Min Makerbot med mera
Re: Min Makerbot med mera
Tackar! Helgen är räddad.KristoferV skrev:Ja det glömde jag visst
http://www.thingiverse.com/thing:30979
Min är krympt 50% av originalet.
-
ja det är lite pyssel för att få soptunnan bra men väl värt det 
Jag skulle skriva ut lite idag men det va sent föräldramöte etc så det blir fortsättning imorgon.
Ett litet problem jag har med utskrifterna är att plasten som trycks ut ur munstycket liksom bubblar smäller så det blir micro kratrar i utskriften. Jag frågade en grupp på google (makerbot operators) och dem menar att det beror på fukten i luften som plasten suger upp :/
Jag skulle nog gissa att det är luft i filamentet men vi får väl se när det stått på tork ett tag.

Jag skulle skriva ut lite idag men det va sent föräldramöte etc så det blir fortsättning imorgon.
Ett litet problem jag har med utskrifterna är att plasten som trycks ut ur munstycket liksom bubblar smäller så det blir micro kratrar i utskriften. Jag frågade en grupp på google (makerbot operators) och dem menar att det beror på fukten i luften som plasten suger upp :/
Jag skulle nog gissa att det är luft i filamentet men vi får väl se när det stått på tork ett tag.
Jag noterade att jag fick "bubblor" i tråden och även rök eller ånga då jag bytte till den "ocean blue" jag kör med nu och detta efter 15 minuter jag tagit rullen ur plastpåsen med en "torkpåse" i.
-
Nedan är samma del fast uppskalad 2% och det vart nästan exakt rätt mått
Ska i fortsättningen alltid skala mina ABS modeller +2%
Inte så mycket att visa men 300mm blir bra till röret som rullarna ska vila på De 4 VP rörbitarna blir 160-165mm cirka.
Allt är färdig kapat och provmonterat ska bara fota lite men det får bli imorgon
Ska i fortsättningen alltid skala mina ABS modeller +2%
Inte så mycket att visa men 300mm blir bra till röret som rullarna ska vila på De 4 VP rörbitarna blir 160-165mm cirka.
Allt är färdig kapat och provmonterat ska bara fota lite men det får bli imorgon

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Fick lite tid över nu 
Lådan som används 2 komponents plastlim Resultatet Har gjort genomföring till locket, blir 4 totalt i locket då jag bara får plats med 4 rullar.
Sen passar filament röret från replicatorn rakt ner i dessa.
Laddade upp den här http://www.thingiverse.com/thing:158686

Lådan som används 2 komponents plastlim Resultatet Har gjort genomföring till locket, blir 4 totalt i locket då jag bara får plats med 4 rullar.
Sen passar filament röret från replicatorn rakt ner i dessa.
Laddade upp den här http://www.thingiverse.com/thing:158686
-
Har nu beställt lite ny ABS plast, svart och vit samt denna spännande http://www.creativetools.se/hardvara/3d ... ilament-se
Ska visst vara starkare och segare än vanlig ABS
Ska visst vara starkare och segare än vanlig ABS
Men kul att jag hittade denna tråden. Jag beställde en Replicator 2X från Creative Tools för några dagar sedan, tyvärr är leveranstiden 3-4 veckor nu, så jag får väl sitta och dregla över den här tråden sålänge. Iaf så fick jag redan lite bra tips och idéer här, så en får väl tacka. Keep'em coming.
ps. Beställde också bl.a en rulle GlassClear, är lite intresserad av hur det materialet ser ut printat, så om du har nåt utskrivet så ser jag fram emot lite bilder.

ps. Beställde också bl.a en rulle GlassClear, är lite intresserad av hur det materialet ser ut printat, så om du har nåt utskrivet så ser jag fram emot lite bilder.

Angående "limningen" utav locket till soptunnan; om det är ABS du skrivit ut med kan du använda aceton för att limma, det smälter ABS lite så att man kan sammanfoga delar, och stelnar igen när acetonet dunstat. Jag gissar att det är enklare än lödkolven, men å andra sidan kanske det är PLA du skrivit ut med?
Lite oväntat så fick jag min Replicator 2X i slutet av förra veckan (nästan 2 veckor tidigare än lovat), och har tillbringat helgen med att experimentera och printa ut röda/vita saker från plastrullarna som följde med skrivaren.
Igår tänkte jag mig att printa ut diverse nyttoprylar och packade upp min svarta 2-kilos ABS-rulle som jag köpt från Creative Labs, och fick omgående klart för mig att centrumhålen i filament-rullar ingalunda är nån standard där allt passar alla. Den här fläskiga rullen hade ett pyttelitet centrumhål som förstås inte passar på Makerboten.
Jag hittade en 20mm rullhållare med Makerbot-fattning på Thingiverse, printade ut den och hängde upp rullen på den, men den vek sig tämligen omgående för vikten. Jag är ganska grön på 3D-design men kan använda Sketchup hjälpligt, så jag bestämde mig för att sketcha upp en egen "generisk" rullhållare runt en M10-bult som rullen hänger på.
Jag tog några bilder på den, det är ju iallafall ett av mina tidiga 3D-verk.
Igår tänkte jag mig att printa ut diverse nyttoprylar och packade upp min svarta 2-kilos ABS-rulle som jag köpt från Creative Labs, och fick omgående klart för mig att centrumhålen i filament-rullar ingalunda är nån standard där allt passar alla. Den här fläskiga rullen hade ett pyttelitet centrumhål som förstås inte passar på Makerboten.
Jag hittade en 20mm rullhållare med Makerbot-fattning på Thingiverse, printade ut den och hängde upp rullen på den, men den vek sig tämligen omgående för vikten. Jag är ganska grön på 3D-design men kan använda Sketchup hjälpligt, så jag bestämde mig för att sketcha upp en egen "generisk" rullhållare runt en M10-bult som rullen hänger på.
Jag tog några bilder på den, det är ju iallafall ett av mina tidiga 3D-verk.