Raketmotorbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av Walle »

svanted: Då läser du inte så noga. I malte93's senaste inlägg skriver han "Körde ett tredje test för några dagar sedan och det mesta fungerade, var bara ett litet luftläckage i kopplingen till tanken så motorn började gå instabilt relativt fort då tanktrycket föll." samt "Brandsläckare som tryckkärl", så jag tolkar det precis så. D.v.s. att det inte är självtryck, utan tryckmatat från brandsläckaren. Men tack vare luftläckaget så uppnåddes inte önskat tanktryck, därav pulseringarna.
svanted

Inlägg av svanted »

japp .jag läste det! :) men lade inte så stor vikt vid det, för jag tror inte det är inte därför den pulserar?
ja, jag förstod att brandsläckaren är trycktank och om han har, som han skrev tidigare 8bar i den,
så funkar inte konceptet...

trycktank(8bar)->rör->ventil->rör->bränsletank->rör->motor = det funkar inte om kammartrycket i motorn blir högre än 8bar...

men han kanske har en backventil?
och kanske 200bar i trycktanken och en tryckregulator, kompenserad med kammartrycket?

men det är säkert jag som missuppfattat ngt? :)
malte93

Inlägg av malte93 »

svanted skrev:här kommer lite moraliserande....
om jag förstått det rätt har du självtryck med 8 bar på peroxid blandat med metanol från tanken???
har du ngn backventil på bränsleröret?, om inte sätt för guds skull dit en...om inte har du ett bygge som är livsfarligt. :shock:
pulseringen som syns på filmen består i att när trycket i kammaren överstiger trycket i tanken upphör bränsleflödet..
ännu värre blir det om heta förbränningsgaser trycks in bakvägen till tanken och orsakar en söderdelning av peroxiden där...

hoppas du har järnkoll på blandningarnas stabilitet, metanol blandat med peroxid kan jag tänka mig är i samma klass som TATP vad gäller spränkraft,

ang, motorn så tror jag man måste pumpa in bränslet med en pump vars tryck vida överstiger kammartrycket...
eller en luftflaska med typ 200bar och en regulator som är kompenserad med kammartrycket...
Det har gjorts flertal olika experiment med etanol/väteperoxid blandningar runt om i världen och slutsatsen är att väteperoxid med en koncentration runt 50% går inte ens att detonera i en sluten behållare med tändhatt. Kan leta upp rapporterna till dig senare, sitter vid plattan nu. Men jag måste erkänna att det kändes lite lustigt första gången jag höll i en 5l dunk med väteperoxid/etanol blandning.

Detta test var dock ingen blandning utan endast industriell väteperoxid direkt från dunken som är väldigt stabiliserad, nästan olämplig att använda som drivmedel.

Självklart sitter det en backventil mellan magnetventilen och motorn som förhindrar att heta gaser samt mangandioxid kommer in i tanken.

Angående pulseringen så öker den proportionellt med det fallande trycket i tanken. Som du ser på filmen är pulseringen närmast obefintlig de första sekunderna efter det att den andra ventilen öppnas. Trycket i brandsläckaren låg på 13.5bar, sedan har vi förlusterna i alla slangar, så låt oss säga att tryckt i H2O2-tanken låg på 10bar just ibörjan när pulseringen var minimal. Jag tycker att dessa siffror är positiva då det betyder att trycket i tanken kan sjunka från 20bar(det beräknade tanktrycket) till 10bar utan några större pulseringar.
malte93

Inlägg av malte93 »

Nästa motor med en beräknad dragkraft på 350Kg ska svarvas nästa månad men innan dess blir det minst två till tester av den nuvarande motorn.

YouTube | Arbetshandske VS. Väteperoxid
Ovanstående film visar varför man bör använda rätt skyddskläder vid hantering av väteperoxid om man inte vill självantända.
Pakko

Inlägg av Pakko »

hä gode å köra me de där!
svanted

Inlägg av svanted »

malte93 skrev: Det har gjorts flertal olika experiment med etanol/väteperoxid blandningar runt om i världen och slutsatsen är att väteperoxid med en koncentration runt 50% går inte ens att detonera i en sluten behållare med tändhatt. Kan leta upp rapporterna till dig senare, sitter vid plattan nu.
menade inte att peroxiden kommer att sönderdela sig själv utan att rester av katalysatorn trycks tillbaka till peroxidtanken och då händer det saker....
malte93 skrev: Men jag måste erkänna att det kändes lite lustigt första gången jag höll i en 5l dunk med väteperoxid/etanol blandning.

Detta test var dock ingen blandning utan endast industriell väteperoxid direkt från dunken som är väldigt stabiliserad, nästan olämplig att använda som drivmedel.

