Bygga vedmaskin.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Micke_71 »

Några reflektioner. Svetsar du utomhus? Öppna dörrar?

Sköter väl 95% av svetsningen som vi gör själva på jobbet. Har även under en kortare period även produtkionssvetsat lite grann. Nu är det mest justeringar och lite fixturer. En sak som jag snabbt lärde mig med våran trådspruta (Esab 400ampere) var att det kvittade om jag stod mitt i verkstan med portarna 20-30m bort i vardera riktning. Öppnade någon så vi fick det minsta korsdrag så blir svetsarna skit.

Med de krafter som blir på klyven så hade jag nog valt att svetsa hela klabbet med pinne. Kan man vända o vrida på konstruktionen så man får de viktigaste svetsarna i horintalt V eller stånde liggande kärlfog så brukar det vara enkelt med pinne. Vanliga 48'or är starka o sega men lite småtjuriga att tända om, tror även att rutil skulle funka bättre än trådsprutan. Rutilen får dock dålig slagseghet i kyla (-20).

Efter lång tids uppehålli pinnsvetsandet så var jag bara tvungen o prova lite med invertern. Utan övning och utan att ha bränt en pinne sedan en båttrailer typ 10 år tidigare (lite lögn, tror jag hade svetsat kanske 4-5 pinnar på de tio åren) så vart det så här. http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 53#p290553
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Jan E »

Om vi skall gå på den enklaste metoden för att förhindra att sågmotorn "kovnar". Ja då är det kraftigare sågmotor som gäller. En som är överdimensionerad i förhållande till normalbelastningen. Snabba "köpeprocessorer" har normalt mer än 2 kW.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Bra idé det borde gå att få dit en magnet sensor typen en sån i ABS bromsar
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Jag låter en bekant med pinnsvets svetsa de mest kritiska delarna.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Jan E skrev:Om vi skall gå på den enklaste metoden för att förhindra att sågmotorn "kovnar". Ja då är det kraftigare sågmotor som gäller. En som är överdimensionerad i förhållande till normalbelastningen. Snabba "köpeprocessorer" har normalt mer än 2 kW.
Jag måste göra det bästa av det jag har och det jag råd med.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Jan E »

Det gör du rätt i. Lycka till med bygget. Ett tips i all välmening är att du håller kåll på motor temperaturen på elkedjesågen, har själv bränt en kraftig elkedjesåg i vad jag tyckte var normal användning (ej kontinuerlig drift).
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av v-g »

Jag skulle nog satt en återkoppling kanske så simpelt som en vanlig termometer på sågens "inre temp" nu menar jag då inte borra sig in i det innersta men kanske läsa av utblåsluften åtminstone.

Får man en siffra på det kanske man slipper köra den där sista stocken och vips brinner sågen. Det en sak att stå och kapa ved för hand en helt annan med "vedmaskin". Vet ju bara hur jag kört med pilkemastern och där tror jag ingen elsåg skulle ha hållit :mrgreen:

Sen vette fan hur bra det är att ha sågen automatisk egentligen jag är bra skeptisk till det. Det är många gånger jag gått på pumpen för att det fastnat åkt på snedden eller så. Träd är ju inte formpressade precis och tamifan hittar de alltid möjligheter att kila fast sig, svärdet eller klyven på hur raka och fina de än var innan. Så se för guds skull till att ha en eller flera nödstoppar lätt tillgängliga från där du normalt står. Fastnar sågen eller segar sig kan det gå fort att den pajar.

Men bra intressant och håll uppe modet för det verkar bli bra!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Tack för uppmuntrande ord, det värmer alltid gott när det bär emot och man har gjort fel och börjar tvivla på sin egen
förmåga.

Hålla koll på temperaturen är en bra ideé som jag lyssnar på, och att pilla fast en tempsensor på sågmotorn är nått som jag kommer att göra. Jag har en digital reglertermostat liggandes (eller vad det kallas) en sån borde gå att använda, då får jag aktuell temperatur samt att det går att ställa in den när det inte ska gå att starta sågen. Det borde kunna rädda sågen, iaf jag har läst att stihlsågarna ska vara rätt robusta och stryktåliga. Men vi får väl se vad som tar slut först i år, sågen eller vedhögen...... :vissla:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av v-g »

Säkrast att hyra vedmaskin så du slipper frysa ;) ähum... eller jag menar så du får göra den exakt som du vill utan stress.... ähum.... fast då tar det nog 10-15 år innan den är helt klar :vissla: :madmodder:

Som komplement till filtret kan du ha en sån magnetpropp där returen mynnar i tanken så rinner det "typ" på magneten detta är nice om det flyger metalldelar (av någon outgrundlig anledning).

