Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Berätta om dina pågående projekt.
Mixon1
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juli 2011, 09:21:31

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av Mixon1 »

Mycket intressant projekt! Det ska bli kul att se skapelsen i arbete framöver.
Vad gäller bränsletillförsel, går det inte med en vanlig membranpump som sitter på de flesta större åkgräsklippare och vissa fyrhjulingar? Den drivs av vacuumet via insugsröret på förgasaren.
På åkgräsklippare sitter tanken under flottörnivå och på vissa fyrhjulingar sitter tanken över flottörnivå så det borde ju lösa problemen!?
Det borde inte bli några problem med att den har för högt bränsletryck kontra flottörnål. Enda problemet som kan uppstå är om du kör "bränsletröt",
då kan det vara svårt att få pumpen att "ta" igen och systemet måste luftas. Det är iofs. lätt åtgärdat med trasa/tryckluftpistol i tankpåfyllningen så du trycker ut bränsle vid förgasarens anslutning.
google.se/imgres?..imgrefurl=..brodernafricke.com/grasklippare.htm&..imgurl=..brodernafricke.com/419.jpg&..
Senast redigerad av blueint 7 oktober 2013, 20:15:43, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Det var ingen dum ide! Det ska jag ta och kolla upp faktiskt, bra gjort att missa detta när det sitter en sån pump på snöskotern som står jämt bredvid... Aja man kan inte tänka på allt :wink:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av v-g »

Varför inte använda pumpen du har och göra en enkel tryckregulator?

Enda som behövs är ju en skruv som trycker mot en fjäder som i sin tur pressar mot en platta som täcker ett hål. Skruven är där för att man skall kunna justera in trycket.

Dock tror jag det går prima med ett trör också där båda ändarna är öppna. Vakuumpumpen ovan är svår att veta om den fungerar bättre innan pengarna förslösats, det räcker ju att flottören har större hävarm så klarar den ju högre tryck och det kan likväl vara det som gör att pumpen ovan fungerar på åkisar.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Jo en BTR vore ju ett alternativ, men skall som sagt va pröva med en T-anslutning så får vi se hur det funkar eller inte. Har eventuellt en ide om att sätta en liten strypning i returen för att skapa ett litet övertryck över flotören, vad tror du om det?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av v-g »

Kommer nog fungera

Jag skulle dragit en slang från T-röret sen satt en skruv som klämde mot slangen och sen helt enkelt idiottestat hur hårt den ska skruvas åt om någon strypning behövs.

Tror att du enkelt kan testa trycket bara genom att ha en genomskinlig slang en bit uppåt, då ser du snabbt hur högt nivån stiger i slangen, skulle tippa att en decimeter eller två över knasaren borde vara perfekt.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Mja vi får se hur detta går... skall i vilket fall testa att köra med fri retur och kolla hur det funkar... det jag är mest fundersam hur det kommer att funka är om man tex kör utför en brant sluttning, så att det inte blir någon form av hävert effekt i returslangen som i sin tur suger ur bensinen i bränslefiltret osv...
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Liten snabb bilduppdatering här nu, bränslesystemet är väll mer eller mindre klart kan man säga nu.

"Bara" hydraultanken kvar att få ihop nu sen är tankenheten färdig.

Bifogar lite bilder samt länk till film från testkörningen av bränslesystemet.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av Sastrom »

Har läst igenom denna tråd efter att kommit övernens med trådskaparen att tillverka 2st armar till bygget.
Och efter att ha läst igenom tycker jag detta är ascoolt och beslutat donera dessa tilverkade armar.
Lycka till med bygget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

sastrom skrev:Har läst igenom denna tråd efter att kommit övernens med trådskaparen att tillverka 2st armar till bygget.
Och efter att ha läst igenom tycker jag detta är ascoolt och beslutat donera dessa tilverkade armar.
Lycka till med bygget.
Först och främst får jag ju tacka så ytterst mycket för hjälpen med bearbetningen, ser helt perfekt ut :tumupp:. Sen är det ju roligt att du gillar bygget, det går inte så fort men det blir lite framsteg då och då, och om du nu väljer att donera dessa armar till bygget så är jag många gånger tacksam för det!

//Stefan
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Här kommer en liten miniuppdatering med några bilder...

Lite frågor såhär på vägen:

1: Hur är det med RC-servon när det gäller vibrationer är de känsliga för vibrationer eller klarar de av sånt? det gäller monteringen av servon för hydraulpump samt gas och choke som ju kommer att sitta monterade mot hydraulpump respektive bensinmotorn i varsina alu-fästen.

2: När det gäller att ta in signaler till tex en arduino hur funkar det om jag säg skulle vilja använda diverse givare av "industriell standad" tex en givare för hydraultryck osv hur skall den signalen gå att få in i en arduino? antar att en sån givare är nå 12v historia och det klarar väll inte arduinon på sina portar? Skulle det eventuellt kunna gå att bygga något kort imellan givare och arduino som alla givare kopplas till för att sen bli anpassade för att passa in till arduino?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av blueint »

stefanden skrev:Tänkte att jag kunde tillföra lite kanske ovesäntlig info nu när bandvagnen ändå blir bensin driven, jag och en bekant kollade lite kablar med en tångamperemeter igår och kom fram till ganska höga siffror.

Start från stillastående 10-15A
Botten rakt fram plan mark 25-35A
Körning snö med två pers på 40-70A
Låsta band (fastnat och orkar inte spinna) 100-110A

Detta är då mätt på pluskabel från batteri till fartreglage...
Vid vilken nominell batterispänning gjordes mätningen?


Apropå att det läcker genom porer i svetsfogarna, kanske det skulle löna sig att göra som på flygplan att fodra med en gummitank innanför?
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Vet inte exakt vad batterierna lämnar när de är helt fulladdade men är ju iaf 2st 30 ah 12volt agm batterier som är seriekopplade till 24V, dessa siffrorna kommer då ifrån matarledningen mellan batteri och sabertoothen.

Ang läcken i tanken så är åtminstone bensin delen färdigsvetsad och tät nu sånär som på ett litet ställe som nätt och jämt fuktar uppe vid fyllningen, knepet ser ut att vara å gå över svetsarna med Tigen det sista och smälta ihop eventuella porer...
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av drh »

stefanden skrev: Lite frågor såhär på vägen:

1: Hur är det med RC-servon när det gäller vibrationer är de känsliga för vibrationer eller klarar de av sånt? det gäller monteringen av servon för hydraulpump samt gas och choke som ju kommer att sitta monterade mot hydraulpump respektive bensinmotorn i varsina alu-fästen.
Det brukar inte vara några problem med vibrationer om man väljer ett "märkes"-servo.
Vi har aldrig haft några bekymmer på våra nitrohelikoptrar och där vibrerar det duktigt.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Okej det låter ju bra då, blir förmodligen nå 10-15kg/cm servo med metalldrev i har jag tänkt mej...
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Liten snabbuppdatering idag.

Har nu mer eller mindre fått färdigt ramen med motor/pumparna på nu spänning av hydrostatpumprem är färdigt och remmarna testmonterade. väntar nu på två 90graders anslutninger till den lilla pumpen för att se så det blir frigång mellan anslutningen och hydrostatpumpen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar