Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av AndLi »

Men om du bor i Västerås har du ju inte så långt till Kolbäck, http://www.kolbacksatervinning.com/
Går att åka dit och strosa runt bland det skrot de fått in och se om man hittar något man vill köpa.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av Uttis »

Jag kan säga det att alu 150x150 har jag aldrig hittat där, diverse kapspill av profiler gamla fälgar, små korta rör mm har dom dock. Stål finns det lite balk, lite plåt och endel nya fyrkantsrör som legat där dom senaste åren.

Dom hade rundstång för länge sen som jag köpte, har inte kommit in nått mer sen dess men man kan ju ha tur men det känns som en onödig resa.

Plast har jag aldrig hittat där.

Det tipsades om en ny säljare i Västerås för ett tag sen som sålde smått kan dock inte komma på vad företaget hette men det kanske nån annan kan.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av X-IL »

Jag har hittat fina bitar i Kolbäck ibland, men då var jag också där minst en gång i veckan ett tag. Just nu känns det som att det inte kommit in "ämnen" på ett bra tag, men tidigare har jag köpt mycket 100x10, 20x150-remsor i olika längder. Även köpt en hel del svarvämnen. Dock kan man få gräva lite ibland för att hitta nåt bra, och ibland finns det inte alls.

Imero i Västerås säljer fint aluminium även till privatpersoner (kontant), men då kostar det bra mycket mer än 25kr/kg(som det kostar i kolbäck) också.

Så har du möjlighet åk dit och kika, men räkna inte med att du hittar fint kapade polerade 150x150x?-bitar. Nästan allt mitt material som är köpt har jag köpt därifrån, och en hel del verktyg och kabel också. Fasen, nu blev jag ju sugen att åka förbi i eftermiddag på väg hem från jobbet(jobb i Västerås, bor i Hallstahammar), jag som inte ens har nåt behov.

Uttis, var det du som köpte alu-rundstången dia 150? Den kollade jag på många gånger, jag har även sett en likadan eller liknande gå till återvinning, ångrar mig bittert, hade kunnat sälja den bra mycket dyrare uppkapad.

EDIT: Jag har faktiskt köpt plast där också, men då handlar det om bitar som suttit som skydd på utrustning som skrotats.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av AndLi »

Kan ha varit jag...

Jag har köpt 2 st bitar som är typ 150mm i diameter, totalt nog +50 cm.. Fanns en bit till på 50cm.
och sen 5 m 50x50 .. Men det var var nästan 2 år sen nu, står fortfarande orörda i garaget :)

Tanken var att det skulle bli en kropp till en sjöuggla... Men först måste jag kunna kapa biten för att få in den i fräsen :D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av X-IL »

AndLi, jag tror du köpte den som jag trodde gick till återvinning då. Det var nog i samma veva som jag vet att du skulle dit också nu när jag tänker på det. Den bit jag tror Uttis köpt låg bakom "plåtladan" i eller under ett pallställ.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av X-IL »

Till trådskaparen: kontakta mig per PM om du vill ha 300x350x10 alubitar med lite hål i, är nog inga problem att få ut t ex 150x150 ur dem. Jag levererar isf in till Mimerstaden i Västerås dagtid vardagar utan extra kostnad. 100kr/st
ImageUploadedByTapatalk1371042462.848263.jpg
inte detta en köptråd men jag tänkte ändå erbjuda mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av Uttis »

X-IL skrev: Uttis, var det du som köpte alu-rundstången dia 150? Den kollade jag på många gånger, jag har även sett en likadan eller liknande gå till återvinning, ångrar mig bittert, hade kunnat sälja den bra mycket dyrare uppkapad.
Ja det kan hända köpte endel rundstång där en vända när det fanns och den minsta var nog 150mm.

Det var nog Imero jag tänkte på men jag vill minnas att det var utskrivet att dom sålde småbitar.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av bellasoda »

Det finns en verkstadsförening i Västerås som går under namnet 'ABB Free Innovators' där man kan bli medlem för 150 kr per år. ABB-anställda eller före detta sådana har förtur men vanliga dödliga brukar också få komma in. Där brukar det finnas en del ämnen att ta av gratis. :) Mycket rostfritt, alu och koppar, men väldigt lite vanligt stål.

http://www.afi-vasteras.se/
Användarvisningsbild
mruf
Inlägg: 56
Blev medlem: 2 februari 2011, 19:21:51
Ort: Vretstorp

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av mruf »

Är det någon som har någon koll på om det finns någon mer återvinning som säljer järn/aluminium runt Örebro/Motala?

Annars verkar det som det är http://www.kolbacksatervinning.com/ som gäller då.
Är det smidigt och handla där? Dom har inget emot privatpersoner som kommer och inte ska ha ett par hundra kilo? :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av AndLi »

kolbäck är helt hopplösa mot privatpersoner, de kräver att man kommer i målad firmabil :D (Allt för att det ska finnas lite kvar till mig att plocka...)

Eller så är de väldigt smidiga och trevliga, och har mycket sannolikt inga som helst minimum gränser. Kolbäck är mina favoriter, tur att de ligger så långt bort !! :D
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av NeoTech »

Ja jag håller med kolbäck är hemska.. *host host stay away from my goldmine! * ;DDD
Användarvisningsbild
tompas11
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 juni 2010, 08:31:15
Ort: U-län

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av tompas11 »

Ja det är ingen idè att åka till Kolbäck, de har mest förvridna metalldelar som de ska ha hutlöst betalt för. :badgrin: Totalt oanvändbara för vidare bearbetning. :wink:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av X-IL »

Det är inga som helst problem att handla som privatperson, men eftersom vi r några stycken som redan hittat dem och vill ha dem för oss själva så säger vi att de tar minimipris 60 000kr och en njure.

Nej men allvarligt, stora mängder "fint" material kan vara svårt att hitta, men smått och gott finns det.
Rondavouz
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 maj 2013, 11:11:24
Ort: Hofterup, Skåne

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av Rondavouz »

Får ta en tripp dit nästa vecka när Raggarfesten här är över... Just nu är man inte direkt sugen på att ta bilen någestans...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vart köper man fräsämnen typ aluminium, plast osv?

Inlägg av X-IL »

Jag har bitarna från bilden till salu fortfarande om du är intresserad.
Skriv svar