär. De första passen hände det knappt nått. Jag vågade inte ta i så mycket och hade inte fått in tekniken helt. Men jag är fortfarande lite osäker på några grejer. Ibland så känns det som om stålet bara gnuggas på ytan och ibland hugger den fast, kan det vara min teknik som är fel eller beror det på skavstålet eller kanske till och med gjutgärnet? Någon som har några tips?

Vilket som så blir det att köra vidare med skavningen idag.
20140328707.JPG
Vi får inte glömma kulskruvarna heller! Fick de i går eftermiddag, men kommer inte börja med fästen till de innan jag har skavt klart(eller gett upp). Jag gav runt 500kr för de och det inkluderade frakt(behövde inte tulla). Det är ju ingen topp kvalité men för en femhundring känns det vettigt. Det är ju endel glapp i de, men markant mindre än mina nuvarande trapetser. Jag fick de även körda med min egna ändbearbetning. Den känns okej faktiskt. Men diametern där lagret ska passa är någon hundradel för stor. Antingen tar jag smärgelduken och putsar till den eller så kastar jag upp den i rundslipen. Men något jag är missnöjd med, det är gängan. Jag specifierade M12 i ritningen jag skickade men fick en M12 med stigningen 1 eller liknande. Ska kolla vad vi har för gängsnitt/tappar på jobbet.
20140329708.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.