Andv: Nej det är inte ett Solid-state relä jag har använt, och nödstopps-slingan är faktiskt inte kopplad ännu
För av/på så har jag ett industrirelä 230V/30A som är kopplat som självhållande, dvs när man ger den spänning så slår den över och driver då sin egen reläspole på den inkommande matningen, när man tar bort spänningen så slår reläkontakterna tillbaka och den blir "nollställd", detta gör också att den efter strömavbrott eller nödstopp aldrig autostartar utan det krävs alltid mänsklig interaktion.
Typ såhär alltså:
Men om vi återgår till nödstopp så kommer den att utföra följande:
Nr1: Bryter inkommande på samma sätt som Off-knappen, dvs det självhållande relät släpper och 48V-nätagget till stegmotordrivarna och spindeldrivaren slutar få matning, datorns nätagg är stumt kopplad så att den dör inte.
Nr2: Bryter 5V till "Enable" pinnen på stegmotordrivarna och breakoutkortet, samt signalerar till datorn att det är nödstoppat, dvs stegmotorerna tvärnitar.
Nr3: Bryter kontrollspänningen till solid-state relät som sitter efter spindeldrivaren för att kontrollera spindel on/off, så spindeln blir strömlös och får frirulla ut, får dock prova hur lång tid det tar, eventuellt så får jag dessutom koppla in ett relä som kortsluter motorn till ett lågohmigt effektmotstånd för DC-bromsning.
Mitt senaste problem nu är att jag skulle behöva få in en VGA-kabel, en strömsladd till skärmen och en ljudsladd genom ett 16mm hål för att få in den genom skärmarmens fäste och direkt in i sidan på fräsen, och då jag inte är sugen på att löda VGA-kontakt... så gav jag mig precis på att se hur mycket man kan förminska en VGA-kontakt i storlek med hjälp av kniv, avbitare och bågfil

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.