Mäta vattendjup med "spole"?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av danei »

Google är bra för den typen av frågor.
Första träffen
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av BMI »

Bestämmer du dig för att mäta tryck så har jag nog tryckgivare som kan passa dig. 10Vin = 0-100mV ut.
med gänganslutning.
Hör av dig med ett PM så kan vi nog fixa något värt att testa med med.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Jag har labbat lite!

Denna tråden har resulterat i två möjliga vägar, mäta lufttryck och skapa frekvens med 555:a och kabel som agerar konding.

Lufttryck:
Av BMI fick jag analoga tryckgivare där lösningen skulle vara så enkel som att förstärka signalen så var saken biff.
Nu har jag fått info om att jag måste koppla OPn som differential förstärkare, i min labb kopplade jag inte som det. Jag fick en förstärkt signal som förvisso ändrades med tryckändring, men väldigt lite vid i förhållande stor tryckändring. Återkommer när jag testat differentiell koppling.

Frekvens:
Kopplade en 555:a enligt exempel i Electrodriod, astabil vippa. Men med den kabel jag gjorde så antar jag att kapacitansen blev för liten för jag var tvungen att ha lägsta tidsenhet som möjligt på mitt 60MHz skåp. Nu är jag rätt rostig på att ställa in och tolka, men när jag satte dit en konding på 1n5F så såg det mycket bättre ut och jag fick vrida tillbaka mycket på tidsenheten för att se "fyrkants"vågen.
Visst, jag såg en förändring när jag körde kabeln upp och ner i en 1,5l pet-flaska.

Så, min fråga, hur ska jag få bättre resultat på frekvens-grejen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av Icecap »

Först o främst: Ha klart för dig att använder du trycket ska du komma ihåg att vattnet kommer att absorbera luften om du har t.ex. ett rör ner i botten som du sedan mäter trycket i. Av den anledning är det nödvändigt att ha en lite luftpump för att säkerställa att röret konstant är fritt, iaf. under mätningen.

Och kapacitansen då... Just fyrkantvåg kan vara bland det sämsta/svåraste att mäta med i detta sammanhang! Det går såklart men det blir inte lika enkelt.

Den kapacitiva sensorn kallar jag Sen. Den har två anslutninger, dom kallar jag A hhv. B, alltså SenA & SenB.
Det finns ett mätmotstånd som jag kallar Rm. Det har två anslutningar, även dom A hhv. B.

Jag har ingen färdig lösning men jag hade gjort som följer:
* Tagit en µC (i mitt fall en PIC) och startat en PWM-utgång till att ge en lämplig frekvens.
* Buffrat den utgång (störskydd av µC'n egentligen) och skickat till tanken via ett motstånd (RmA).
* SenA hade jag kopplat till GND, SenB hade jag kopplat ihop med RmB och sedan tagit in i en op-amp-koppling som buffrar mätsignalen.

Nu ska signalens amplitud variera med vattenmängden, ganska säkert inom relativa snäva gränser. (liten variation).

Alltså måste man sortera lite och jag hade testat att använda en analog gate som styrs av PWM-utgången. Denna analoga gaten slår då av ena perioden av mätsignalen - efter op-amp-buffern - och det "kvarvarande" signal skickas genom ett lågpassfilter (RC). Då ska man få en "DC" som varierar beroende på vattenmängden.

Man kan evt. (sannolikt) bli tvunget att förstärka detta signal med en op-amp innan man kör en A/D-omvandling men sedan ska det vara klart signal att använda. När det ändå ska igenom en µC kan man enkelt linjarisera det, även vid knasig form på tanken.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Först och främst: Borde inte det lösa sig då tanken under varje tur oftast töms. Om inte så alltid efter. Eller sker absorptionen snabbare än ett par dagar?

Sen, den där texten får jag läsa några gånger. :D Men jag ska nog försöka förstå hur du tänker.
Analog elektronik och filtrering mm är inte min starka sida om man säger så.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av Icecap »

Hur fort absorbationen sker beror på tryck och om man tänker att mätröret är relativt litet är det inte mycket luft i, alltså kommer en minimal absorbation att ha en relativ stor påverkan av mätvärdet.

