Mach3 Hackar när man kör ett program

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danielr112

Mach3 Hackar när man kör ett program

Inlägg av danielr112 »

Jag har innan råkat ut för att det liksom hackar fram när man kör ett program. Detta har bara hänt när datorn stått igång och varit nere och vänt i viloläge. Tex om jag låter den stå över natten. Detta har lösts genom att starta om den.

Idag hände samma sak. Startade om men likadant. Tittar men på "debug" sidan ser man att tiden hoppar upp till 10ms ibland från de stadiga 4 som den brukar ligga på. Vet inte om detta hör ihop? Han inte prova starta om igen eller köra en riktig omstart heller av allt. Var ändå bara ett 5 minuters program jag körde så det fick liksom gå.

Någon som har tips på fenomenet? Sänka kernelhastigheten? Det funkar som sagt vid cold uppstart och jag kan köra flera timmar långa program annars.
H.O

Re: Mach3 Hackar när man kör ett program

Inlägg av H.O »

Du har någon annan process eller program som stör Mach3's bakgrundstimer. Förr i tiden var det absolut vanligaste Quicktimes bakgrundsprocess QTTask (har jag för mig) men nu för tiden vet jag inte.

En annan vanlig orsak är om man har program installerade som använder (eller ska använda) hårdvarulås. De kan försöka accessa porten med jämna mellanrum och ställa till problem.

Om en omstart har hjälpt innan men inte gör det nu är frågan om du installerat eller uppdaterat någon programvara och i så fall vad.

Är det möjligtvis en laptop?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det är en hederlig stationär. Windows XP 32 bitars. Som sagt funkar tills att den stått och inte använts på flertalet timmar.

Har bara Mach3 och Aspire Vector på den just nu. Inget annat instalerat sedan starten och den har inte nät ens :) Och under tiden jag kör och de funkar kan ja göra precis vad jag vill typ rita i Aspire och har aldrig märkt nåt. (Vet att man inte rekomenderar det men de funkar...)
H.O

Inlägg av H.O »

Konstigt, det där låter ju som optimala förhållanden. Undrar om den "trottlar" CPU'n eller något efter det att den varit och sovit. Det är ju sånt som laptops kan hålla på med men borde väl inte hända på en stationär...

Det faktum att du ser Time In Interrupt siffran "hoppa upp och ner" visar att det är NÅNTING som "stjäl" tid från Mach3's timer. Det enda som kan göra det är en annan Ring0 interrupt (högsta tänkbara prioritet) eller en DMA-transfer.

Om du kör Drivertest.exe, ser du någon skillnad när datorn varit i viloläge mot när den är kallstartad?

Wow, Vectric Aspire....det är 15kkr programvara det! Använder de möjligtvis en dongle?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ska testa med drivertesten och se när det händer nästa gång.

De kör ingen dongle. Jo programmet har gått för högkant och är ganska nöjd... Inte min licens dock utan kör en "lånad" från en som faktiskt jobbar med det.... Men är lätt att rita och få kod ur.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Jag har varit med om dessa fenomen med Mach3 och de har uppkommit efter att jag stängt av datorn med programmet igång via huvudbrytaren och inte på det vanliga sättet, det står i dokumentationen att pullsgeneratorn för mach3 kan krascha och inte fungera bra igen förrän man kört en drivertest.exe och så att säga återställt den.Jag kan tänka att den heller inte mår bra av att försätta datorn i viloläge.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det kan ju vara något! Ska testa. Ikväll blir det en omgång test. Dock då jag inte kan framkalla felet säkert så får det bli lite mera långtgående tester :)
H.O

Inlägg av H.O »

Om Mach3 är igång när datorn går i viloläge så låter det som en rimlig förklaring. Det jag vet är att om man tvångsavslutar Mach3 via Aktivitetshanteraren så måste man köra Drivertest.exe för "återställa" inom någon minut annars orskar LPT-drivern (timern) i bakgrunden en systemkrasch (blåskärm) efter en stund då den inte stängts ner på rätt sätt. Om datorn går i viloläge med timern igång så är det mycket möjligt att du har anledningen där.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ta bort möjligheten att gå i viloläge, även skärmsläckare och ställ alla 'energispar' grejer som 'alltid på'. Har det suttit nätverkskort i burken så kanske nåt av detta hänger kvar? = rensa bort.

Är det så att Aspire har nåt igång i bakgrunden typ nåt som vill ut på nätet?
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Mach3 brukar bete sig underligt för oss när man glömt på ArtCAM i bakgrunden. Antar att det kunde vara lika med Aspire?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har kört aspire i bakgrunden och utan ingen skillnad vad jag har märkt. i 90% av gångerna har jag just aspire i bakgrunden utan några som helst problem så har inte kunnat knyta det till att det hör ihop men ska testa.

Prova ta bort nätverket kan ju också vara ett alternativ kan dock inte se hur det påverkar men ska testa. Datorn har aldrig varit inkopplad mot nätet... Bara instalerad.

När det kommer till skärmsläckare så har maskinen körts 2-4 timmars pass med den igång utan några problem heller men stänger av den!
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

kan dock inte se hur det påverkar
Jo om man har 'auto negotiate' påslaget så kan det jävlas, bättre då att ställa in fasta hastigheter.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Fast det gäller väl bara om du har en kabel i eller du menar att pollningen om att känna av kabel kan störa såpass?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nu är detta så länge sedan jag hade nåt sådant på någon burk, men ja.
Skriv svar