Självklart sitter det en backventil mellan magnetventilen och motorn som förhindrar att heta gaser samt mangandioxid kommer in i tanken.
ok, backventilen förhindrar att rester av katalysatorn når tanken, därmed finns det inte ngn explosionsrisk så länge den fungerar...

du kommer aldrig att få en jämn förbränning i kammaren om du använder oreglerat självtryck för att transportera peroxiden...
därför att flödet i peroxidröret bestämms av tryckfallet som i sin tur är peroxidtankens tryck MINUS förbränningstrycket i kammaren!

så ju större dragkraft på motorn desto mindre blir peroxidflödet...
malte93 skrev: Angående pulseringen så öker den proportionellt med det fallande trycket i tanken. Som du ser på filmen är pulseringen närmast obefintlig de första sekunderna efter det att den andra ventilen öppnas.
exakt, pulseringen beror på att peroxidflödet är omvänt proportionellt mot kammartrycket
(nu blir det nästan tjatigt)
malte93 skrev: Trycket i brandsläckaren låg på 13.5bar, sedan har vi förlusterna i alla slangar, så låt oss säga att tryckt i H2O2-tanken låg på 10bar just ibörjan när pulseringen var minimal. Jag tycker att dessa siffror är positiva då det betyder att trycket i tanken kan sjunka från 20bar(det beräknade tanktrycket) till 10bar utan några större pulseringar.

hur stor är dysan?
på bilden tidigare ser den ut att vara c.a. 1cm^2
och om den ska kunna ge 70kg dragkraft måste trycket i kammaren vara 70 bar...
10 bars tryck på peroxiden in i kammaren där det råder 70 bar?

det funkar likssom inte....

för att få en jämn dragkraft måste man antingen....
1: förse peroxidtankens rör med en tryckregulator som adderar kammartrycket till trycket i peroxidledningen,
för att det ska vara möjligt måste lufttrycket i peroxidtanken överskrida det maximala kammartrycket.
vilket innebär typ 100bar...

2: pumpa in peroxiden med en deplacementpump som ger konstant flöde oavsett mottrycket....
choppertony

Inlägg av choppertony »

Behöver du personer som vill flyga till en annan planet så ställer jag upp. Just nu e jag trött på jobbet :-)
malte93

Inlägg av malte93 »

svanted skrev: hur stor är dysan?
på bilden tidigare ser den ut att vara c.a. 1cm^2
och om den ska kunna ge 70kg dragkraft måste trycket i kammaren vara 70 bar...
10 bars tryck på peroxiden in i kammaren där det råder 70 bar?

det funkar likssom inte....

för att få en jämn dragkraft måste man antingen....
1: förse peroxidtankens rör med en tryckregulator som adderar kammartrycket till trycket i peroxidledningen,
för att det ska vara möjligt måste lufttrycket i peroxidtanken överskrida det maximala kammartrycket.
vilket innebär typ 100bar...

2: pumpa in peroxiden med en deplacementpump som ger konstant flöde oavsett mottrycket....
Jo är medveten om detta, när jag kollar på mina beräkningar så är dom inte helt hundra.

Dysan är 12.2:30mm så vid 20bar är det teoretiskt möjligt att nå 20-22kg i dragkraft. (0.14l/s)
Nästa motor med 350kg i beräknad dragkraft får en dysa på 49:77mm och ett tanktryck på 20bar. (2.22l/s)

Ojämn dragkraft och lite instabilitet är något jag får ta då en pump skulle väga för mycket i en relativt liten raket på 70Kg i startvikt och med en motor som levererar strax under 350Kg i dragkraft.
malte93

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

choppertony skrev:Behöver du personer som vill flyga till en annan planet så ställer jag upp. Just nu e jag trött på jobbet :-)
Alla kunskaper är välkomna :), men om du nu vill vara en försökskanin så varför inte ;)
malte93

Inlägg av malte93 »

Nytt test!

Bild

Bild

Film på Youtube

Försökte mig på att trottla motorn men körde slut på väteperoxid, fyllde tanken med 3l.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Undrar om elverkets lilla plåtbox till vänster kommer att destrueras.. ;)
dmiller

Inlägg av dmiller »

Det ser ut som att det inte sitter något filter i masken..

Annars, ett intressant bygge!
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Är inte väteperoxid svindyrt.
Såg ett program på Discovery om ett Jetpack som drev med väteperoxid och silvergaller som katalysator.
Om jag nu minns rätt, men summorna per test/flygtur var astronomiska med vanlig inkomst räknat.
malte93

Inlägg av malte93 »

blueint skrev:Undrar om elverkets lilla plåtbox till vänster kommer att destrueras.. ;)
Hehe, skulle inte tror det :P

--
dmiller skrev:Det ser ut som att det inte sitter något filter i masken..

Annars, ett intressant bygge!
Stämmer bra det, har inget filter i masken då jag endast använder den som stänkskydd.
Väteperoxid är som sagt icke giftigt.

--
Honk skrev:Är inte väteperoxid svindyrt.
Såg ett program på Discovery om ett Jetpack som drev med väteperoxid och silvergaller som katalysator.
Om jag nu minns rätt, men summorna per test/flygtur var astronomiska med vanlig inkomst räknat.
Nja inte direkt, tillgängligheten och priset på väteperoxid är relativt bra här i norra Europa.
Du får betala cirka 6000kr för 100l, det dyra och krångliga är egentligen frakten då så få åkerier vill köra med en pall väteperoxid.
Så gårdagens test med 3l H2O2 kostade mig ≈220kr, men vill man vakuum destillera själv från vanlig kommersiell väteperoxid på 49,5% blir priset betydligt lägre.

Sedan så använder jag billig mangandioxid som katalysator, visst det är bökigare samt så måste man fylla på med mer mangandioxid efter 2-3 gånger men det är flera flera gånger billigare än silvergaller.
malte93

Inlägg av malte93 »

Har fått ett bra erbjudande på 120l H70 hydrazin så det hade varit intressant att bygga en motor utan katalysator som förbränner hydrazin med väteperoxiden via en hypergolisk reaktion likt motorn i Messerschmitt Me 163. Men hanteringen av hydrazin är betydligt besvärligare än högkoncentrerad väteperoxid så jag står nog över detta erbjudande men det hade onekligen varit kul att testa.
Skriv svar