Men jag har ingen värden att ge, jag har aldrig "forskat" i det, jag vet bara att det sker och att mätningar på detta vis alltid kräver en luftpump för att kompensera för effekten. Och då är det mätningar över längre tid.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av persika »

En metod att mäta nivån är att man har en cylindrisk stav i vätskan som hänger i en våg eller lastcell.
Staven ska ej kunna flyta i vätskan.
När vätskan stiger längs staven blir utslaget på vågen mindre och med hjälp av viktminskning och stavens diameter kan man räkna ut nivåökningen.
Fungerar bra, jag har god erfarenhet av denna metod, men inte säkert att den passar i detta fall.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Får nog lägga ner den kapacitiva idén. :|
Det är helt enkelt för okänt för mig och skulle krävas mer labb än jag (nu) har tid med. Kanske i framtiden, men inte "nu".
Tackar för den idén/förslaget dock! :)

Tryckmätningen ska få ett försök till med annan op-amp koppling mot vad jag gjort hittills, löser jag inte den så blir det flottör. Då övergår problemlösningen till mekanisk problemlösning, men det är lättare.
Angående tryckmätningen, borde det inte gå att göra som på skissen?
Svart : tank
Blå: vatten
Grön: mätslang
Röd: tryckgivare

Persika: Intressant idé! Men hur känsligt kan det byggas? Kommer en nivå på 3cm påverka mätbart när man vill mäta mellan "0" och typ 35cm?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av persika »

FormerMazda> Intressant idé! Men hur känsligt kan det byggas? Kommer en nivå på 3cm påverka mätbart när man vill mäta mellan "0" och typ 35cm?

Det beror på känslighet och noggrannhet på våg/lastcell.
3cm på 35cm är ju cirka 10% av fullt utslag och det bör ju inte vara några problem.
Jag har använt metoden i ett fall på 150mm's område och då gick det att mäta ner till några tiondels mm.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Spännande!
Har du lite info om materail, dimensioner, vilken lastcell och sånt? :)

Men egentligen borde väl materialet få flyta? Delerin i stång har jag nog hemma rent av.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av Pajn »

@Icecap
Vad menar du med att vattnet absorberar luften?

Att tänka på vid tryckmätning är att om kärlet är slutet bör du mäta trycket
i toppen också och då mäta difftrycket mellan toppen och botten.

Jag har precis avslutat ett sommarjobb på SSAB Ox och där mäter man
nästan alla vattennivåer med tryck eller difftryck. Områden ner till 114mmVp
kom jag i kontakt med, antagligen finns det lägre ändå så att använda
tryckmätning för lägre kärl ska inte vara några problem.

@FormerMazda
Mäter du sådär tror jag att du får tokiga mätvärden då luft komprimeras.
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av BMI »

Eftersom tryckgivaren tål vatten behöver den inte vara åvan ytan. Det den inte tycker om är frysning på vintern.
Man kan tänka sig lite olika sätt att kompensera för lufttrycket.
Att vid varje mättillfälle stänga av vattenpelaren och låta rådande lufttryck få bli 0.
Man kan mäta lufttrycket med en annan tryckgivare "han har ju 3 :-)".
Man kan kolla med en barrometer ellen närmast metrologiska station vad trycket är och kompensera för det.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Framgångar i hobbyrummet!

Efter att ha kopplat som diff. OP och med lämpliga motstånd så har jag nu en förstärkning som verkar fungera.
Kopplar jag den till arduinon så får jag en värdesändring på typ 5-10enheter bara av att blåsa på öppningen i givarn.
Jag ska försöka få till lite tester med en dunk eller liknande och se om det ser lika bra ut.

Om detta blir lösningen så blir det nog med dubbla givare, referensgivaren kan ju dessutom användas som barometer och spå lite väder.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av utk »

Kan du inte fästa en vertikal metallremsa på utsidan av plastbehållaren som ena elektroden och en oisolerad tråd ner i vattnet som den andra elektroden. Själva behållaren blir då isolationen i den kondensatorn.
Då kommer kapacitansen att variera med vattennivån. Genom att justera profilen på metallremsan borde det även gå att linearisera det hela...
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Fortsatta experiment med tryckmätningen.
Igår testade jag med en lite tank från en fyrhjuling, kanske rymmer 4liter? Hur som så fick jag en värdesändring på typ 10 enheter mellan tom och typ full tank! Detta utan att ha trimmat in op-ampen! :)

Märkte också att tryckgivarens förhållande till vattennivån påverkade mätvärdet ungefär lika mycket. Så det känns rimligast att tryckgivaren får vara i nivå med botten med tanken. Inte optimalt med tanke på risken för läckage, men det handlar ju bara om att göra en genomföring som är idiotsäker.

Så det händer inte mycket, men lite! :)
Skriv svar