Om jag har en µC kopplad till en liten TFT-display, där jag vill kunna visa upp någon bild, hur gör jag enklast?
Okej, bitmapp i en 2D-array är ju väldigt simpelt, det har jag gjort tidigare och haft program till att generera färdig kod att klistra in och använda. Men problemet att det tar mycket minne.
I mitt fall har jag bara processorns inbyggda flashminne på 128K, räcker inte så långt till bitmappar på typ 200*300 pixlar...
Men, i mitt fall så kommer bilderna att vara väldigt enkla, rätt stora ytor i samma färg -> kan komprimeras mycket.
Jag skulle kunna sätta mig och hårdkoda bilderna, mer avancerade är de inte, men det blir dels drygt, dels jobbigt om jag vill ändra i framtiden, dels så lär jag mig inget på det.
Processorn i fråga är en STM32F103 och jag programmerar i C, men det är inte så intressant då jag mest är ute efter lite mer allmänna sätt att lösa uppgiften oavsett plattform.
Så, vad finns det för smidiga sätt att göra lite enkelt komprimerad bildvisning?
Drömmen vore att kunna rita i något vanligt program på datorn typ Photoshop, Paint.net etc. och där ifrån generera någonting smidigt att köra in i processorn med minsta möjliga handpåläggning.
Alla tips, idéer, länkar etc. är mycket uppskattade.