Metcal SP200. En bra lödstation?

Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Metcal SP200. En bra lödstation?

Inlägg av Mstandar »

Hej
Jag kollar på att införskaffa mig en lödstation, och jag hade mina ögon på en weller wsd80 som fanns ute på tradera, men tyvärr så drog den iväg lite förfort på slutet så jag lyckades inte vinna den.
Men nu har jag hittat en Metcal Sp200 på ebay som förnärvarande har ett ok pris, men det kan ju dra iväg det med.

Jag vet att många tycker att metcal gör bra stationer, och jag vet att vi använder metcal på jobbet, fast jag har inte använt dom själv, då jag jobbar i slutmonteringen. Men skulle det vara en bra station? Som jag har förstått så skall dom ha en snabb uppvärmning, men det jag är lite fundersam över är avsaknaden av temperaturreglering på stationen, annat än att byta spetsar vill säga. Och vad tror ni det är värt att spendera på en sån station?

Jag har inte ägt en lödstation tidigare, så ni får gärna komma med andra förslag om det är någon ni känner är mer värd att ha. Men jag vill helst ha en station från något välkänt företag, där man vet att delar lär finnas att få tag på under en längre tid.
Stationen kommer uteslutande användas för mindre elektronikprojekt iaf till en början, t.ex. byta kondensatorer på moderkort och andra liknande projekt. Men hoppas på att göra mer elektronikprojekt från grunden framöver.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Metcal SP200. En bra lödstation?

Inlägg av Meduza »

Jag har en, supertrevlig station att löda med, älskar min, och avsaknad av inställbar temperatur har jag aldrig upplevt vara ett problem.

Enda är väl att det är dyra spetsar, (runt 250kr/st på tex Farnell) och du får kolla att den du hittar på eBay inte är en 110V-modell, för då behöver du en extra trafo till den.
Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Re: Metcal SP200. En bra lödstation?

Inlägg av Mstandar »

Jo priset på spetsarna känner jag till, men verkar hålla ganska bra om man sköter dom väl.
Ska dra iväg ett mail till säljaren angående volten, men då den är från england så har jag utgått från att den borde vara 230v

Trevligt att höra att du är nöjd med din, har du haft den länge och minns du vad du gav för den?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Metcal SP200. En bra lödstation?

Inlägg av Meduza »

Haft min i drygt 2 år, inte haft sönder nån spets än så länge heller, det är mer om man vill köpa fler varianter på spetsar.

Betalade drygt 1500 på en konkursauktion har jag för mig.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Metcal SP200. En bra lödstation?

Inlägg av superx »

Kör också Metcal. Superbra! Har köpt begagnade spetsar billigt, och för allt annat än heltidslödning verkar de hålla i åratal.

Varför skulle man vilja ändra temperatur förresten? Har aldrig saknat det. Kanske bra om man kör med några mystiska silverlod eller så, men inte för normal användning.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Metcal SP200. En bra lödstation?

Inlägg av v-g »

Köpte själv en Hakko FX-888d som jag är grymt nöjd med. Köptes av kretsteknik.se 1170+moms+frakt

Spetsar finns för 10$ på ebay där man får ett helt kit.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Metcal SP200. En bra lödstation?

Inlägg av superx »

Vet inte hur det är på andra lödstationer, men en bra grej med Metcal är att det går så snabbt att byta spets. Bara att ta grytlappen som sitter på kabeln, rycka ut spetsen och trycka dit en ny, som blir varm på några sekunder.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Metcal SP200. En bra lödstation?

Inlägg av PeterH »

Har man en gång börjat löda med en Metcal så är det mycket svårt att byta till något annat. Dom funker helt enkelt suveränt! Jag har kört Metcal i över 15 år, först på jobbet där Ericsson köpte dom när dom först lanserades och även nu när jag jobbar med annat... Jag kommer inte att byta i förta taget :)

Edit: Jag har ett fåtal Metcal spetsar och handtag kvar att sälja om någon vill fylla på lagret (Det kan vara andra spetsar än dom jag listar i tråden, kollar vid intresse).
Skriv svar