YD styrskåp till kompressor problem.
Re: YD styrskåp till kompressor problem.
Om två säkringar går direkt när du trycker på knappen är det kortslutning någonstans. Isolationsmät huvudkontaktorn tillsammans med motorskyddet mellan faserna och titta så att inte D-kontaktorn har brunnit fast.
Re: YD styrskåp till kompressor problem.
Ja det är tom tank.
Jag hinner inte slå till ON läge innan det löser så svårt att hinna mäta ngt.. Men alla faser at med när jag hade motorn urkopplad tidigare, då hade den väl iofs gått över i D.. Kanske ska lossa och kolla?
Antar problemet var isbildning och då borde det väl vara Y som fick stryk om det inte rörde sig ngt.. Hade ju varit trevligt om motorskyddet löst istället! Eller kan det helt enkelt vara där det blir överslag?
Hur isolarionsmäter man? Jag är produktionstekniker, kan inget bra men förstår hyfsat fort;)
Jag hinner inte slå till ON läge innan det löser så svårt att hinna mäta ngt.. Men alla faser at med när jag hade motorn urkopplad tidigare, då hade den väl iofs gått över i D.. Kanske ska lossa och kolla?
Antar problemet var isbildning och då borde det väl vara Y som fick stryk om det inte rörde sig ngt.. Hade ju varit trevligt om motorskyddet löst istället! Eller kan det helt enkelt vara där det blir överslag?
Hur isolarionsmäter man? Jag är produktionstekniker, kan inget bra men förstår hyfsat fort;)
Re: YD styrskåp till kompressor problem.
Ohm-mät med en multimeter t.ex., UTAN påslagen spänning till styrskåpet.
-
- Inlägg: 7142
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: YD styrskåp till kompressor problem.
En gång så åkte jag på ett liknande problem där säkringarna flög på en gång. Om jag kom ihåg rätt så skulle motorn ha drygt 9A vid Y och nästan 16A vid D, någon djuping hade köpt säkringar för att de gamla hade tagit slut. Problemet var bara att de nya säkringarna var snabba. Då är det ju intressant att se både vad motorskylten säger och vilka säkringar som sitter där.
Problemet kan också vara att kontakterna på D-kontaktorn brunnit ihop så att de ej går ifrån när kontaktorn släpper. Du kan ohm mäta med den på plats. Fast du kan också lossa faserna till D-kontaktorn och köra igång motorn i Y-läge. Visserligen borde det vid ett sådant fel ha löst säkringarna vid losskopplad motor som du sa tidigare.
Problemet kan också vara att kontakterna på D-kontaktorn brunnit ihop så att de ej går ifrån när kontaktorn släpper. Du kan ohm mäta med den på plats. Fast du kan också lossa faserna till D-kontaktorn och köra igång motorn i Y-läge. Visserligen borde det vid ett sådant fel ha löst säkringarna vid losskopplad motor som du sa tidigare.
Re: YD styrskåp till kompressor problem.
Snabba proppar, det var ngt nytt för mig, skulle därmed kunna vara jag som var djupingen:) det var ju iofs kompressorn som förstörde även de gamla propparna och den har stått där i fem år felfritt fungerande...
Ja D känns inte som boven i detta fall..
Ja D känns inte som boven i detta fall..
Re: YD styrskåp till kompressor problem.
Kikat lite med multimetern men vet inte riktigt om jag mäter rätt.. Vilket ohmläge bör användas och mäter man faserna mot jord/nolla eller både och? Vad är rätt resultat om det är felfritt? Mäter man mot inkommande eller kablar ut till motor?
-
- Inlägg: 7142
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: YD styrskåp till kompressor problem.
Ta bort säkringarna och se till att all spänning till kompressorn är borta genom att spänningsmäta.
På inkommande behöver du egentligen inte ohmmäta. Vore det en kortis där skulle säkringen gå så fort du spänningssätter. När du har det spänningslöst är ju alla kontakter i huvudkretsen öppna. Dessa ska alltså inte ha någon resistans om du mäter över dessa. Har du en låg resistans mellan någon av dessa har de svetsat ihop. Du bör ju se vilka som hör till huvudkretsen genom att de förmodligen har grövre ledningar än ledningarna som sitter i manöverkretsen.
