Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Malawi »

Hej,

Jag har några radiatorer från GKP (köpta på Jula) som börjat krångla. Om jag dragit ned temperaturen då jag reser bort är det "trögt" att få igång regleringen igen. Radiatorerna förblir kalla. Efter några dagars skruvande på vredet kan det hända att de kommer igång. Det är alltså elektroniska termostater på dessa radiatorer. Jag tog ikväll loss termostatboxen och kollade lite. Det finns en "power controller" UAA2016P, en elyt, 1 diod, 2 NTC-motstånd och lite andra motstånd samt en Triac. Före själva elementet sitter en säkerhetstermostat av vanlig knapptyp. Alla komponenter verkar OK

Har någon haft liknande problem? Dioden verkar gå lite varm, kretskortet är brunt runt den.

Jag ska göra upp schema nu tänkte jag, men om någon har löst problemet tidigare så är det ju enklare :-)

/Malawi
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av MGL »

Det brukar vara mycket vanligt att elektrolyterna torkar på den typen av termostat, speciellt om de har några år på nacken..
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Malawi »

Jo, jag håller med, det är det enda rimliga. Visserligen verkar den OK vid ett enkelt ohmmetertest, men jag ska byta den imorgon. Nu har jag ett schema som i stort sett är en kopia av UAA2016 datablad. Inget märkvärdigt alls, så elyten är den misstänkta komponenten. Sitter alltför nära den varma likriktardioden tycker jag. En annan layout hade kanske fördröjt effekten?
Ripplet får vara max 1V enligt databladet, om jag orkar ska jag kontrollmäta innan kondingbytet.
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Malawi »

Jag bytte elektrolyt, men det hjälpte INTE. Nu går radiatorn för fullt, ingen reglering verkar möjlig.

Nästa steg får bli byte av NTC-motstånden, det finns 2 st märkta 10k men det finns väl olika linearitet? Det här är den modell som ser ut som en liten ärta med trådarna radiellt från två små "hattar" på ömse sidor om "ärtan". Vad kallas sådana?

/M
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av MGL »

Är dom märkt 10k så borde dom vara 10k vid 25 grader,så det är lätt att kontrollera.
Finns det en LED?
Lyser den i så fall hela tiden?
Den brukar ju vara kopplad i serie med gate på triacen, så lyser den så får ju triacen triggström från ic:n.
Om det ändrade när du bytte elektrolyt, så måste den varit defekt, eller så råkade något annat hända vid bytet kanske, tex någon ledning gick av.
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Malawi »

Ja, LEDen sitter i gateledningen och nu lyser den hela tiden. Förut så lyste den aldrig. Jag lutar åt att det är två fel. först kondingen och sedan något annat. Eftersom kretsen bara kostar 25 kr på ELFA så ska jag köpa ett par stycken. NTC-motstånd finns också flera liknande typer på Elfa men med lite olika karakteristik. Kostar inte heller så mycket så jag får väl labba lite. En ny termostat kostar 260 kr hos GKP så det borde löna sig att hitta felet.

/M
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av MGL »

Förresten, dioden borde väl inte bli varm, eller sitter motståndet som tar ner spänningen nära?
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Malawi »

Nja, jag tar tillbaka det, det är motståndet som spritt värmen lite ojämnt så det ser ut som om dioden var skyldig, men så är det nog inte.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Mindmapper »

Det är väl inte så mycket ström som går genom dioden så att den ska behöva bli så varm att den brunfärgar kretskortet. Däremot så blir väl serieresistorn vid dioden skapligt varm. Är det inte den som värms mycket?

Att termostaten reagerar efter dagar av skruvning på potten, tycker jag pekar på glapp i potten. Eller något annat glapp i kretsen som går till sig vid den mekaniska påfrestning som blir när du vrider potten.

Att den nu ger ut signal hela tiden tyder ju på att ett andra fel har kommit fram när du bytte kondingen. Att kondingen skulle vara det som orsakade det första felet kan också vara möjligt, men det behöver inte vara så. Fast om matningsspänningen inte är ok kan ju nästan vilka symptom som helst uppstå.
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Malawi »

Jag har beställt IC, termistorer mm från Elfa igår. Hoppas det kommer på måndag. Återkommer med rapport.
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Malawi »

Det tog en vecka att få prylarna från ELFA. Ovanligt. Glädjen är desto större nu när jag bytt IC:n och allt verkar funka normalt igen. Precis lagom tills eldningssäsongen börjar!

Det var alltså troligen kondingen som vissnat och tagit med sig IC:n i döden. Om någon ska göra samma reparation, tänk då på att kondingen får vara max 13 mm hög.

/Malawi
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Malawi »

Idag fick jag reparera radiator nr.2 som var inköpt samtidigt som den förra. Jag bytte IC och kondensator rakt av när jag ändå hade isär det. Bra att jag köpte några extra förra gången. Funkar OK efter rep.

/M
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Magnus_K »

Kul! Bra jobbat!

Alltid roligt med ett "final fix". :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Glenn »

Usch, jag som har ett helt gäng sådana där radiatorer här hemma, också köpta på Jula.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Micke_71 »

Jag har bytt termostat på liknande några gånger. Har inte velat fippla med komponenter även fast jag hittat felet o jag har skaffat fram termostater på garantin från tillverkaren.

Effektmotståndet som brukar vara på typ 33kohm (på 400 volts varianten) och 5watt för att ta ner spänningen har oftast varit boven. På 400volt så är effekten ca4watt över motståndet då IC arbetar med ca 30volt. Tycker det är en idiotisk konstruktion med ett motstånd som tar 4watt 24/7 året runt. Att jag valt o inte byta motstånden beror på att korten varit så jävla sönderbrända o kringliggande komponenter värmeskadade.

I mitt lilla radhus så har jag 10 element o mina ( annan modell med elektronisk termostat) tar 7watt styck i förluster året runt. Det blir 613kwh per år. Eftersom jag kör luftvärmepump till 99% så är huvudbrytaren till elvärmen självklart avslagen under alla utom årets kanske 5 kallaste dagar. Jag vet att jag har nytta av en del av förlusterna.... Hälften av dom som kommer under vinterhalvåret, dvs 306kwh som luftvärmepumpen ersätter med 102kwh in. Dvs de verkliga förlusterna blir bara 511kwh.

Som jämförelse så har jag en PLC hemma som jag leker lite med. Den kan styra huset samtliga element om det vore så o den tar otroliga 7watt ensam.....

Tycker det är jävligt märkligt att man får ha så jäkla usla termostater när man bråkar om att förbjuda vanliga glödlampor. Nu kör jag LED lampor helt frivilligt. Inte det, men de elektroniska termostaterna var en större energitjuv hos mig. För att inte tala om brandfaran med så jäkla mycket sönderbrända kort. Pratade med en elektriker som ser massor av sönderbrända termostater årligen.

På sikt så ska elementencentralen få en kontaktor som ska styras av mekanisk termostat som slår till om pumpen skulle stanna så det inte fryser sönder.
Skriv svar