Köpa Laptop som håller >3år.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Re: Köpa Laptop som håller >3år.

Inlägg av stoffe »

Inte jag och därför har jag inaktiverat den jobbiga pekplattan som man ändå bara lägger handen på när man ska skriva, en pekplatta fungerar inte heller om man har vinterhandskar på sig. Styrpinne har oxå nackdelar, t ex sämre ergonomi vid lång tids användning (flera timmar per dag är jobbigt) och den kan kleta av sig på skärmen när man stänger den om man haft feta fingrar på den.

De allra flesta nyare Lenovo har både styrpinne och pekplatta och man kan enkelt själv välja om man vill ha båda aktiverade samtidigt eller bara den ena eller andra.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Köp Mac. De håller så länge du vill att de ska hålla. Har haft min MacBook Pro i snart fyra år och den är fortfarande som ny, trots ihärdigt användande!

Förstår om många här använder program som bara fungerar till Windows men många köper faktiskt Mac och installerar Windows på dem. Enligt utsago fungerar det bättre än på en PC.

Sedan måste ju kvaliteten nämnas. Tunna plastbitar med en massa knakande skarvar och detaljer som spricker eller ramlar loss (PC) mot ett stycke tjockt aluminium (Mac). Är lite som att jämföra en Ford Focus och en ny Volvo...

Så vill du ha en laptop som till och med håller >10 år är det en Mac du ska ha!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Bra jobbat PoorCadaver, du har alltså lyckats dra ALLA PC (och med PC menar du alltså allt som inte är APPLE?) märken och alla dess modeller över en kant och sagt att de är gjorda i tunn plast.
Det är inte rätt sätt att försöka övertyga ett icke Apple fan, fakta funkar mycket bättre. Försök hålla dig till fakta ska du se att andra inte direkt stoppar in dig i facket "fanatisk apple fanboy", hur rätt du än må ha om att Appels maskiner är gjorda i alu!
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Oj oj, det var visst en öm tå jag trampade på...

Förstår inte att du brusar upp så, nästan alla föregående sidor förespråkar IBM, HP, etc så jag tycker inte att det är fel att förespråka Apple.
Mina argument är subjektiva liksom de flesta andra inlägg i den här tråden. Prestanda och siffror kan säkert TS jämföra själv, tolkar hans fråga som att han vill veta vilka märken folk föredrar och varför.

Behöver tydligen förtydliga vad jag menar... Nej, ALLA PC (inte Mac) är inte gjorda i millimetertjock plast som spricker när man man trycker ner enter-tangenten. Har dock haft sådana själv och det finns ett antal på jobbet. Vet att Samsung har inspirerats av Apple och släppt en laptop som är fuktansvärt lik MacBook Air (Länk till bild) och det finns garanterat andra laptops av hårdare plast. Så nej, jag drar inte alla PC (inte Mac) över en kant.

Jag försöker inte övertyga någon om att slänga sin Windows-dator och köpa en Apple-dator utan snarare tala om varför jag föredrar Apples datorer. Sedan är det upp till var och en att bilda sig en åsikt. Liksom du verkar tycka att jag är en Apple-fanatiker tycker jag att du liknar en Microsoft-fanatiker utifrån din starka reaktion.

Och ja, jag är väl en "Apple fan boy". Svårt att hävda annat med min avatar va? :wink:

Peace bro!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jo men alla(?) tidigare inlägg har klarat av att förespråka sitt favoritmärke utan att kasta skit på allt annat...
MS -fanatiker, mmm vi säger väll det :)
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har sett hundratals laptops passera sitt bästföredatum på jobbet och kan dra några slutsatser:

En mekanisk hårddisk i en laptop tenderar att hålla knappt tre år. Köp SSD om du reser mycket med datorn samt gör backup ofta!

Hur länge en laptop håller verkar i hög grad bero på hur mycket den transporteras.
En av cheferna släpar med datorn hem varje dag och flyger ca 100 gånger per år (!) och hans laptops, oavsett märke, brukar dö efter drygt två år.
Själv har jag en liten Fujitsu-Siemens från 2006 som fortfarande tuffar på, med SSD dock. Den står mest på skrivbordet, transporteras kanske 10 gånger per år.
Flickvännen har en lite större Fulitsu-Siemens som är ett par år nyare. Den har just förbrukat sin andra hårddisk och börjar lida av andra konstiga fel, men den har rest många fler mil än min dator.

Du kan få en viss uppfattning om vad datorn klarar genom att helt enkelt ta tag i chassit och bända det för att känna om det är vridstyvt.
Allt för plastiga och veka konstruktioner ska du akta dig för om datorn ska transporteras mycket.

Ska du bara ha den hemma, som ersättning för en stationär dator, så skulle jag inte bry mig så mycket om märke utan snarare försöka få mycket prestanda för pengarna.

Ska du ha en dator som har en chans att överleva dagliga transporter i tre år så tror jag du får satsa på något hyfsat litet, typ 14" skärm, köpa SSD och lägga dig i prisklassen 10 000 kr och uppåt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu ska vi ju inte datorkriga, men du skriver ju rena felaktigheter och försöker få det till att det är fakta, det är problemet.
PoorCadaver skrev:Köp Mac. De håller så länge du vill att de ska hålla.
Jag har ett antal maclaptops här brevid mej, alla trasiga, jag vill gärna att dom ska hålla, hur gör jag ? skickar på reparation och sen räkningen till dej ? för du verkar ju garantera att dom ska hålla, eller ?
Har haft min MacBook Pro i snart fyra år och den är fortfarande som ny, trots ihärdigt användande!
Min äldsta thinkpad är nog från 93 ? den fungerar fortfarande.. min nyaste är en X61s, typ 4 år ? den fungerar också fint, min gamla jobblaptop var en T41, vad kan det vara för årsmodell då ? 2006 ? 2007 ? den bar jag omkring på rätt mycket, den fungerar också fint fortfarande.