Därefter går du vidare till isolationsmätningen. Du bör inte ha lägre resistans mellan någon fas - fas, eller fas - nolla eller fas - skyddsjord än tiotal kiloohm. Du mäter detta på motorsidan. Nollan ska ju inte ha någon inkoppling i motorn och bör dörför inte vara så viktig att mäta på, men för att gardera sig mot att det blivit någon kortslutning mellan två faser och nolla så kan du mäta för säkerhetsskull.
Står kompressorn på en ouppvärmd loge så kan det tänkas att motorn tar åt sig fukt. Detta är inte bra för motorn, det kan vara därför som den gamla motorn sagt upp sig. Den nya motorn bör ju inte ha tagit skada av det. Men på sikt kan den ju ändå göra det. Om kompressorn får stå på när det är kallt mår den bättre än att fukt får möjlighet att byggas upp i motorn. Detta förutsätter att det inte blir slangbrott någonstans och kompressorn får gå kontinuerligt. Fast den bör klara det länge.
Fel karaktäristik på säkringarna kan det bli om man inte tänker på det. Om den gamla motorn dog av fuktskador och säkringarna börjar gå. Sedan så letar man reda på ny säkringar men tittar bara på att strömstyrkan stämmer.
I anläggningen jag nämnde tidigare var det någon som hade en kortslutning på en annan grupp och förbrukade alla säkringar där och dessutom lånade kompressorns säkringar innan de skaffade nya säkringar med fel karakteristik. Hobbyelektrikern hade också lyckats byta bottenplatta till en kraftigare i gruppen där kortslutningen var. Har man varit ute en del år så är det inte så mycket som förvånar en längre.
På inkommande behöver du egentligen inte ohmmäta. Vore det en kortis där skulle säkringen gå så fort du spänningssätter. När du har det spänningslöst är ju alla kontakter i huvudkretsen öppna. Dessa ska alltså inte ha någon resistans om du mäter över dessa. Har du en låg resistans mellan någon av dessa har de svetsat ihop. Du bör ju se vilka som hör till huvudkretsen genom att de förmodligen har grövre ledningar än ledningarna som sitter i manöverkretsen.
Därefter går du vidare till isolationsmätningen. Du bör inte ha lägre resistans mellan någon fas - fas, eller fas - nolla eller fas - skyddsjord än tiotal kiloohm. Du mäter detta på motorsidan. Nollan ska ju inte ha någon inkoppling i motorn och bör dörför inte vara så viktig att mäta på, men för att gardera sig mot att det blivit någon kortslutning mellan två faser och nolla så kan du mäta för säkerhetsskull.
Står kompressorn på en ouppvärmd loge så kan det tänkas att motorn tar åt sig fukt. Detta är inte bra för motorn, det kan vara därför som den gamla motorn sagt upp sig. Den nya motorn bör ju inte ha tagit skada av det. Men på sikt kan den ju ändå göra det. Om kompressorn får stå på när det är kallt mår den bättre än att fukt får möjlighet att byggas upp i motorn. Detta förutsätter att det inte blir slangbrott någonstans och kompressorn får gå kontinuerligt. Fast den bör klara det länge.
Fel karaktäristik på säkringarna kan det bli om man inte tänker på det. Om den gamla motorn dog av fuktskador och säkringarna börjar gå. Sedan så letar man reda på ny säkringar men tittar bara på att strömstyrkan stämmer.
I anläggningen jag nämnde tidigare var det någon som hade en kortslutning på en annan grupp och förbrukade alla säkringar där och dessutom lånade kompressorns säkringar innan de skaffade nya säkringar med fel karakteristik. Hobbyelektrikern hade också lyckats byta bottenplatta till en kraftigare i gruppen där kortslutningen var. Har man varit ute en del år så är det inte så mycket som förvånar en längre.
Re: YD styrskåp till kompressor problem.
Löst.. Motorn måste varit direktstartad innan. Fann bläcken i motorplinten ikväll även att jag säkerligen vet jag kollat innan. Slarvigt, hade borta Y kontaktorn för koll, så blev en hel del extraerbete. Men skönt det var så enkelt och nu är det luft i verkstaden igen samt lite extra nyare kontaktorer ifall ifall..