behöver jag en USB Logic Analyzer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av TomasL »

programvaran till Bugblat klarar problemfritt SPI och I2C, men det är väl bara att tanka ned den och kika.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14190
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av swesysmgr »

TomasL skrev:Personligen tycker jag den är extremt dyr, och långsam, vilket gör den på gränsen till oanvändbar.
Jag tycker tvärt om, den är väldigt användbar som snabb datalogger för att hitta fel i längre kommunikationssekvenser eftersom den kan logga till disk och zoomfunktionen i mjukvaran är bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av TomasL »

I det läget är en BusPirate precis lika bra, till betydligt lägre pris.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av Klas-Kenny »

TomasL: Alltså, en Buspirate är ingen logikanalysator.
Funktionen finns med i mjukvaran som en liten "bonus", men den är absolut inte till för att användas som riktig logikanalysator. Det är en väldigt smidig apparat, men som logikanalysator, nä.

Från DP's webbsida:
***BIG WARNING*** The Bus Pirate will never be a substitute for a ‘proper’ logic analyzer, the hardware isn’t designed for it. The Bus Pirate can’t store a lot of samples, it can’t feed live samples very fast, and speeds are in the kHz range, not MHz.
Det mest prisvärda man kan köpa i budgetklass är väl en klon av Saleae'n som fungerar med deras mjukvara.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har den här:
https://www.sparkfun.com/products/9857
(Open bench logic sniffer) med extra ingångskort, så jag har totalt 32 ingångar.

Nu har jag en lite äldre mjukvara till den och den är inte helt perfekt.
Men det ska finnas uppgraderingar som fungerar bättre.
Jag har iallafall använt den till bl.a att felsöka MIDI-signaler och mycket annat.

Som TomasL skrev så är det lite "gör det själv" över dessa grejer.
Det finns förstås andra som gjort jobbet så man bara behöver ladda ner,
men man får vara beredd på att det kanske aldrig kommer mjukvara som känns 100% klar.

Den risken finns egentligen alltid med open source. Ett företag som däremot lagt pengar på
programmerare har helt enkelt inte råd att sluta efter betaversionen, för att få tillbaka pengarna.
Visst, med open source så kan man ju fortsätta själv, men hur många här har t.ex ändrat Firefox källkod
för att få bort problemet med att den inte lämnar tillbaka minne efter sig? :)


Men för att (nästan) svara på frågan i rubriken:
Ja du behöver något för att logga flera logik-signaler samtidigt.
Däremot kan jag inte svara på om det är just *den* som du borde köpa.

Tips: Titta efter omdömen från folk som har en sådan.
De är mer insatta i hur den är, jämfört med de som har någon annan variant.
(Har man någon annan variant så är det större risk att man fastnat för den
och då förstås inte rekommenderar den i din länk.)
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av H.O »

Jag har en Saleae LOGIC sen några år tillbaka. Jag använder den inte så ofta men när jag gjort det så har den fungerat klockrent, använder den bl.a för att debugga SPI och UART kommunikation med 8-bitars PIC och den har hjälpt mig många gånger. Men självklart har den sina begränsningar.

Det jag gillar mest är den extremt smidiga och lättarbetade mjukvaran och "obegränsade" minnet (obefintliga egentligen eftersom den streamar till disk). Det jag personligen saknat mest är en trigger output.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av TomasL »

TomasL: Alltså, en Buspirate är ingen logikanalysator.
Har aldrig påstått det, men den funkar utmärkt om man vill lyssna på lite SPI/I2C kommunikation.

Oavsett vilket, det är bara min egna personliga erfarenhet efter att ha använt analysatorer ett par år.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av ekman »

Det blev plånboken som fick styra. Kan känna mig lite skamsen att jag inte gynnar tillverkarna, men det är sån fruktansvärd skillnad :?
Håller med TomasL lite att den från sparkfun såg väldigt dyr ut när jag fick se andra med 500Mhz. Men 25Mhz kanske varit gott nog... aja.

Bestämde mig för en vad jag antar är en Logic16 klon. Den kostar 385:- medans den riktiga kostar 2 179:-
http://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot ... 71473.html

Man får vad man betalar för antar jag. Men ska bli roligt att testa den. Har problem att få V-Usb att fungera ihop med min AVR, eller rättare sagt kommunikationen med datorn. Så tänkte jag kunde läsa av D+ och D- med denna?
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av superx »

Du får vad andra betalar för snarare.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av adent »

har de lyckats klona 16kanalaren nu? Well, saleaens mjukvara ar fantastisk, har kort den mycket pa jobbet och man kommer langt med 24Mhz imho.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av TomasL »

Så tänkte jag kunde läsa av D+ och D- med denna?
Öh, läsa differentiell kommunikation med en vanlig logikanalysator, nja, knappast, typ.

Logikanalysatorn reagerar enbart på TTL-nivåer, vid differentiell kommunikation, handlar det om vilken spänningsnivå som förekommer mellan ledarna..
, så nej, det tror jag är misslyckat.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av superx »

Jag tror det går bra! För de lägre USB-hastigheterna används väl 3,3V på dataledarna och det kan ju analysatorn trigga på, för jag gissar att dessa signaler är refererade till jord i så gott som alla produkter. Om du sedan fattar något av trafiken återstår ju att se.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av superx »

Vad gör du med V-usb förresten? Jag har använt det en del med framgång, men det kanske hör hemma i en annan tråd.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av ekman »

Jag försöker bara lära mig lite. Och just nu tittar jag på implementera USB med hjälp av V-usb. Jag har kommit så långt att jag kompilerar med V-usb, men när jag försöker installera drivare i windows med hjälp av libusb, så ser jag endast 0x0000 som vendor ID och product ID och med texten Unknown Device. Men den "ska" visa 0x16C0 som Vendor ID och 0x05DC som product ID.

Tänkte helt enkelt se ifall det skickas nån kommunikation på D+ och D- till att börja med
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: behöver jag en USB Logic Analyzer?

Inlägg av TomasL »

superx skrev:Jag tror det går bra! För de lägre USB-hastigheterna används väl 3,3V på dataledarna och det kan ju analysatorn trigga på, för jag gissar att dessa signaler är refererade till jord i så gott som alla produkter. Om du sedan fattar något av trafiken återstår ju att se.
Nja, när det gäller differentiell kommunikation, så är det skillnaden mellan linorna som avgör om det är en etta eller nolla.
Eller rättare sagt i vilken ordning de ändrar sig
USB data uses an NRZI encoding. A 0 causes the lines to change state (from J to K or from K to J). A 1 causes no change at all. That means a lot of 1s can cause the line to stall in the J or K state, and that can cause problems. So USB stacks stuff extra 0 bits into long streams of 1s.
K-state är när D+ är 0 och D- är 1, J-state är tvärtom, så jag tror inte det blir helt lätt att avkoda det hela, dessutom efter 6 ettor, blir det alltid en nolla.
Skriv svar