I typ jänkare brukar ju bara magneten vara fäst i oljetråget mha sin egen kraft, kruxet är väl hur man ska få den ur en djup tank :humm: Kanske hålsåga in en genomföring(=muff) som man pluggar och samtidigt lägger magneten i :?:

Glöm inte att göra stor returledning det är viktigt, vet en som hade skitseg kran på skogsmaskin (egenbyggd) just pga för klen retur.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av GuruX »

Jag vet att bygget är igång och tar sig framåt. Men jag tänkte ändå dela med mig av en enkel ved-klipp/klyv, som inte varit på tal innan. Den bygger på en vertikal press som både klipper och klyver. Den är rätt manuell av sig, men gör två saker i ett moment. Nackdelen är att det brukar bli rätt mycket flis.
Se videon, så förstår ni hur den funkar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

hej Gurux jag har funderat på att bygga en klipp men bestämde mig för att lägga mina pengar och energi på den maskin jag bygger nu.
Jag är lite skeptiskt till vedklipp när det blir liter större diameter eller när trädet är rötskadat. Jag är rädd att det blir rätt mycket söndertrasat och spill om det inte är ett "bra" träd för vedklipp.
Men jag kan ha fel, har ju aldrig ägt en vedklipp än mindre klippt en säsong med ved.

Idag har jag och polaren klyvt lite ved, tog bort sågen för att säkerhets mekanismerna är inte på plats än. Vill ju inte att det ska gå att köra klyven samtidigt som sågen är nere. Då brakade det till i sågen och så är den "också" trasig.

En olycka hände :( min dewalt 18volt borrmaskin finns inte längre i livet.
Jag hade precis fått dit hydraulfiltret och skulle testa och var lite nervös att jag vänt det fel eller att det skulle hända nått spektakulärt, innan så hade jag borrat för en skruv och sedan lagt borrmaskin i vaggan där veden som ska klyvas hamnar.
Jag såg inte att borrmaskinen låg där, skulle köra ett test slag med klyven och braaak!! lät det, sedan låg det gul dewalt plast och en massa meck på flera kvadratmeter. Det possitiva är att batteriet verkar ha klarat sig, negativa att, det första jag klyver med min vedmaskin är min nya fina delwalt. :(
Visst så hände det nått spektakulärt, Suck!!
SAM_1059.JPG
Första klyvningen om man räknar bort delwalten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av v-g »

Sorry, råkade skratta rakt ut när jag läste om din DeWalt :rofl

Klippar är i vart fall inget bra om man ska ha längre ved då den inte klyver längs med får man många man måste "efterklyva" så att säga.

Funkar heller inte så bra om det är kvistigt då snarare krossar den trädet, samma såklart om det är murket men det gör pilken också till viss del. Har testat, man är ju såklart för dumsnål för att inte ta med trädet som ligger inom räckhåll för kranen trots att man ser vad det är för nåt :vissla:

Annars ser det bra ut, låt den inte rosta nu innan du fått på grundfärgen!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Vi skrattade också åt eländet, nu måste jag hitta en ny dewalt att samma typ så att batterierna som finns kvar passar.

För två dagar sedan vart det stopp o produktionen, det visade sig att hydrualfiltret var för litet som jag befarat. Filtret vart snorhett, nu har jag ersatt det mot ett större och mer anpassat filter som ska klara 55 liter och är glasfiberfilter 25my abs. Nu blir det ingen extra värme pga av filtret iaf.
Nästa vecka när min hjälpreda har slut på semestern så ska jag fixa färdig sågen samt måla aset, inte för att den kan ha så lätt för att rosta med all hydraulolja jag sullat omkring med.
Hur tvättar man lättast bort hydrualolja så att man får en yta som går att grunda på? Nån som har ett tips.
SAM_1071.JPG
SAM_1067.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Karahana
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 april 2013, 11:17:36

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Karahana »

Gå över den med avfettning och sen torka rent med thinner innan du målar så borde det bli bra
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av danielr112 »

Högtrycktstvätt och lite avfettning så är de klart. De flesta "skitfärger" fäster rätt så lätt sedan.
Skriv svar