Relevans ? inte så mycket, men mer än ditt enda exempel :)
Förstår om många här använder program som bara fungerar till Windows men många köper faktiskt Mac och installerar Windows på dem. Enligt utsago fungerar det bättre än på en PC.
"min morbrors hårfrisörs mans fasters hund hade hört nån som sa.."
Har du en enda reell anledning till att windows skulle fungera bättre på en laptop som är avsedd för annat OS, än på en dator tillverkad av någon utav microsofts samarbetspartners som tex HP ?
Sedan måste ju kvaliteten nämnas. Tunna plastbitar med en massa knakande skarvar och detaljer som spricker eller ramlar loss (PC) mot ett stycke tjockt aluminium (Mac). Är lite som att jämföra en Ford Focus och en ny Volvo...
Jag har iofs sett få laptops som är plastigare än min ibook, att den dessutom började tappa knappar först och sen pajade strömkontakten gjorde ju inte direkt att kvalitet är första ordet man tänker på när man ser den.. jämför med en samtida thinkpad och man undrar om ibooken är en leksak ?

Min nyaste maclaptop är en intelbaserad core2duo, i vit plast, en A1181, inte direkt ett under av kvalitet när amn känner på den, lite rangligt byggd sådär, självklart trasig, självklart utanför garanti.. först pajade som vanligt laddaren (ny på garanti), sen i vanlig ordning den optiska läsaren, och sen slutade den boota helt, bara svart skärm.
Så vill du ha en laptop som till och med håller >10 år är det en Mac du ska ha!
Min erfarenhet säger iofs att då ska man INTE köpa en mac, då ska man köpa en dyrare modell av nåt av dom stora märkena, med magnesiumchassie, allra helst en thinkpad.

Nåväl, tillbaka till den egentliga diskussionen.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Glenn skrev:jag vill gärna att dom ska hålla, hur gör jag ? skickar på reparation och sen räkningen till dej ?
:doh: Ja, gör det!

Jag är inte mer subjektiv än någon annan i den här tråden. Du propsar för Thinkpad och jag propsar för MacBook Pro (inte den gamla iBook). :tumupp:

Och visst, vill du tolka ord som "De håller så länge du vill att de ska hålla" och se det som absolut sanning och gnälla i forum kan du ju lära dig stava först. Du är säkert alltid korrekt och har gedigen faktagranskning i ryggen (alltså i bakgrunden, inte din egen fysiska rygg) innan du skriver något? Det är ju klart att de inte håller i evighet utan snarare i "evighet", precis som en Thinkpad och många andra datorer kanske gör.
Glenn skrev:försöker få det till att det är fakta, det är problemet.
Nej, det gör jag inte...
Glenn skrev:Relevans ? inte så mycket, men mer än ditt enda exempel
Läs om min post, jag har fler exempel... Eller så läser du den inte. Mig kvittar det vilket.
Glenn skrev:Min nyaste maclaptop är en intelbaserad core2duo, i vit plast
Inte särskilt ny va? Åter igen, jag förslår inte att någon ska köpa gamla grejer, snarare nya som är bättre. Det går inte att jämföra med din dator.
Glenn skrev:självklart trasig, självklart utanför garanti
Precis som alla andra produkter man köper? :vissla:
Glenn skrev:Nu ska vi ju inte datorkriga, men
Men...? :)

I'm out! 8)
Senast redigerad av PoorCadaver 9 juli 2013, 18:56:18, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Skillnaden här är väl hur många datorer man baserar sin erfarenhet på. Hur många Mac har du haft som vågar påstå att de kategoriskt håller så länge? Glenn har uppenbarligen haft flera stycken, och nästan alla som haft åsikter i tråden har uppgett erfarenheter från arbetsplatser med massor av datorer.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Magnesiumchassi, SSD, byggkvalite så att den tål stötar och vridning är nog sådant som gör faktiskt skillnad.

Fast när jag kände på lite olika laptops i en butik sist så blev jag direkt avskräckt av HP. Plastigt och förutan stadighet.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Vad gäller Mac så har jag sett flertalet totalhaveri hos sådana genom åren på jobbet.
I förhållande till vad de kostar så är min spontana känsla att man inte får mer livslängd per krona när man köper Mac.
Däremot är den billigaste Macbooken säkert bättre än den billigaste PC:n, just eftersom man betalar betydligt med för Macen.
Men för samma pengar som en Macbook Pro kostar så kan man få en jäkligt stabil PC.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske det lönar sig att köpa riktigt billigt och byta varje år?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag resonerar i alla fall lite så. Inte köpa det allra billigaste kanske, men eftersom hårdvaran troligen blir föråldrad på ett par år så känns det inte så viktigt att burken håller mer än 1-2 år.

Så hellre köpa ny burk för 3000 varannat år än att köpa en för 6000 som håller i 4 år.

Visst, köper man high end hårdvara så är den kanske "modern" mer än 2 år, men då kostar det oftast ännu mer och veckan efter att man köpt räknas den ändå som "förra generationen":)
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Det skulle vara kul att se statistik på vad det är som går sönder först på en Laptop.. Hårddiskar är väl en självklar etta men sen?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror mekaniska skador (saker som bryts av, knäcks, spräcks). Fast de skadorna slår kanske inte ut datorn helt.
Skriv svar