Köpa Laptop som håller >3år.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Köpa Laptop som håller >3år.

Inlägg av Bosen »

Krille Krokodil skrev:
Micke_s skrev:Stoffe: vad har du för exotiskt programvara som inte klarar Mac? Du kan utan problem köra Windows på alla nya Mac:ar eftersom de är x86 baserade.
Det är knappt ett problem längre eftersom att datorerna har blivit så kraftfulla att man kan köra nästan alla program på virtuell maskin. Jag sitter med ABB Robotstudio nu på min Macbook Air, för 10 år sedan skulle ett sådant 3D-program krävt typ någon 50.000:- dator med speciellt CAD-deluxe Open GL certifierat grafikkort för 10.000:-, nu kör jag det i virtuell Win7 i OSX och det flyter på hur bra som helst.
Eftersom man är rädd om sina installationer och man inte vill att hela datorn lägger av bara för att ett program crashar så är virtuella maskiner helt rätt väg att gå. Kör också virtuella installationer utan problem på osx. Jag har ingen erfarenhet hur det funkar på andra os. Men att säga att man inte vill ha en Mac BARA för att det är dåligt med programvaror, då tänker man fel. Jag tycker helt enkelt att man har svårt att klara sig med bara ett os.

Sen finns det en massa olika ideologier om varför man inte vill ha Mac. Jag har hållt på med datorer i hela mitt liv, men det är inte fören jag började med Mac som jag känner att jag har varit nöjd med en dator i flera år. Men jag tror att många andra har får samma upplevelse av andra datorer än Mac.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

blueint skrev:Så en Appledator som slösturfas i ett Hilleberg tält med moderiktiga kläder? ;)
Exakt. Med lite lagom skäggstubb, en sotarmössa och en latte bryggt på kaffe av ekologiska bönor från nån alternativimportör, allt medan fixie:n står utanför och väntar.

Men. För att återvända till ämnet. Det jag tycker är klurigast att få tag på är inte hållbar dator, utan nytt batteri till den. Därför går t. ex. apple airbook totalbort, inbyggt batteri som inte går att byta utan att man begår våld eller lämnar in den. Thinkpads lite dyrare modeller är väl fortfarande ganska robusta?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Gizmo skrev:Thinkpads lite dyrare modeller är väl fortfarande ganska robusta?
Jag känner inte till några mer robusta laptops och det är inga problem att byta batteri själv till ett högkapacitetsbatteri från ett med standard kapacitet.

När jag valde laptop så ville jag ha IPS-skärm, pekpinne, skärmbelysning, megafläskigt batteri som räcker 16 timmar med en lite lägre skärmstyrka och allt det där fick jag med min X220 + massor av fler funktioner och finesser. Funkar bra i kyla, den har stått påslagen med extern ström i -30 på ett bord ute i trädgården i 7-8 timmar i sträck utan minsta krångel.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Tror ni det finns intresse för en dockningsstation till X220?

Jag fick med en när jag köpte min, men jag har ingen direkt användning för den.

Kanske skapar en säljtråd när jag kommer från jobbet ändå... :)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Det råkar inte vara så att den funkar till en X200?
emil.s

Inlägg av emil.s »

Nu verkar ju TS redan ha hittat "rätt", men då jag stod inför nästan samma var för precis ett år sedan så kan jag ju slänga in mina synpunkter.

Mina krav var också minst 3+ års hållbarhet, samt att den skulle vara almänt robust. Knarrande plast har man fått nog av!
Sen var även god linuxkompatibilitet ett extra +, samt lätt att byta komponenter själv.

Mer personliga krav var en Intel i7 (22nm Ivy bridge) och USB3. Men nu efter ett år så är det väl standard i alla datorer...

Efter lite snabb granskning så fanns följande modeller:
Lenovo Thinkpad (T/W-serien)
HP Elitebook
Dell latitude
Apple Macbook Pro

Dell föll bort direkt då de inte uppdaterat sina modeller till Ivy bridge vid inköpstillfället.
Apple föll bort då de är alldeles för krångliga att byta ut hårdvaran i, samt blev alldeles för dyra (då man lär betala extra för matt-skärm bland annat).
HPn var generellt sett aningen dyrare än thinkpadsen, men när jag hittade någon artikel om att man lär använda "HP-certifierad" hårdvara vid uppgradering av t.ex trådlöst nätverk så var det ju inte mycket att fundera på.

Valet föll på en Thinkpad W530, som jag är otroligt nöjd med. 3 års "på platsen" garanti dessutom!

Supporten är riktigt bra dessutom, då jag (tyvärr) haft att göra med dem 2 gånger redan.
Första gången så försvan M tangenten från tangentbordet. Hade ju räckt med bara en ny svart knapp, men de hade visst inte så "små reservdelar", så de skickade ett helt tangentbord. Men det var ju gratis, så jag ska väl inte klaga... :roll:

Andra problemet var att jag inte kunde sätta minnen i 2 av RAM-slottarna (finns 4st), så jag var låst till 16GB. Men efter att med lite felsökning över telefon konstaterat att det var hårdvarufel så kom en tekniker hem dagen efter och hämtade datorn (ca 14:00). Strax efter 18 så ringde han igen och moderkortet var bytt, och allt var testat.
Så supporten kan man då verkligen inte klaga på!

Ytterligare en fördel är ju att man kan byta ut CD/DVD enheten mot en extra hårddisk. Så nu har jag en SSD internt, och den gamla mekaniska som extra lagning i "ultrabayen".
Behöver man läsa en skiva så är det ju hotswap, så det är bara att byta direkt under drift.

Framöver så ska det nog kompletteras med en dokningstation också. Då kan man dessutom ansluta 3 extrerna skärmar.
glemmy

Inlägg av glemmy »

90kar08 skrev:Det råkar inte vara så att den funkar till en X200?
Tror tyvärr inte det.
Jag är också ute efter en ;) Vill ha digital skärmutgång.
Alternativen verkar vara:
1. USB Port Replicator http://support.lenovo.com/en_US/detail. ... MIGR-72822
2. X200 UltraBase http://support.lenovo.com/en_US/detail. ... MIGR-70299

Men det är så snuskdyrt :(

edit:
Bild
min arbetshäst då, Thinkpad x200s utrustad med Core2Duo SL9400, 12" som kör 1440x900 och 4 GB DDR3 samt en 120 GB SSD-disk.
Den känns precis lika kvick som en stationär prestandadator jag har (SSD gör så mycket!). Grymt lätt, går svalt så fläkten behöver nästan aldrig starta. Tangentbordet är riktigt skönt osv...
Köpte den refurbished med garanti för ett år sedan för 2500kr + frakt (exkl SSD).
Kommer lätt hålla 3 år till för mig.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Min sambo har en X200 och min X220 dockningsstation passar inte, inte heller min X41 dockningsstation passar någon av de nyligen nämnda datorer.

Ang Lenovos support så är de fenomenala, jag hade att göra med dom på IBM-tiden. De kom hem till mig och bytte hårdvara på plats och även likadant för en vän till mig som hade en X40 på den tiden.

W serien har jag tyvärr inte bekantat mig med ännu. Jag har mycket goda erfarenheter av R-serien och T-serien. Det är robusta saker det!
Skriv svar